Mineraler under betet.

S

SessCa

Hur vet jag att hästapållen får i sig de mineraler han behöver under betet?
Har köpt slicksten och saltsten idag och kastat ut i hagen (de går ute dygnet runt redan, planerat bete om ca 3 veckor).

Kan jag räkna med att han får i sig det han behöver genom slickstenen? Hur gör ni?

Förlåt om det redan finns liknande trådar men jag hittade inget som svarade på mina frågor.
 
Sv: Mineraler under betet.

Det kan du aldrig veta, men det är inte livet till låns för oftast får dom i sig det dom behöver ändå om betet är ok och hästen inte är sjuk på nåt sätt... Gött för Ponken att vara ute nu...han är en av få hästar jag haft som verkligen är NÖJD med att vara ute dygnet runt, de flesta andra propsar på att få komma in iallafall NÅN gång om dan....
 
Sv: Mineraler under betet.

martha skrev:
Det kan du aldrig veta, men det är inte livet till låns för oftast får dom i sig det dom behöver ändå om betet är ok och hästen inte är sjuk på nåt sätt... Gött för Ponken att vara ute nu...han är en av få hästar jag haft som verkligen är NÖJD med att vara ute dygnet runt, de flesta andra propsar på att få komma in iallafall NÅN gång om dan....

Han stormtrivs ute :)
Han har faktiskt vart lite tjurig för att gå in nu när vädret vart så bra, så självklart får han stanna ute då :)
 
Sv: Mineraler under betet.

martha skrev:
Det kan du aldrig veta, men det är inte livet till låns för oftast får dom i sig det dom behöver ändå om betet är ok och hästen inte är sjuk på nåt sätt... Gött för Ponken att vara ute nu...han är en av få hästar jag haft som verkligen är NÖJD med att vara ute dygnet runt, de flesta andra propsar på att få komma in iallafall NÅN gång om dan....

Finns det sånna hästar?! :confused:
är det verkligen inte MATEN de vill in till då? Eller har de smaskigt gräs i överflöd i hagen då de propsar på att få komma in?
*bara nyfiken*
Tycker det är konstigt att de skulle vilja in OM de har mat ute och OM de inte har stora besvär av kryp... eller att de brukar få KRAFTFODRET inne jämt och det är DET dom vill åt?
Varför skulle de annars vilja in i stallet och GLO iväggen?
 
Sv: Mineraler under betet.

ja du får väl komma hit o fråga dom..mina vill ALLTID in, och eftersom det är travare och dom kräver en viss typ av foderstat så måste dom in o äta...nu har mina varit ute i 3 dygn, men ÄNDÅ stod alla och propsade på att komma in ikväll....jag har väl ett osedvanligt trevligt stall då :D sen finns det annat att glo på än bara på väggen och dom får vila sig inne också...
 
Sv: Mineraler under betet.

Jag gör så att jag ger en "betesmineral" (typ miner grön) om jag inte ger något speciellt kraftfoder så att jag vet att mineralerna blir helt knasiga på det. Och sedan hopppas jag att det stämmer någorlunda. ;) Jag tänker att om man ger "normalgiva" (alltså det som rekommenderas på säcken) så får de i alla fall i sig selen och sånt i lagom mängd, även om ca/p kanske inte blir rätt alla gånger.

Mineralpelletserna brukar de tycka är ganska goda också, så man kan ge det som lite godis när man hälsar på dem i hagen. :d
 
Sv: Mineraler under betet.

Mina två får både saltsten och mineraler på betet. Brukar ge dem det direkt ur handen när jag ändå är där och klappar dem och kollar dem. Det gör ju också att de gärna komemr fram till mig och det är ju ett plus! Fast saltstenen får jag inte rätt på. Tog en från en av boxarna och den är redan uppäten och delvis söndertrampad. Så i morgon får jag lämna dit en ny!
 
Sv: Mineraler under betet.

martha skrev:
ja du får väl komma hit o fråga dom..mina vill ALLTID in, och eftersom det är travare och dom kräver en viss typ av foderstat så måste dom in o äta...

Ja men då ÄR det ju som jag sa! De vill in för att få sin MAT! :p
Tror du allvarligt talat att de vill in för att stallet är trevligt?

Obs. Jag menar inte alls att det är negativt att de vill in och att du låter dem vara inne i stallet. Men orsaken är ju MATEN! Eller knottallergi, extrem värme, extrem kyla.
 
Senast ändrad:
Sv: Mineraler under betet.

...ELLER...... !!!!!!!

Eller knottallergi, extrem värme, extrem kyla.

dom behöver inte ens vara allergiska för att tycka att knott o flygfän är jobbiga...mat(kraftfoder) får dom även när dom går ute...ändå vill dom in...fast det går till sig om man nonchalerar dom....
 
Sv: Mineraler under betet.

martha skrev:
...ELLER...... !!!!!!!



dom behöver inte ens vara allergiska för att tycka att knott o flygfän är jobbiga....

Nej men jag har aldrig vart med om hästarna vill in BARA för att de tycker att flugor/knott/kryp är jobbiga... Det måste till nåt mer t ex att de så gott som jämt får mat i stallet.
 
Sv: Mineraler under betet.

isåfall tycker jag att du skall titta ordentligt på dina hästar....mina tycker det är underbart att få kopmma in de västa timmarna på dygnet, på sommaren kan jag ta in dom vid 9 tiden på förmiddan och dom får stå inne till 6-7 på kvällen för att släppa ut dom under natten istället..det ÄR uppskattat...jag förstår inte att folk inte ser att hästar plågas av flugor, broms mm på sommaren för att de avlöses av knott o mygg på kvällen....ställ dig själv o jaga insekter dygnet runt så får du se hur kul det är och hur pigg man blir....mina hästar skall träna o tävla och jag vill inte att all deras energi går till att jaga flygfän dygnet runt....när dom kommit in så lägger dom sig o snarkar hela högen och tycker det är skönt att få lugn o ro från all skit......men det är mina hästar, jag vet inte om andras hästar tycker det är trevligt att jaga insekter.....
 
Sv: Mineraler under betet.

Jag har en icke-allergisk som kommer i galopp så fort han ser en människa under insektstimmarna på sommaren. Han lämnar gladeligen ett frodigt bete för at få gå in i stallet. Visserligen brukar han få en tuss hö då också, men gräs brukar ju vara godare och intressantare... Samma häst kommer rusande från hö i hagen för att gå in till hö i boxen när det blir mörkt.

Men han är lite bortskämd med att få som han vill också...
 
Sv: Mineraler under betet.

jag har bara EN häst. :smirk:

Och hon vill inte in oavsett! Gräset lockar så pass mycket. och jag "dränker" henne i flugmedel och hon har flughuva när det är som värst. Inte vill hon IN inte! Och skulle hon besväras av det så pass så skulle jag köpa ett flugtäcke till henne, heller än att ha henne inne i stallet.
Och vad jag är van vid så brukar inte de andra hästarna vilja in heller.

Men dina varmblodiga hästar kanske är lite känsligare och blir för trötta för att tränas/tävlas så då får väl du ta in dina då. Min är inte känslig (nordis med tjockare hud?) och bara skogsrids/hobbytränas i dressyr då och då.

...jag är bara nyfiken på VARFÖR hästarna skulle vilja in. För MIG känns det främmande...

Förresten, ENDA gången som min verkar njuta av att vara inne i stallet är när det är VÄLDIGT VARMT ute. Men ändå kommer hon knappast springandes för att vilja komma in eller hänger vid grinden...
 
Senast ändrad:
Sv: Mineraler under betet.

Jag lyssnar på mina hästar...varför dom vill in får man ju fråga dom isåfall, ATT dom vill in tar jag hänsyn till.....jag har mina ute så mycket som möjligt även dygnet runt om dom inte tycker det är jobbigt själva...jag kan även ha dom ute dygnet runt några dygn för att ta in dom nån natt/dag då o då så dom får vila.....mina är vana att vara ute mycket men inte på bekostnad av vadsomhelst.
 
Sv: Mineraler under betet.

Mina hästar går vanligtvis på lösdrift fast nu har vi stängt igen den för sommaren. Men igår var här så mycket myggor så de stod vid dörren in och väntade på att nån skulle öppna. naturligtvis släppte jag då in dem stängde efter dem så de fick lov att vara inne när de nu ville det.
Det är sällan de vill in, men i vissa lägen ser man att de vill det. Ingen är allergisk av dem.
 
Sv: Mineraler under betet.

Jag hittade en grej som iaf. jag inte hade sett innan.
En mineralfoderbalja till hästar som man ställer ute på betet. som en sån där till kor och får.
Den innehöll nån blandning med melass och var alldeles brun. Han som sålde sa att det fanns viss risk att de inte kunde slita sig från den för att den var så god så man kunde få ta bort den lite i början tills de slutat vara så maniska med ätandet på den.
Fast du kanske redan har en sådan? det kanske är jag som är totalt efter, men de har inte sålt nåt sånt här tidigare.
Horse-Lyx hette den.
 
Sv: Mineraler under betet.

milly skrev:
Nej men jag har aldrig vart med om hästarna vill in BARA för att de tycker att flugor/knott/kryp är jobbiga... Det måste till nåt mer t ex att de så gott som jämt får mat i stallet.

Våra vill aldrig in, BARA när hösten närmar sig och det är miljoner knott ute. Jag vet inte var du bor, men här uppe blir det olidligt vissa tider på året, och då går bara hästarna omkring, och så fort dom ser en människa kommer dom.
 
Sv: Mineraler under betet.

milly skrev:
Nej men jag har aldrig vart med om hästarna vill in BARA för att de tycker att flugor/knott/kryp är jobbiga... Det måste till nåt mer t ex att de så gott som jämt får mat i stallet.

Min unghingst älskar att vara ute! Igår när jag kom så ville han inget än att komma in, jag tog in honom och märkte att han var irriterad i öronen, men oj det var visst knotten som gjorde att han vill komma in, kan tillägga att min häst får inte mat direkt när han kommer in!!!
Så självklart gör knotten att hästar vill komma in, allt handlar inte om maten!!!
 
Sv: Mineraler under betet.

Jag har haft en del hästar, tex varmblodstravare, araber och nu har jag en knabstruper.
Alla har haft det gemensamt att de vill IN av olika anledningar, oftast är det bromsen under varma sommardagar, då springer dom av och an i hagen tills man kommer och hämtar dom.
Det kan också vara att dom helt enkelt är trötta och vill in och vila sig, särskilt i början av betesperioden. Dom sover ju inte på samma sätt ute som dom gör inne, det tar ju sin tid innan dom blir vana med "utelivet"....
 
diskussionen om hästarna vill in eller ej..

det är nog lite olika från häst till häst om de vill in eller inte.

Har två hästar i stallet.
Min vill helst alltid vara ute även om man kommer ut en timme för sent till den normala utfodringstiden på kvällen, så vill han helst vara kvar i hagen..
Den andra vill gärna komma in för insekter och om det är dåligt väder och så vidare..Han ställer sig gärna i grindhålet och vill in..medan min går borta i hagen och bryr sig inte om att det är insekter eller regnar..Däremot finns det gånger han också vill in och ställer sig vid grinden av olika anledningar, så man får ju kolla på hästen och se vad den faktiskt vill och inte bara gå på vad man själv anser.. ;)
Bara för att jag fryser mycket och ofta så betyder det ju inte att jag fryser jämt! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 929
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 054
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 568
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp