Mineralfoder effekt normal

M

Madelene

Ja, nu har jag drabbats av ett problem, eller kanske det inte är det, men som det verkar så har jag bekymmer.
Var nämligen in på granngården förra veckan och där sa de att de inte längre tar hem effekt normal, vilket är det mineralfoder som fungerar bra på alla mina hästar och är lagom i pris.
De tyckte jag skulle köpa kraffts mineraler istället, påstod att det skulle vara samma saker. Men jag är skeptisk, hur kan det vara samma när kraffts mineraler kostar mycket mer?

Och har det verkligen slutat med effekt? Jag vet många bönder som använder det till sina kor så det lär ju vara ganska så populärt.

Nu har jag ju ingen säck kvar heller, då jag gillar att förvara allt foder i tunnor. Hittar alltså inte något innehåll i vad som är i säcken så jag kan heller inte jämföra med vad som är i kraffts mineraler.

Men tänkte försöka få tag på någon på lantmännen imorgon och se om det verkligen är sant att de slutar med dessa mineraler.

Någon som kan ge mig tips om annat mineralfoder som är liknande, eller någon som har värden på effekts mineraler?

/M

Sv: Mineralfoder effekt normal

Men om dom slutar med det så borde dom väl ha nåt
alternativ, ev ett annat märke fast ungefär samma innehåll ?

Det är ju ett mineral som används flitigt..

Jag får svara på min egen fråga. Men kanske det hjälper någon annan :p

Har pratat med en på lantmännen då det är de som tagit över tillverkningen av lactamins foder.

De har helt enkelt plockat bort effekt normal ur sortimentet. Med förklaringen "det har ju kommit nya normer nu..."
Kvar finns alltså effekt Midi eller hög att välja mellan. Inget av dss är likvärdigt med effekt normal.

Hon var ju också noga att påpeka att det är mineraler för nötkreatur och INTE för hästar.
Hon tyckte helt enkelt att jag fick köpa kraffts mineraler.

Så jag har väl inte så mycket annat att välja på känns det som.
Men krafft har inte så värst många sorter i granulatform (hade inte det sist jag kollade åtminstone) och jag vill INTE ha mineraler i pelletsform.

Så nu blir det till att vända sig till krafft för rådgivning.

/M

Hippo har mineralfoder i granulatform.
Jag är ingen expert men jag vet att man absolut inte ska ge samma sorts mineraler till hästar som man ger till kor och tvärt om.

Kraffts sortiment vänder sig ju till hästar och dess ägare, därav det höga priset. Företaget vet att det går att ta mer betalt av hästägare än av en lantbrukare. Sorgligt men sant...

Tyvärr kommer du inte få ett helt rättvisande svar om du frågar Kraffts foderrådgivar då de i första hand är säljare och propagerar för sin produkt.

tro dom felsta av kraffts mineraler finns i granualt, miner blå finns det iaf, mineralfoder som står passar dom flesta hästar...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 599
Senast: Irival
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka