Sv: mineraler

Vad ger ni era hästar för mineraler? vad betalar ni? hur mycket ger ni? Jag har köpt pelletrerade från krafft men de börjar bli dyrt då det tar slut fort. Så nu är ja nyfiken..

Vi tar analys på grovfodret och ger Krafft Grön (den passar vårt grovfoder). Det är i princip bara föl/unghästar/dräktiga som behöver tillskott utgående från vår analys. Det går också åt ganska små mängder eftersom huvuddelen av mineralbehovet täcks av grovfodret, den som får mest får 100 gram/dag. Så vår analys betalar sig snabbt!

Detta året och höst -07 får hon B.Ursonne pellets från Dr.Schaette, i alla fall jag märker ingen skildnad så hon får de vanliga sen igen när dessa är slut. Analyserat hö.

Man ska inte lita blint på vad det står på förpackningen. Har man uselt hö så kan ibland INTE ett helfoder täcka upp allt. Man måste utgå från grovfodret värde, därefter tillsätta lämpligt tillskott.

min lilla polle får kraft mineral röd (ska byta till blå för röd e till hästar med stora spanmålsgivor å min får lite korn bara). köper pelleterad i 8 kg burk

Men jag har inte sagt nåt om mitt hö!! Jag svarade på ts frågor - dock glömde jag svara på kostnadsfrågan ger 136:- säcken - vilken typ av mineraler jag ger mina vuxna hästar och hur mycket. Jag avsåg att jag inte ger separata mineraler utan sådana som är iblandade i pelleterat kraftfoder och att jag ger efter riktvärdet på säcken. Om jag gör så i förhållande till mitt hö eller inte framgick inte eller hur!!

Senast ändrad:

Nej, men ditt uttalande visade ju bara hur stort hästfolk missbrukar vissa tillskott samt litar blint på vad som står rekomenderat på en förpackning. Att skriva: för det står på förpackningen...kan ju misstolkas av de som inte har så stor kunskap. Att det är bara att läsa på baksidan så får hästen i sig allt den ska....villket nästan aldrig stämmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka