Mineralfoder

the_connemara

Trådstartare
Ger ni det? Varför?

Min häst äter inte så himla mycket grovfoder, MAX 2 kg TS/100 kg men även vid mycket mindre mängd TS räcker innehållet av makromineraler till för att tillgodose hans behov. Dessutom har de 4 grovfodren vi köpt hittills alla haft makrokvoter inom gränserna. Ändå tycker jag man läser att många här inne ger fri tillgång/hästen äter mer än min häst i förhållande till storlek OCH ger mineraler. Det är liksom standard, man ger grovfoder och mineraler.

Dessutom har jag läst att innehållet makromineraler sällan räcker, här eller någon annanstans, flera stället iaf. Det stör mig lite eftersom det aldrig stämt för mig hittills, så nu undrar jag, är det så? Måste ni ge mineraler för att tillgodose behoven? Eller för att rätta till kvoterna? Eller både och?

Måste alltid dubbelkolla hundra gånger att det räcker med SeloE och min stallkompis som inte räknar själv frågar alltid en gång extra för det känns konstigt att inte ge mineraler. Alla gör ju det, man gör liksom det irl.
 
Jag och min kompis har samma hö. Hon har halvblod som äter 14kg per dag + 1kg müsli. För henne täcker det allt förutom selen och e-vit och kvoterna ligger bra.
Jag har travhäst som tränar stenhårt, klarar inte av att äta mer än 10kg hö, får sedan 3kg havre och 1kg krafft groov och på honom måste jag tillsätta mineraler då hans behov blir så mycket större än halvblodets pga hårda träningen.

Men detta är första höt jag haft som ridhästen hade klarat sig utan mineraler på. Alla andra har haft tokhög ca/p-kvot och dåligt med mikromineraler. Så detta hö känns som ett lyckoköp!
 
Kalcium och fosfor är det ingen brist på i "mitt" grovfoder. Däremot måste jag tillsätta magnesium, zink, koppar, jod och selen.
 
Jag har bara analys på macromineralerna, vilket i år ser bra ut. Förra året fick vi ge magnesium och året innan dess var det fosfor. Och då selen.

Men att sådär bara köpa en spann blandade mineraler och ge, det har jag inte gjort på 10 år, minst. Men jag har sett att många gör det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 675
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 555
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 212
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp