Dolce

Trådstartare
Hej!
Vilket mineraltillskott ger ni era hästar? Jag ger KRAFFT blå men funderar över HIPPOS mineraler
Vilka ger ni till era hästar och varför just dessa?
Tack för kunskap:)
 
Jag ger olika varje år beroende på vad analysen visar. Jag ger aldrig färdiga mineraler för de har aldrig passat mitt hö, jag ger istället rena tillskott för att komplettera där höet brister. I år blir det t ex mangan och zink utöver selen.
 
Innan jag insåg vikten av att ha en balanserad foderstat inkl mikromineraler, så såg jag enbart till Ca/P, Mg o Se , då funkade Krafft, Vitafor, Hippos mm
Nu inser man hur enormt mycket onödigt järn de innehåller:meh: Järn behöver ytterst sällan ges till häst som får grovfoder odlat i Sverige. I år funkade Macro Pro balance pellets o Micro Pro balance fr Trikem.
 
Jag ger hushållssalt med jod och selen. Ska köpa zink också men inte hittat det jag söker än.
 
Jag ger Trikems magnesium och extra fodersalt. Resten täcker innehållet i hans foder. Vill helst inte ge pelleterat då man får en massa restprodukter som de använder för att pelletsarna ska hålla ihop, Helt onödigt tycker jag.
 
Jag räknar ut vilka mikro och makromineraler och vilken mängd som fattas. Ser till att kvoterna stämmer och köper sedan enskilda mineraler och ger det som behövs. Jag skulle aldrig ge färdiga mineralblandningar. De innehåller alltid järn vilket är giftigt i för stor mängd och järn behöver inte tillsättas till svenskt grovfoder då det redan innehåller för mycket järn.
 
Jag räknar ut vad hösilaget och ev kraftfoder behöver kompletteras med. I år tillsätter jag koppar, zink och selen bara, alltså inget mineralfoder :) De flesta mineralfoder är helt "onödiga" eftersom det är otroligt liten chans att en färdig blandning innehåller just det som behövs, tyvärr...
 
Min får Granngårdens vanliga pelleterade. Valet är baserat på årets höanalys, och för en gångs skull stämde ett färdigblandat rätt bra överens med vad som behövde tillföras.
 
Jag ger Equsana Minivit Allround. Vilket är i större pelletsform typ godissize. Min häst går på lösdrift och får inget kraftfoder så formatet passar oss perfekt . Givetvis är det väluträknat efter vad som saknades i grovfodret vid analys. :-)
 
Hej!
Vilket mineraltillskott ger ni era hästar? Jag ger KRAFFT blå men funderar över HIPPOS mineraler
Vilka ger ni till era hästar och varför just dessa?
Tack för kunskap:)
Eftersom det fattas selen, koppar och zink i grovfoder ihopräknat med kraftfodret så ger jag det. Utöver detta även fodersalt och testar magnesium i liten mängd också :)
 
Jag räknar ut vilka mikro och makromineraler och vilken mängd som fattas. Ser till att kvoterna stämmer och köper sedan enskilda mineraler och ger det som behövs. Jag skulle aldrig ge färdiga mineralblandningar. De innehåller alltid järn vilket är giftigt i för stor mängd och järn behöver inte tillsättas till svenskt grovfoder då det redan innehåller för mycket järn.
Trikems (Vimital) innehåller inget järn (inte tillsatt iaf)
 
Respektive var för sig. Innan jag analyserade mikromineraler gav jag Krafft miner vit. Sen insåg jag hur extremt mycket järn det innehåller och att det enbart balanserar makromineral.
 
Färdig blandning från ForagePlus hos oss också. Inte skickat in mikroanalys ännu så får se om ser behöver balanseras mera. Men vill ge ett vettigt mineralfoder utan massa extra järn eller orena mineraler som tillför mer järn. Ger även deras selenjäst utifrån behov.
 
Färdig blandning från ForagePlus hos oss också. Inte skickat in mikroanalys ännu så får se om ser behöver balanseras mera. Men vill ge ett vettigt mineralfoder utan massa extra järn eller orena mineraler som tillför mer järn. Ger även deras selenjäst utifrån behov.
Vilken av Forage plus ger du din/ dina hästar?
 
Färdig blandning från ForagePlus hos oss också. Inte skickat in mikroanalys ännu så får se om ser behöver balanseras mera. Men vill ge ett vettigt mineralfoder utan massa extra järn eller orena mineraler som tillför mer järn. Ger även deras selenjäst utifrån behov.
Vilket av Forage plus blandning använder du?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
506
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp