Mineraler = sjuk häst?

Bukefalist

Trådstartare
Någon som vet om mineraler i pelletsform kan bidra till att hästar får diarée?

Har en unghäst som har en längrevarande diarée, har misstänkt att det kan vara hösilaget. Men fick en tanke på om det evt. kunde vara mineraltillskottet som är för kraftigt för hans mage?

Sv: Mineraler = sjuk häst?

Jag skulle främst kolla upp den hygieniska kvaliten på ensilaget. Dålig hygiensik kvalite brukar allt som oftast vara en stor bidragande orsak till oroliga magar. Hur utfodrar ni hästarna i hagen ? Med höhäck eller direkt på backen ? Hur mycket ensilage äter hästen/dygn ?

Ja har haft en misstanke om att det kanske är dålig hygiensk kvalitet på ensilaget.

Hästarna fodras direkt på snön/isen. ( lunch )
Övriga måltider får han inne i sin box.

Han får i dagsläget 15-17kg hösilage om dagen - han orkar inte peta i sig mera. OM han hade velat käka mera hade han fått mera.
Han är en 09.a så därför snålar jag inte på grovfodret.

Har börjat ge honom en kur med loppfrön för säkerhetsskull OM han skulle ha dragit in en massa skit i magen.. men efter ca 2 veckors behandling hittills med 2dl om dagen så har det inte blivit någon förbättring på magen.
Så misstänker att det inte rör sig om sand/jord i tarmarna...

Ja, det finns hästar som blir lösa i magen av (i alla fall vissa sorters) mineralpellets. Har själv en fölunge/åring som varit rinnig länge innan jag kom på att plocka bort mineralerna (Krafft miner), men har hållt sig torr och fin sen dess. Nu är det väl inte riktigt ett statistiskt underlag, men har även (efter att jag äntligen listat ut det själv) stött på en veterinär som påstod att det var relativt vanligt. I vilket fall som så är det ju lätt att testa, jag såg skillnad på bara någon dag.

mina hästar har fått just den typen av mineraler i alla år, och hö .
vid ett tillfälle när snön yrde som värst blev ena rundbalen fuktig i de första lagren på balen, jag chansade och fodrade dem med det ändå-tänkte att är dåligt så äter de väl inte det ....
men det gjorde de, och gissa o'boy vilken räser diarre' de hade sedan.....!

så jag skulle absolut kolla över grovfodret du har.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 994
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka