Charlotte1975
Trådstartare
Vilka effekter kan hösilaget få av att vara inplastat med färre lager plast?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För tunn plast kan leda till att det inte blir ordentligt syrat, och då blir det otjänligt om man har otur. Ensileringsprocessen kräver att det är ordentligt tätt!
Fast det mesta foder som köps till häst är inte ensilerat, det är för torrt. Det blir därför bara lufttätt lagrat - och jag skulle säga ÄNNU viktigare med hela balar! Minst 8 lager på rundbal och 12 på fyrkanter. Hör flera som säger att de importerade gärna kommer med 4... å gärna fyrkanter då.
Det går, men är mycket jobb med, och inte säkert att man lyckas.Går det att skära upp och torka på skulle eller är det för sent?
Vilka effekter kan hösilaget få av att vara inplastat med färre lager plast?
Ett par extra lager plast är billig investering - är inte många balar som är oförstörda som betalar extra plasten.
Jag har ju lite svårt för att förstå varför man år efter år väljer en metod som gör att grovfodret förstörs?Det kommer in både vatten och syre, det är inte tätt och höet blir dåligt. Sedan är det även kvalitén på själva plasten. Den vita är UV-beständig och dyrare, den gröna är inte det och håller sämre.
Under mina år i Nederländerna slängde jag mer hö än jag kunde ge hästarna. Otroligt frustrerande och dyrt
Jag undrar om importören accepterar att man nekar att betala för de som är skadade vid ankomst?Men frågan är väl om någon ersätter de polska/holländska/rumänska balarna om de visar sig vara trasiga i efterhand.
Har också funderat över det.Jag har ju lite svårt för att förstå varför man år efter år väljer en metod som gör att grovfodret förstörs?