Mineral-djungel ...

F

Fluffy

Det här med mineraltillskott alltså ... :crazy:
Är det stor skillnad om man ger något "enkelt" som t ex Kraffts miner , eller om man köper nåt mer "avancerat" bland alla de blandningar som finns?
Eller är det viktigaste att man väljer ett som har en lämplig kvot, och sedan är det mer skit samma vad det är gjort av och vad det innehåller i övrigt?

Finns ju liksom 1000 varianter att välja på ...:o

Sv: Mineral-djungel ...

Jag kommer nog att bli påhoppad av de som tycker annorlunda. Det här med olika tillsatser kan ibland gå överstyr och mer likna religiös övertygelse.

De mineraltillskott vi ger ska vara av ett stort väletablerat fabrikat med stor omsättning och ska kunna köpas där vi köper övrigt foder. Det kravet har både grund i bekvämlighet men även att man då får en vara som inte lagrats onödigt länge.

I vårat fall sammanfaller ovanstående med Krafft. Vi gör grovfoderanalys och köper lämpligaste mineraltillskottet ur deras sortiment som passar grovfodret.

Jag håller med Strajder.
Alla tillsatser man kan köpa separat är mer för att tillverkaren vill tjäna pengar. Det är sällan hästarna vekligen behöver det, utan det är ägarna som tror och har hört det ena och det andra.
De flesta hästar klarar sig på de komplettblandningar som finns.

Det är åxå viktigt att det inte behövs extra mil och körrundor för att samla in det dagliga som förbrukas. Köp av sortimentet som finns "nära" där du brukar handla.
Undvik storpack/säck, hällre mindre burkar för att vitamin&mineraler ska vara "pigga", och något som är god omsättning på just hos din handlare.

Själv använder jag Vitafor solid (rödvit hink från Kvarnbyfoder) och både jag och hästarna är jättenöjda.

Lycka till!
Elgen

Det viktigaste är att välja den sammansättningen som fattas i ens foderstat. en gång har jag använt mig av mineraler. Märket struntade jag totalt i, det var innehållet jag var ute efter. jag visste presis hur mycket fosfor/ca mm det fick vara i, annars hade det inte passat om jag bara köpt på känn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka