Mineraler??

F

frallizz

är det nån som har nåt tips hur man kan få i sin häst mineraler om han inte äter det?
jag har försökt lägga det i betforn men han vägrar äta det.. :confused:
 
Sv: Mineraler??

Har du flytande mineraler? Det brukar annars slinka ner hos de flesta, iaf utblandat med maten.
 
Sv: Mineraler??

Har du provat Hippo Plus pelleterade mineraler?
Mina äter det som godis ur min hand...
 
Sv: Mineraler??

Pelletterade mineraler brukar funka bra.

Om hästen trots det inte äter dem torrt (vet flera hästar som glatt äter endast mineralpellets ur handen...) så brukar de "försvinna" helt när man blöter upp dem i betfor t.ex.
 
Sv: Mineraler??

Flytande mineraler, pelleterade mineraler eller ett helfoder där mineraler ingår.
 
Sv: Mineraler??

Om det är pulvet, testa med strösocker eller salt..
 
Sv: Mineraler??

det finns mineraler i pulverform, de funkar kanon då min häst är riktigt kräsen, de heter biomineraler tror att de biofarmab men är inte säker.. kan kolla upp de
 
Sv: Mineraler??

*med risk för att bli påhoppad och kallad korkad kommer nu mitt lilla förslag*

Hur stort är behovet av mineraler när du räknar?

Jag tillhör dom som tror att hästen känner vad den behöver...
Min häst klarar av att sortera ut uppblötta pelleterade, omrörda mineraler. Det ligger då en brun aktig gegga i botten på krubban som luktar mineraler.
Hennes behov utöver det hon får via maten är inte så stort ca 30g miner röd(krafft). När hon lämnar sina mineraler så tar jag bort dom och ger dom inte på ett tag. Ska sätta upp en mini kurbba i boxen och sätta mineralerna i den.
När hon äter upp det jag blandat i maten så äter hon dom också torra ur handen, när hon lämnar dom äter hon dom inte ur handen.

Anledningen till att jag undrar hur stort det uträknade behovet är bara för att om det är ett stort behov så kanske man måste "lura" i hästen dom men om det inte är så stort så kanske det räcker att vara utan dom en månad eller så för att det ska slinka ner.

Men detta är ju bara min teori...
 
Sv: Mineraler??

Hej!
Pelleterade är ju en variant som brukar funka bra. Min ena häst är också mineral vägrare. Pelleterade funkar på henne men nu när jag skulle börja ge steel-joint så vägrade hon igen (mjölform). Hon åt inte betforen alls. Nu har jag fått tipset på foder butiken att blanda det med fibergi som innehåller melass som binder upp det. Har dock inte testat än. Då behöver man ju bara ge ngn dl fibergi just för att blanda mineralerna med. Ska bara göra slut på pelletsmineralerna sen ska jag börja ge steel-joint. Jag kan ju berätta hur det går sen
 
Sv: Mineraler??

Mineraler som ser ut som grus är något som de flesta hästar ratar, mineral som ser ut som pulver går bättre hem. O som någon sa kanske alla hästar får vad de behöver i maten o ratar mineralerna. Ibland är det kanske bara fosfor eller kalk som behöver tilläggas. Bra kolla upp foderstaten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 387
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp