Mina kattkompisar

K

kurre123

Hej - jag har ett för mig jättestort problem.

Jag är ganska nybliven änkling. Jag bor i egen fastighet med mina två bortskämda svarta äkta bondkatter och som är mina bästa kompisar - Kurre och Sara 6 år gamla. Under denna jobbiga tid så har dom varit speciellt viktiga genom bara att finnas,

Tyvärr måste jag nu sälja min fastighet för att kunna betala laglotten till min hustrus två döttrar.

Jag försöker nu hitta ett nytt boende för mig, Kurre och Sara. Ett litet mindre hus på landet hade passat bra men det är inte enkelt att hitta något lämpligt och prisvärt.

Att bo i lägenhet skulle innebära att jag tvingas avliva det käraste jag nu har den tanken känns fruktansvärd och jag är beredd att göra allt för att slippa den varianten.

Jag har också tänkt tanken att försöka få tag på "någon" som är beredd att ta hand om Kurre och Sara och som till 110% accepterar dom som dom är.

Dom är fruktansvärt bortskämda. Har aldrig haft några restriktioner dom har i stort sett fått göra det dom själva vill.

Att försöka få tag på "någon" som både är beredd att ta hand om Kurre och Sara och som dessutom accepterar att dom är bortskämda. Dom har aldrig haft några restriktioner - dom har fått göra i stort sett som dom själva vill.
Dom ligger på köksbordet, på finbordet, i fåtöljerna, i finsoffan och i sovrums-sängarna. Jag har aldrig brytt mig för dom har gett mig (och min hustru) så enormt mycket genom att bara finnas. Dom turas om att nästan varje kväll - ligga i mitt knä framför TV:n.

Båda katterna är kastrerade.

Jag behöver goda råd vad jag rekommenderas att göra.


Tacksam få mailsvar
 
Sv: Mina kattkompisar

Så trist att behöva lämna sitt hem, men jag ser ingen anledning att behöva avliva katterna ifall du flyttar till en lägenhet. Se bara till att det finns en bra balkong. Det är ju du som är katternas trygghet, och när de också har varandra borde de lättare kunna anpassa sig till en ny miljö. Nu kommer också en kall vinter snart, och då är det ännu lättare att få dem att trivas inne.

Det du beskriver som bortskämdhet ser jag bara som normal katthållning. De flesta av oss låter nog katterna vara överallt. Det låter som de är tämligen hemkära, och det borde gå lika bra att ligga i knät i en lägenhet som i ett hus. Även om du blir tvungen att flytta till en lägenhet först kanske du hittar ett hus så småningom.

Många katter är väldigt anpassningsbara, och en del tycker till och med det är spännande med förändringar. Man måste pröva saker en tid innan man vet om det är omöjligt. :)
 
Sv: Mina kattkompisar

Tack för ditt mailsvar. Ja jag jobber stenhårt för en bra lösning. Men att "stänga inne" 2 katter som är vana att alltid vara ute och sköta sig själva känns inte bra som en långsiktig lösning.

Att jag dessutom inte tycker om att katter ska vara innekatter är en annan sak. Katter ska vara ute. Klarar man inte detta då ska man inte ha några katter.

/kurre123
 
Sv: Mina kattkompisar

Då finns det väl tyvärr inte så mycket annat att göra än att testa att lägga ut dem på annons, om du verkligen inte vill ha dem inne. Du har inga släktingar, grannar, goda vänner etc som kan tänka sig att ta dem? Då kanske du tillochmed kan få hälsa på dem om du vill.

Hoppas det löser sig..
 
Sv: Mina kattkompisar

Vad är viktigast dina principer om innekatter eller dina faktiska katter?
Om du bryr dig om dina vänner så låt dem följa med dig och skulle de inte trivas får du söka en annan lösning.
Naturligtvis kan du söka alternativ redan nu men om det inte löser sig så tror jag du ångrar dig om du gör av med din trygghet.
 
Sv: Mina kattkompisar

Tack för ditt mailsvar. Ja jag jobber stenhårt för en bra lösning. Men att "stänga inne" 2 katter som är vana att alltid vara ute och sköta sig själva känns inte bra som en långsiktig lösning.

Att jag dessutom inte tycker om att katter ska vara innekatter är en annan sak. Katter ska vara ute. Klarar man inte detta då ska man inte ha några katter.

/kurre123

Fast det är ju din åsikt. Katterna kanske "tycker" annorlunda, d.v.s. det kanske hade fungerat bra att ha dem som innekatter. Ser man bara till att aktivera katten, kanske ta ut den i sele o.s.v. tror jag att de allra flesta innekatter lever ett alldeles utmärkt liv (som vilket annat husdjur som helst, ungefär). Speciellt om de är två och kan ha sällskap av varandra.

Dock är det klart att katter som under en längre tid har varit vana vid att få gå ut kanske inte alltid trivs som innekatter, men hade jag varit i din sits och en lägenhet var enda alternativet hade jag i alla fall provat att ha katterna inne för att se hur det gick. Skulle det inte fungera hade jag sett mig om efter ett annat hem åt dem. Avlivning hade varit sista utvägen.
 
Sv: Mina kattkompisar

Jag skulle gjort som andra skriver, provat med katterna i den bostad du hittar. Trivs de sen inte, så ta det därifrån. Det är bättre att katter får somna in, än att de kommer till fel hem där de inte får det bra. -Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 310
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp