Mineralbalja bra? Annat?

K

knasan

Vill ge min häst mineraler utan att behöva blanda ut det med något kraftfoder för att få i henne det. Vårt hö och bete är oerhört näringsrikt större delen av året. Har hört om Equipro och Equilick. Finns fler alternativ? Någon som har praktisk erfarenhet?
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Basiblock finns ju!

Ger det till min häst och han älskar det. Var tveksam i början men när han kom på vad det var så tar det slut! :D
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Det finns ju pelleterade mineraler, våra hästar äter enbart mineraler ur handen som godis :D
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Var hittar du basiblock? Är det "komplett"?
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Vårat avelssto åt inte sin mat "blandad"... Väldigt kräsen dam..! :D
Så hon hade en krubba för mineraler, en för havre, en för betfor osv... Tror 5 krubbor i boxen med mat.
Mineral krubban hade vi alltid lite mineraler i, så hon kunde äta lite pö om pö.
(då va det vanliga mineraler, pelleterade åt hon inte heller)

Fö. håller med ovanstående, ang. pelleterat, testa å ge som godis?
Eller varför inte blocket?

Men varför vill du inte blanda mineralerna?
Äter inte hästen?
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Anledningen till att jag inte vill blanda med kraftfoder är att hon är mycket matglad och är dessutom oerhört lättfödd! :d :angel: Så i perioder vill jag kunna nöja mej med strå/bete. Det är mycket nog i detta fallet. Ofta är motionen ganska måttlig också, och det hjälper ändå inte att motionera bort överflödet på henne. Fet OCH pigg!!!:crazy:

Jodå, ska undersöka alla tips jag fått av er!
Men om man ger fri tillgång till mineralbalja e.d., känner hästen själv när den fått i sej tillräckligt?

Roligt det där med krubborna... :D
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Jepps min kille äter när han behöver och låter bli när han har nog. Han har aldrig varit så fin i pälsen och humöret sedan han fick tillgång till detta.
 
Sv: Mineralbalja bra? Annat?

Men om man ger fri tillgång till mineralbalja e.d., känner hästen själv när den fått i sej tillräckligt?

Nej, man har gjort undersökningar och kommit fram till att det enda hästar kan känna om och hur mycket de behöver är salt! Ger man hästen fri tillgång till mineraler finns risken att de antingen äter för mycket, -eftersom det ofta är tillsatt salt och/eller melass som smakar gott- eller att de äter för lite för att de inte gillar det.

En jämn, kontrollerad tillförsel av ett mineralfoder som matchar övriga foderstaten tror jag på! :D

Och det går att ge de flesta hästar mineraler utan att ge kraftfoder. Pellets är oftast populärare än "grus", och vill man ändå blanda det i något gör nån dl betfor varken till eller från i foderstaten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 641
Senast: Puffindog
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp