mineralfoder

megin

Trådstartare
nu har jag fått årets höanalys och med tanke på värdena blir det endast fri tillgång på hö iår:banana:

ts 84%
energi 7,4 MJ/kg foder
smbrp 46,9 g/kg foder
ca 3 g/kg foder
p 1,9 g/kg foder
mg 0,8 g/kg foder

men då är frågan om jag ska ge ett vanligt mineralfoder som innehåller det mesta eller bara ge mg och selen? brukar behovet av övriga mineraler täckas av höet?

Sv: mineralfoder

Vad väger hästen och hur mkt tror du h*n kommer att äta?

Kan hända att det enda som behövs är selen, men som sagt det beror lite på vad jag skrivit ovan.

han väger ca 500kg och kommer att äta så mycket han hinner få i sig i princip, väldigt matglad herre. jag räknar med ca 12-13 kg/dag men troligen mer när det blir kallare

Då behöver du bara tillsätta selen och magnesium. Övriga mineraler får han i sig tillräckligt av via fodret och kvoten kalcium/fosfor ligger å 1,6 vilket är helt ok!

(Jag utgår från att hästen rids?)

Senast ändrad:

vad bra!
som sagt är det troligare att det blir mer hö så då är det nog inga problem. kommer antagligen att ge lite mg och ev salt förutom selen, jag har en känsla av att han har ett lite högre mg-behov än tabellerna säger, och saltstenen rör han inte vintertid.

tack för din hjälp!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 016
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka