Denver

Trådstartare
Vad ger ni era hästar för mineraler? vad betalar ni? hur mycket ger ni? Jag har köpt pelletrerade från krafft men de börjar bli dyrt då det tar slut fort. Så nu är ja nyfiken..

// Jessica

Sv: mineraler

Förra hösten gav jag mina hästar Hippo Grow Mineraler då det passade till mitt grovfoder. En på 10 kg, hinken eller om man ska kalla en sån sak för BURK o den kostar 173kr. Mycket prisvärt, tycker jag! Finns ju olika typer oxå, beroende på hur dessa värdena i grovfodret är.
Granulat är det i denna som mina hästar fick förra hösten. Ska köpa en ny när denne har tagit slut. Och idag ska jag få hem hösilagebalar så jag vet inte hur analysen ser ut.....

Förresten, denna burk med Hippo Grow Mineraler (det kan ju finnas flera med 10kg hos Hippos) o denna hade jag haft i mer än 3månader o det räcker länge. Som sagt, prisvärd!

Oki.. tyvärr har inte vi någon analys på vårat hösilage då balarna kommer från olika vallar o bönder..

Vart köper man dom mineraler?

Snart är de ju betessäsong o vad för mineraler kan man ha då? Jag är super dålig på allt med foder. Men min häst är rund o fin iallafall. Men får vi tag i hö till hösten så ska vi givetvis analysera det.

// Jessica

Mjaee...Blir ju lite svårt o veta hur ditt grovfoder är, enklare ju med analys! :idea:

Hippo mineraler finns att köpa på de flesta foderfirmor, kolla in på Svenska Foder. Jag köper Hippos på travet.

När det gäller betesgången kan du lägga ut en mineralslicksbalja, samma tillverkare som ovan (Svenska Foder).

Länk:
http://www.svenskafoder.se/dj/hippo/

Ja jo analys är ju AO de vet jag ju men svårt när balarna kommer 6 st åt gången o räcker lite mer än 1 månad.. hinner ju ta slut innan analysen kommit :o

Men som sagt får vi bara tag i ett stort parti nästa gång ska vi givetvis analysera de.

Tack för svaren o svenska foder ligger brevid stallet :D

// Jessica

Oftast ligger ju dom inärheten! Här har jag oxå nära till Hippos återförsäljarna.

Ta lusern om inte du har analysen på ditt grovfoder, eller om du vet när skörden togs, och så vidare.

Kraffts gröna pelleterade, passar bra till höet. 80 gram (1 dl struken).
Kostar 1 säck ca 249 kr? TROR jag :o Kan vara mer eller mindre, mend et är över 200 och under 300 :p

Nu får min pålla Hippos mineraler, basvitlök tror jag att den kallas. En "burk" på ca 9 kg (har jag för mig) kostar drygt 200 kr. 270 kr för en stor säck.

Tidigare gav jag Kraffts "blå" mineraler (pelleterat) tror även en sådan hink, 9 kg kostar drygt 200 kr. Några slantar mer än Hippo, om jag inte minns fel. - har inte superkollen ;)

någon som vet vad 1 dl hippo grow mineraler väger? känns som det skulle väga mer en 1 dl krafts mineraler(som väger 80 gram)

Jag ger bara tokosel, det är det enda som fattas i hennes foderstat.
I burk ca 300 kr, räcker väl nästan ett år. Ger 1,2 mått/vecka

Vad ger ni era hästar för mineraler? Jag ger kraffts miner vit

vad betalar ni? minns inte vad den kostade

hur mycket ger ni? runt ½dl

Lusern ger man i FÖRSTA hand när man inte har en aning om grovfodret värde. Detta för att täcka upp ev brister. Lusern räknas ju som grovfoder. Jag tycker inte du ska ge mineraler bara för att. Jag förstår inte varför hästfolk är så snabba på att alltid ge mineraler. Mineralvärdet brukar inte avvika så mycket i grovfoder som tex proteinet kan göra.

Jag ger Kraffts Miner vit, 120 g/dag.

Kostar 17-18:-/kg om man köper en säck på 20 kg.

Jag ger alla mina hästar Dr Scaettes Biroca Ursonne. Jag tycker det är bra och hästarna mår gott av det.
Jag ger mellan 50-80 gr/dag beroende på vilken häst det är och det kostar 340 kr för 5 kg eller 1250:- för 25 kg.
www.schaette.se

ger pelleterat helfoder hippo cool 1 kg/dag då ska mineralbehovet täckas enl förp. samt resten av kraftfodergivan havre...
(till de vuxna hästarna)

Min häst får 50 gram av Krafft miner sport. (röd)
En 8 kgs hink kostar runt 300 kr tror jag.. och räcker i 5 månader för min hästs del.

Min får 80g Krafft Miner Vit/dag. Jag tycker också att det snabbt tar slut. Köpte i hink och snart en femtedel är borta :( Inte direkt billigt. Ska kolla om man kan köpa i större säckar men jag såg ingen säck sist jag var på granngården iaf...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka