Silver Girl
Trådstartare
Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har hittat massor med intressanta poddar där jag sparat avsnitt som säkert räcker ett par år. Jag lyssnar mest på Sveriges Radio och några från BBC men har även hittat några lite mindre poddar som jag gillar och tänkte att andra kanske har hittat liknande, så jag tänkte tipsa om mina och hoppas få fler tips av andra.
- Arkivpodden. Från riksarkivet. De utgår från ett gammalt dokument och berättar historien kring det.
- Arkeologi & Historia. Vet inte vem som håller i det, men brukar vara sponsrat av olika länsstyrelser. Berättar om utgrävningar och platser, hittills endast i södra Sverige.
- Museimagasinet. Från Kalmar läns museum. Handlar om allt från lokala kända personer, hur gamla föremål tas om hand till Ölands fornborgar och regalskeppet Kronan m m.
- Bildningspodden. Från något som heter Anekdot. Om olika historiska händelser eller personer. Ofta bra inbjudna experter från universitet.
- Jordenruntpodden. En resepodd med tips och berättelser från olika resor.