• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sarawinther
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 167
S

sarawinther

Hej alla hästmänniskor!

Tänkte mest höra med er vad ni använder er utav för mineraler till era hästar.

Vad anser ni om granulat?

:banana:

Sv: Mineraler

Senaste åren har jag inte behövt ge andra mineraler än selen, resten får dom i sig med råge via grovfodret.Ca/p-kvoten har varit perfekt den också.

I vinter har jag gett Kraffts Miner Vit, pga stor luserngiva.

Nu ger jag hälften Miner Blå (stallägaren köpte fel, skulle vara Grön...) och hälften Vit.

Miner Blå råkar vara i granulatform, men jag tycker det är bökigt att fodra med. Ger man det bara tillsammans med en mindre mängd övrigt foder så är det många hästar som inte äter upp det, och så fastnar det gärna i botten av hinken och förstör plasten.

Jag ger min häst Dynavena till havren, och ger inget annat tillskott av mineraler och vitaminer.

Min erfarenhet av granulat är att hästarna i det stora hela lyckas pilla bort det så att det blir liggandes på bottnen. En positiv sak är väl att granulat dammar mindre än mineraler i pulverform.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Går det att ha uppblötta höpellets i mindre mängd för att få i hästen mineraler (pulverform) och salt? Är det smakrikt så att...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 080
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka