Mindre stipendier för att skriva - var hittar man dem?

bettysmatte

Trådstartare
Specifikt är jag ute efter mindre summor för att t.ex. ha råd med att åka på och söka i arkiven. Jag hittar mest superpopulära stipendier med massvis av sökanden och där en person kan vinna 100 000 kr. Det är inte sådant jag är ute efter, utan jag skulle behöva 10000-20000 kr för att kunna ha råd att åka iväg och göra efterforskning. Vistelsestipender är inte heller intressant. Jag skriver historiska romaner ur ett kvinnoperspektiv, och tänker att det inte skulle vara en omöjlighet att hitta stipendier då. Någon som har tips på ett specifikt stipendium?

Jag har också letat efter det men verkar inte existera men om någon har något tips så är jag intresserad också. Jag har sökt i stipendiedatabaser, på författarförbundets hemsida m.m. Hittar mest vistelsestipendier men kan inte vara borta en månad från jobbet för att skriva utan inkomst. Det går inte ihop så inte sett någon mening med att söka det. Har samma inriktning på mina romaner som dig @bettysmatte Sökt något för att åka iväg och göra efterforskningar men fick inte det. Typ 7000 sökande på tio stipendier.

Kolla i Länsstyrelsernas stiftelsedatabas.
Du kan även kolla om din kommun eller din födelsekommun har kulturstipendier.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt... 2
Svar
22
· Visningar
3 609
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • Om kvitton

Hund, Katt, Andra Djur