Mineralfråga

Attention

Trådstartare
Vad ska jag ge för mineralsort om det är brist på kalcium och magnesium och selen? Har gjort en foderstatsberäkning med hjälp av ett program. Värdediffar i %:
Ca -15,6
Mg -18,3
Se -89,1 (!)

Tacksam för lite hjälp!!:bow:

Sv: Mineralfråga

Attention skrev:
Vad ska jag ge för mineralsort om det är brist på kalcium och magnesium och selen? Har gjort en foderstatsberäkning med hjälp av ett program. Värdediffar i %:
Ca -15,6
Mg -18,3
Se -89,1 (!)

Tacksam för lite hjälp!!:bow:
Är alltså behovet av P (fosfor) uppfyllt? Det finns rent Kalcium (dikalciumfosfat) och Magnesium (biomag) att köpa i foder/hästsportaffären. Selen finns på apoteket. Om du köper mineraler oavsett sort så finns det alltid fosfor med.

Du ska även kika lite på hur kvoterna mellan de olika mineralerna blir. För vuxen arbetande häst ska Ca/P-kvoten vara ca 1,4 och Ca/Mg-kvoten ca 2,7. Det är ingen fara att ge mer mineraler (Ca, P och Mg) än behovet så länge behoven är uppfyllda och kvoterna ligger någorlunda. Det är betydligt allvarligare att underskrida. OBS för selen gäller att man INTE ska överdosera då det är giftigt i större doser! Normal giva för 600 kg häst är 1,2 mg.
//marti

Sv: Mineralfråga

Är det Freefarms foderstatsprogram du gjort uträkningen i ? Verkar lite likt detta program..OM det är detta program så råder jag dig till att endera använd optignägg eller Hippocampus program eftersom Freefarms gamla program visar helt galet...= för låga värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 987
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka