JossanW

Trådstartare
Jag skulle behöva bra tips på mineraler till stor häst.
Tidigare har jag köpt Minesyl från Homeopathuset med det är SÅ dyrt. Finns det några billigare mineraler som är lika bra?:confused:

Sv: Mineraler

Vad behöver du komplettera?
Du utgår ju från grovfodret och köper mineraler (eller kanske bara Se) efter vad som fattas.
// Linda

Tidigare har jag köpt Minesyl från Homeopathuset med det är SÅ dyrt. Finns det några billigare mineraler som är lika bra?:confused:

Minesyl innehåller väldigt lite mineraler, det är mest bara laktos! Det finns äldre trådar om Minesyl på forumet om du vill läsa mer om det!

Analysera ditt grovfoder och komplettera med en mineralfoder som passar, precis som mahlmt skriver!

Alla mineraler som du hittar på marknaden är nog både billigare och bättre än de som HH erbjuder men du måste veta vilka mineraler som din häst behöver. Vad HH sysslar med är enligt min mening rent lurendrejeri! Den som tror att utspätt blask har någon effekt på hästens metabolism får väl tro det. Jag tror det inte.

Biopromin har jag bara hört positivt om, har dock inte haft möjligthet att prova det själv ännu pga strul med återförsäljaren här i närheten :)

Biopromin har jag bara hört positivt om, har dock inte haft möjligthet att prova det själv ännu pga strul med återförsäljaren här i närheten :)

Vet du vad biopromin innehåller?

Om du inte vet detta så kan jag tala om att det innehåller så små mängder av vitaminer och mineraler att det inte har någon inverkan på hästens totala näringsintag överhuvudtaget. Enda undantagen är kalcium, selen och vitamin E där en “dagsdos” ger 6,5 g Ca, 1,5 mg Se och 125 mg Vit-E.

För att ta några andra exempel:
Fosfor = 0,1 g (underhållsbehovet för en 500 kg häst är 14 g)
Magnesium = 0,45 g (underhållsbehovet för en 500 kg häst är 7,5 g)
Zink = 1 mg (underhållsbehovet för en 500 kg häst är 400 mg)
Koppar = 0,25 mg (underhållsbehovet för en 500 kg häst är 100 mg)

Du skulle m.a.o. behöva ge kilovis av detta tillskott för att komma upp i hästens dagsbehov.

Om du behöver tillsätta kalcium, selen och E-vitamin till din foderstat så finns det mycket billigare alternativ.

För den som tror att homeopatpreparat har någon positiv effekt på hästens hälsa kan läsa här:

http://skepticism.ifokus.se/discuss...28b-vad-ar-homeopati-och-kan-det-vara-farligt

Såg föresten angående biopromin att under innehållsdeklarationen skriver företaget följande:

“fosfor finns i riklig mängd i foder och tages upp i hela tarmsystemet. Calcium däremot tages endast upp i grovtarmen.”

Inget kan vara mer felaktigt. Kalcium tas överhuvudtaget inte upp i hästens grovtarm utan endast i hästens tunntarm och beträffande fosfor så innehåller inte alla “foder” en “riklig mängd” fosfor.

Ett företag som har så dålig kunskap om hästens metabolism borde inte få tillverka och sälja foderprodukter.

Det är faktiskt ännu värre än så eftersom detta fodertillskott även innehåller 65 mg järn och 3 mg mangan. Järn och mangan finns det i princip alltid ett överskott av i ett svenskt grovfoder medan det alltid är brist på zink och koppar. Järn och mangan konkurerar med zink och koppar om att tas upp av hästen. Tillsätter man mer järn och mangan i foderstaten så minskar upptagningen av zink och koppar och bristen av dessa viktiga mineraler förvärras. Detta fodertillskott förvärrar den obalans av mikromineraler som redan finns i ett grovfoder. Det enda positiva är att det innehåller selen och vitamin E men det finns många rena selen/vit. E-tillskott som är både billigare och bättre.

Så Biopromin är inte att ge till hästar egentligen menar ni ?

Jag köpte en häst som de hade gjorts en håranalys på och enligt förra ägaren så hade tex hovarna blivit mycket mycket bättre efter att de började på Biopromin.......

Jag fick med en förpackning när jag köpte hästen och har nu börjat ge min 3 åring det oxå, dock utan håranalys, för han har lite dåliga hovar.

Men enligt vad ni tycker här så är det bara buffel och båg då eller ?

Intressant om Biopromin. Har själv reagerat på att det är ganska "udda" proportioner av mineralerna.
Kanske ska fundera på att skaffa ytterligare mineraltillskott beroende på vad som saknas. Dyrt, javisst.. :crazy:
Skulle vara intressant att göra en analys av hur det står till med hästen nu när den fått Biopromin i ca ett år!

Hovarna är iallafall INTE dåliga. Skulle nästan önskat sämre hovkvalitet tro´t eller ej!

Intressant om Biopromin. Har själv reagerat på att det är ganska "udda" proportioner av mineralerna.
Kanske ska fundera på att skaffa ytterligare mineraltillskott beroende på vad som saknas. Dyrt, javisst.. :crazy:
Skulle vara intressant att göra en analys av hur det står till med hästen nu när den fått Biopromin i ca ett år!

Hovarna är iallafall INTE dåliga. Skulle nästan önskat sämre hovkvalitet tro´t eller ej!

Hovar liksom hud och päls är uppbyggda av keratin. Keratin är ett protein som består av aminosyror bl.a. alanin, glycin och cystein. Cystein är ofta den begränsande aminosyran för keratinet och den kan ombildas från metionin. Det är därför viktigt att foderstaten innehåller en tillräcklig mängd metionin.

Om man jämför innehållet av metionin i Biopromin och i ett hovtillskott (jag vill inte göra reklam så jag anger inget namn på produkten) så innehåller en dagsdos av Biopromin 0,183 g metionin medan hovtillskottet innehåller 1,102 g, dvs. 6 ggr. så mycket metionin.

En B-vitamin som har visat sig vara bra för hovar är biotin. Biopromin innehåller 0,1 mg biotin medan hovtillskottet innehåller 17,5 mg, dvs. 175 ggr. så mycket biotin!!! Försök har visat att man måste ge minst 20 mg biotin per dag för att det ska ge någon effekt.

De viktigaste mineralerna för hovarna är zink och koppar. Biopromin innehåller 1 mg zink och 0,25 mg koppar medan hovtillskottet innehåller 100 mg zink och 7,5 mg koppar, dvs. 100 ggr. mer zink och 30 ggr mer koppar.

Hur skulle det vara om hästägare läste innehållsdeklarationen på de foderprodukter de köper?

Om din hästs hovar har blivit bättre så inte fasen beror det på att du ger Biopromin. Det måste bero på något annat i foderstaten. Ditt grovfoder kanske innehåller mer protein och därmed mer metionin än vad det gjorde tidigare.

Sa jag att dom blivit bättre? Sa jag att jag ger Biopromin för hovarnas skull? Nej nu läste du in konstiga saker alt. riktade svaret knasigt. Varför skulle jag vara intresserad av tillskott för hovarna om jag tycker hovarna är "för" bra? :crazy:

Till TS:

Gör en analys på grovfodret och räkna ut en ordentlig foderstat (finns gratis program på internet som kan hjälpa dig att räkna om du inte själv vet hur man gör). Då ser du direkt vilka mineraler din häst behöver och i vilken mängd du ska ge dem. Förslag på billigare mineralfoder: Krafft (du kan få typ en 20kg säck för mindre pengar än du ger för en 4kg hink nu.) De är en erkänd fodertillverkare som utgår ifrån våra svenska förhållanden (t. ex. tillsätter de selen i alla sina foder då det är bristvara i grovfodret vi skördar här), de har flera olika mineralblandningar för att man ska kunna skräddarsy foderstaten utefter värdena i grovfodret och så är det lätt att hitta analyserna för deras foder på hemsidan.. Lyckades inte hitta innehållet i Minesyl från HH, någon som kan upplysa mig med en länk till en analys?

Hittade en sida med analys på Minesyl, och det var ju lite intressant :grin:
http://www.swedishhorsepower.com/products/base-products/minesyl/

Dagsgivan ska då alltså vara 30g minesyl. Kalcium innehållet är minst 0,1% och max 10%. Fodrar jag min häst 30g minesyl ger det mellan 0,03g och 3g Ca. Om min häst är ett halvblod på 500kg som rids behöver den typ 28g Ca. Vad ska då 0,03g göra för skillnad i foderstaten? Och varför har de inte haft i något fosfor?

Kul att de tar närmare 200:-/kg för den där skiten :P haha

Jag ska också börja tillverka homeopatika och bli svinrik! En annan rolig sida jag hittade i förbifarten: http://dalsliagard.dinstudio.se/text1_22.html där de skriver: "I de kosttillskott och mineraler jag säljer, finns det inga konserveringsmedel eller andra kemiska tillsatser och de är absolut fria från tungmetaller." Tror de missat att bl. a. Järn, Zink och koppar räknas till tungmetaller..

Ber om ursäkt om någon tycker jag är elak eller så. Men vad vet jag, placebo-effekten kanske kan smitta av sig på hästen om ägaren tror tillräckligt ;)

Hittade en sida med analys på Minesyl, och det var ju lite intressant :grin:
http://www.swedishhorsepower.com/products/base-products/minesyl/

Intressant att du hittade en analys av detta tillskott. Jag hittade ingen innehållsdeklaration på hemsidan hos den person som säljer produkten. Tydligen tillverkas produkterna i Florida, USA.

Dagsgivan ska då alltså vara 30g minesyl. Kalcium innehållet är minst 0,1% och max 10%. Fodrar jag min häst 30g minesyl ger det mellan 0,03g och 3g Ca. Om min häst är ett halvblod på 500kg som rids behöver den typ 28g Ca. Vad ska då 0,03g göra för skillnad i foderstaten? Och varför har de inte haft i något fosfor?

Tydligen kan denna produkt innehålla nästan vad som hellst. Kalciumhalten kan t.ex. variera mellan 1 och 100 g per kilo (0,03 – 3 g per rekommenderad dos). Hur ska man kunna balansera foderstaten om man inte vet hur mycket av en viss mineral som produkten innehåller? I övrigt ges endast minimimängder.

Om man antar att produkten innehåller dessa minimimängder så kan man se att magnesiumhalten t.ex. är 0,01%, dvs. 0,1 g/kg. Ger man en dagsdos (30 g) av produkten så tillför man 0,003 g magnesium! Då ska man veta att underhållsbehovet för en häst som väger 500 kg är 7,5 g.

Samma sak med zink. Där anges innehållet till 0,21 mg/kg. Ger man en dagsdos (30 g) av produkten så tillför man 0,0063 mg zink! Då ska man veta att underhållsbehovet för en häst som väger 500 kg är 400 mg.

Den här produkten är t.o.m. sämre än Biopromin. I jämförelse med denna produkt så framstår Biopromin snarast som ett supertillskott!

Jag ska också börja tillverka homeopatika och bli svinrik! En annan rolig sida jag hittade i förbifarten: http://dalsliagard.dinstudio.se/text1_22.html där de skriver: "I de kosttillskott och mineraler jag säljer, finns det inga konserveringsmedel eller andra kemiska tillsatser och de är absolut fria från tungmetaller." Tror de missat att bl. a. Järn, Zink och koppar räknas till tungmetaller..

Jag skulle säga att produkten endast innehåller kemiska tillsatser! Tyvärr känner jag hästägare som har blivit lurade att köpa denna smörja och intalats att tro att hans produkter innehåller “naturliga mineraler från växtriket”. Samtidigt har han rekommenderat hästägarna att sluta ge “grusmineraler” eftersom dessa “skadar tarmkanalen och gör att hästen har problem att eliminera och utsöndra slaggprodukter och toxiner”. När jag nu läser innehållsdeklaration ser jag att hans produkt enbart består av en mängd olika kemikalier såsom kalciumkarbonat, magnesiumkarbonat, kopparsultat, zinksulfat, etc. Det finns överhuvudtaget ingenting från växtriket i denna produkt, dvs. inga organiskt bundna mineraler. Produkten innehåller m.a.o. enbart “grusmineraler” och syntetiska vitaminer som enligt honom själv är skadliga för hästens tarmkanal.

Ber om ursäkt om någon tycker jag är elak eller så. Men vad vet jag, placebo-effekten kanske kan smitta av sig på hästen om ägaren tror tillräckligt ;)

Är det någon som ska be om ursäkt så är det personen som säljer denna produkt. Det här är ingenting annat än ren lurendrejeri

Om man nu ska försöka hjälpa “Jossan” så är det första rådet att sluta ge Minesyl. Det är helt enkelt en kass produkt som inte gör någon nytta. Satsa istället lite av de pengar du sparar på en bok om hästens näringsbehov. Du kan spara mycket pengar om du lär dig att lägga upp en balanserad foderstat utan dyra färdigblandade foderprodukter.

Sen blir det svårare eftersom man måste ha en analys av sitt grovfoder för att veta vilka mineraler man bör komplettera med (man måste ha en analys på både makro- och mikromineralerna i grovfodret).

Vissa mineraler finns det dock alltid brist på i alla svenska grovfoder. Selen är ett sådant mineral. Skaffa ett selen+vitamin-E tillskott och ge detta till din häst. Dosen är 0,2 mg Se per 100 kg kroppsvikt.

Jod är ett annat mineral som det ofta är brist på liksom natrium och klorid. Du kan ge jodsalt som är ett billigt alternativ. Det finns en annan tråd om detta. Läs den.

Zink och koppar är andra viktiga mikromineraler som det alltid är brist på i ett grovfoder. Tyvärr finns det inga bra zink- och koppartillskott på den svenska marknaden. Det finns dock en fodertillverkare som säljer mineraltillskott med en hyffsad mängd av dessa mineraler.

När det gäller de vanligaste makromineralerna (kalcium, fosfor och magnesium) så måste man ha en analys av sitt grovfoder för att veta om och i så fall hur mycket av dessa mineraler man bör komplettera med. Har man ingen analys är det bättre att avstå från att ge dessa mineraler eftersom man riskerar att skapa obalanser.

Inte så mycket hjälp kanske men utan en grovfoderanalys går det inte att säga mer.

Spader Äss, du är väldigt insatt och jag undrar om du har tid att ge en kommentar om detta mineralfoder som även innehåller aminosyror!
Innehåll per kilo foder:
A-vitamin 2500 mg Kalcium 130 gram
E-vitamin 2500 mg Fosfor 2,15 gram
Niacin 600 mg Natrium 2,6 gram
Vitamin B2 100 mg Magnesium 8,9 gram
Vitamin B1 60 mg Svavel 2 gram
Vitamin B6 5 mg Kalium 3,1 gram
Vitamin B12 0,2mg Klor 10 gram
Patotensyra 60mg Järn 1300 gram
Folsyra 10mg Mangan 60 mg
Biotin 0,2mg Zink 20 mg
PABA 50 mg Koppar 5 mg
Kolin 1800 mg Selen 2,7 mg
Insositol 1000 mg Jod 1,5 mg
C-vitamin 50 mg Kobolt 900 mcg
D-vitamin 250 IE
Lysin 19000 mg Övriga spårämnen som finns naturligt i
Methionin 3700 mg fodret: bor, brom, fluor, vanadium,titan,
Tryptofan 2700 mg kisel, indium, molybden
Glutamin 1800 mg
Aspargin 300 mg Örter och aspbark : 56 gram/kg
Prolin 250 mg

Om man använder havre i sin foderstat och vill räkna med innehållet av spårämnen i havren anser du att man måste göra en analys av havren eller kan man använda sig av några generella värden? Jag tänker då på att Ca och P inte brukar variera så mycket i havre men gör spårämnena det.

Jag ser att innehållet i mineralfodret hoppar som det vill och blir oläsligt, här är en länk istället!
http://tunafoder.se/hastmineral.asp

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar