Mineralfoder vid lösdrift

X

Xara

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet vad det gäller lösdrift? Mina hästar har fri tillgång på grovfoder och får inget kraftfoder. Skulle dock vilja ge dem mineraler på ett enkelt sätt. Jag vet att det finns "mineralkrubbor" som kan användas för lösdrift. Men är det inte en risk att de sätter i sig för mycket?

Sv: Mineralfoder vid lösdrift

Många hästar äter pelletterade mineralfoder "rent" utan problem, då de innehåller melass och annat som gör att de smakar gott.
Det kanske skulle funka att ge dem en giva mineraler vid skötseln varje dag?

Jo, fast det är ju svårt att veta att de äter tillräckligt då, eller att de inte äter för mycket.

Jag tänkte mera att ge en lagom uppmätt mängd i hink varje dag.

Vi tar ut dem från lösdriften varje dag och ger dem de tillskott de behöver. Som grund har vi betfor och blandkross som på sommaren dras ner på ett minimum, 5dl betfor och 1 l blandkross fördelat på 6 hästar och mer på vintern om det behövs.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Knapplån

Mina äter pelleterade Krafft-mineraler som det är, inbillar sig det är kraftfoder (grusmineraler ratas). De får sin giva mineraler dagligen, endera somd et är, eller med en skvätt havre om det ska i andra tillskott (pulver).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar