Mindre/nischade poddar

Silver Girl

Trådstartare
Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har hittat massor med intressanta poddar där jag sparat avsnitt som säkert räcker ett par år. Jag lyssnar mest på Sveriges Radio och några från BBC men har även hittat några lite mindre poddar som jag gillar och tänkte att andra kanske har hittat liknande, så jag tänkte tipsa om mina och hoppas få fler tips av andra.
  • Arkivpodden. Från riksarkivet. De utgår från ett gammalt dokument och berättar historien kring det.
  • Arkeologi & Historia. Vet inte vem som håller i det, men brukar vara sponsrat av olika länsstyrelser. Berättar om utgrävningar och platser, hittills endast i södra Sverige.
  • Museimagasinet. Från Kalmar läns museum. Handlar om allt från lokala kända personer, hur gamla föremål tas om hand till Ölands fornborgar och regalskeppet Kronan m m.
  • Bildningspodden. Från något som heter Anekdot. Om olika historiska händelser eller personer. Ofta bra inbjudna experter från universitet.
  • Jordenruntpodden. En resepodd med tips och berättelser från olika resor.
Samtliga dessa är helt reklamfria, i alla fall de avsnitt jag hunnit lyssna på, vilket jag uppskattar. Det märks att de inte har riktigt samma tekniska utrustning som större poddar. Olika personer kan låta olika högt och ljudet kan också variera lite under avsnittet. Men i övrigt bra.

Jag har lyssnat på Arkivpodden och Bildningspodden av din lista.

Jag gillar
* Bildningskomplexet (En gäst berättar ingående om ett visst tema)
* Harrissons dramatiska historia
* En oväntad historia
* Historia Nu
* Bildningsresan är också ganska intressant (en stad behandlas ur perspektivet "vad är värt att veta om respektive stad")

Jag har lyssnat på Arkivpodden och Bildningspodden av din lista.

Jag gillar
* Bildningskomplexet (En gäst berättar ingående om ett visst tema)
* Harrissons dramatiska historia
* En oväntad historia
* Historia Nu
* Bildningsresan är också ganska intressant (en stad behandlas ur perspektivet "vad är värt att veta om respektive stad")
Hur mycket reklam är det i dessa?
Jag har påbörjat ett avsnitt av Harrisons men det var reklamavbrott efter mindre än 10 min och då jag har mycket annat valde jag bort den podden. Då jag lyssnar i bilen kan jag inte spola förbi.

Jag lyssnar gärna på utrikespolitiska poddar. Två exempel är Geopodden och Utblick. Bra, informativa och seriösa.

Lyssnar även på miljöpartietpodden Wetterstrand och Bah Kuhnke.

Lyssnar på en massa andra poddar med, men inte lika smala ämnen.

Hur mycket reklam är det i dessa?
Jag har påbörjat ett avsnitt av Harrisons men det var reklamavbrott efter mindre än 10 min och då jag har mycket annat valde jag bort den podden. Då jag lyssnar i bilen kan jag inte spola förbi.
Hm ja, bra fråga. Jag brukar lyssna när jag promenerar.
Harrisons historia och Historia nu har reklam (tyvärr).

Bildningsresan har noll reklam, SR.

Min uppfattning är att En oväntad historia och Bildningskomplexet inte har reklam.

Hm ja, bra fråga. Jag brukar lyssna när jag promenerar.
Harrisons historia och Historia nu har reklam (tyvärr).

Bildningsresan har noll reklam, SR.

Min uppfattning är att En oväntad historia och Bildningskomplexet inte har reklam.
Snabbkollade ett par avsnitt. De två sista har reklam, i alla fall om man lyssnar via Spotify.

Skulle passa bra till någon längre resa framöver. Verkar mycket intressant. Och då kommer min standardfråga - hur är det med reklam?

Jag lyssnar via Spotify, har prenumeration så ingen reklam. Finns säkert andra sätt att lyssna på den.

Men det finns ingen inbyggd reklam. Han har en Patreon man kan donera till om man vill.

Jag lyssnar på mängder av poddar, men vet inte riktigt vad man ska definiera som "nischpodd" och inte? :confused:
Några av mina favoriter är åtminstone geopodden, tomtar och troll, juridikpodden (har lite reklam) och en svensk tiger.

Om en vill lyssna på icke-antropocentrisk-ish nish-pod rekommenderar jag Green Dreamer, From What Is to What If, Regeneration Rising, Emergence Magazine, Campfire Podcast, For the Wild, Sense Making in a Changing World och all that we are.

Nisch kronisk sjukdom: the POTScast, chronically complex

Nisch myter: living myth, myter och mysterier, the Emerald

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka