Mineralkvoter och MJ-behov...

pinky

Trådstartare
Min häst behöver enligt tabellerna ca 55 MJ, men jag brukar lägga henne på ca 60-70. Hur blir det då med t.ex kalciumbehovet?

Enligt tabellerna ska jag räkna på 55 x 0,4, men eftersom hon i verkligheten ligger över tabellvärdet så kanske jag inte borde räkna så, utan istället 70 x 0,4?

Tänker jag rätt, eller räcker det med tabellvärdet?

(Hon är 16 år, om kalciumbehovet ändras med åldern så att det kan ha betydelse...)

Sv: Mineralkvoter och MJ-behov...

Nej du tänker helt rätt. Du ska räkna 70 x 0,4 eftersom det är 70 som är hästens mj behov.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte...
Svar
11
· Visningar
3 054
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 943
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama