Mineralbrist eller gruskolik?

H

Heyoka

Har ni fri tillgång på mineraler under betet?
Hur mycket äter då era hästar och vad är normalt?
Vi ställde ut en slickbalja mineraler 10 kg på betet till 2 hästar, efter ca 2 veckor hade de ätit ca 1/4 av baljan :eek:!!!
Är detta normalt?
Kan de få gruskolik av dessa mängder och vad ska jag annars ge dem, tydligen behöver de mineralerna?
Det känns som att välja mellan pest eller kolera.

/Heyoka.
 
Hoppsan..Räcker den så länge! Mina hästar äter mineralbalja som om det vore godis. Ställer jag ut en balja är den slut innom två dagar.. (två hästar).. Första gången det hände så var jag lite rädd att koliken skulle kommma. Men jag klarade mig den gången. Så jag ransonerar... Varje häst får slicka en stund och sen tar jag bort den...
 
Vi brukar bjuda beteshästarna på mineraler någon gång i veckan (grusmineraler), äter de med god aptit får man se till att ge dem oftare.

Tror att min slafsar i sig 3-5 hg per vecka.
 
Hjälp, vilka storätare!!! Jag har tre hästar ("ponnyer") som knappt har rört sin mineralbalja på ett helt år (kastade ut den nyss för jag tyckte det började bli ofräscht). De får i o f s fortfarande pelleterade vitaminer/mineraler varje dag liksom under vintern, men när baljan var ny förra sommaren fick de inga tillskott utöver saltsten och åt ändå inget av mineralerna. Skumt att det kan skilja så mycket?!?
 
Hästar äter allt som smakar gott, brist eller inte. Normalt behövs inte mineraler på ett bete då marken producerar tillräckligt av detta ändå, endast Natrium behövs tillsättas. Skulle det råda allvarligt brist på mineraler i backen så växer det inte...
 
Slängde ut en sådan där blå balja när jag såg att mina fölston åt jord. Det står på baljan att den ska räcka 10dgr för 10 djur, vilket skämt. Mitt ena sto slår sönder den och vänder uta allt på backen på 2 röda och sedan står de och äter upp den på stört. Efter någon timma så brukar det ligga några enstaka klumpar kvar som sedan inte äts upp på några dagar. Jag slänger ut en ny varannan vecka och ger inget annat tillskott till betet. Har sett att badkaret är fullt av mineraler :D
 
Du är inte rädd för gruskolik eller selenförgiftning?
Jag misstänker att våra hästar behöver mineraltillskottet och på baljan stod ingenting om hur länge den skulle räcka.
Jag tycker bara att det är såna mängder de äter, men det kanske inte är någon fara.
Känner mig verkligen okunnig på detta område.
Har också sett att mineralerna gärna samlas på botten i vatten tunnan. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: CFrisk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 890
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp