Mineralen bor

Gr8

Trådstartare
Är det någon som kan mycket om mineraler och kan förklara om denna mineral är typ bortglömd? Hittar extremt lite info, men har förstått att den är viktig? Hur viktig?Finns den tillräckligt i hö/silage? Vattnet? Någon?
 
Är det någon som kan mycket om mineraler och kan förklara om denna mineral är typ bortglömd? Hittar extremt lite info, men har förstått att den är viktig? Hur viktig?Finns den tillräckligt i hö/silage? Vattnet? Någon?

Hur tänker du att bor är viktigt för hästens mineral/foderstatsbalans ? Utveckla gärna vad som föranleder din fråga relaterat till häst ?
 
Är det någon som kan mycket om mineraler och kan förklara om denna mineral är typ bortglömd? Hittar extremt lite info, men har förstått att den är viktig? Hur viktig?Finns den tillräckligt i hö/silage? Vattnet? Någon?

Det finns ingen forskning om hästars behov av mineralet bor. Det är troligt att hästar har ett visst litet behov av bor i ultramikro mängd (några få ppm). Enligt den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007, så innehåller gräs/hö/hösilage i genomsnitt ca. 10-15 ppm bor. Detta anses fullt tillräckligt för att täcka hästens behov. Man ska komma ihåg att även växter har ett visst behov av bor. Under ca. 4 ppm så växer t.ex. inte gräs. Det finns således ingen anledning att oroa dig över att din häst skulle ha brist på bor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 678
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 810
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp