Mineralkvot till unghäst

nordsvensken

Trådstartare
Jag föredrar ju en så billig foderstat som möjligt :angel:, och min 2,5-årings behov täcks upp utomordentligt av bara hö och havre, dock hamnar ca/p-kvoten på 1,5. Är det ok? För min vuxna häst är det alldeles utmärkt, men ngn sa att unghästar bör ha minst 1,8...? Hur är det egentligen?

Sv: Mineralkvot till unghäst

Det är ju lätt och tokbilligt att höja den kvoten genom att slänga på en msk foderkalk:) inte farligt att överdosera heller.

Jo visst är det enkelt, men min lille odåga är en kräsen sak som lämnar pulver i botten på krubban och inte vill ha blöt mat... :crazy:

Så hur är det? Ska kvoten vara minst 1,8 eller hur är det...?

Såvitt jag kan läsa mig till i "Utfodringsrekommendationer för häst" så är det samma behov/riktlinjer för en unghäst 13-36 månader som för en vuxen häst på underhållsfoderstat.
Så min slutsats är att det duger bra med 1,5 i Ca/P-kvot.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 858
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hon går för dagen på både Krafft Grund och havre. Pga ekonomiska skäl vill jag dra ner på Grund och låta henne gå helt på havre. Om hon...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: muppia
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 410
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka