Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Nu snackar jag inte bara om de som bor i bra hem. Det finns ju väldigt många fler huskatter än raskatter ute i landet som aldrig kommer till nån veterinär och vad de lider har har man ju ingen aning om.

Du gör dig bra löjlig, du. Du tror alltså på fullaste allvar att Valetina är den enda som tar ungar på sina huskatter? Har du ens besökt ett katthem? Tittat på blocket och andra annonssidor? Kollat upp vanvårdsfall och kolonier som tagits upp i media? Tittat på programmet HittaHem?

Du verkar inte ha nån koll alls på hur det ser ut? Att man kastar ut sina katter när man tröttnat på dom och/eller inte tycker dom är värda kostanden att kastrera, vaccinera mm beror alltså inte på statusen enligt dig. Vad beror det på då? Ja, just ja. Att man älskar dom ja :idea: :crazy:

Oj, nu var jag löjlig. Nu har jag ingen koll. Tonen?

Tror de verkligen inte att jag vet att det både finns katthem, vanvårdsfall, kolonier osv, osv, osv. Det finns ingen är som har trampat i lika mycket kattskit som jag och suttit i lika mycket kattpink som jag, men det innebär inte att jag tycker att Valentina inte skall få ta kattungar på sin katt om hon vill det!!!!!

Ärligt tala så skulle jag aldrig någonsin i hela mitt liv ta en katt från nått katthem. Ni får brinna för ert intresse, men jag kommer trots det inte att börja dela ert intresse.

Inside information from the bad side. Så länge det finns dumpade människor så kommer det även att finnas dumpade katter.

Ja men det kan ju bero på att det totalt finns många fler huskatter än raskatter. Jag pratar om dom som har ett bra hem, vilket faktiskt är majoriteten, alla som får huskattungar slänger inte ut dom på gatan utan dom flesta bryr sig lika mycket som du eller jag om sina katter.

Tror du inte på att det är så?
Tror du inte på att katten har låg status.
Vi kan se till det du tidigare skrivit Cernika.

Du skrev att du inte våga ta mer betalt för dina kattungar än högst 100 kr. Vilket beror på att du skriver att folk anser att katter inte ska kosta mer än så, dvs inte har ett högre ekonomiskt värde. Detta äår ett tecken på kattens låga status då till och med ett kramdjur i en leksaksaffär kostar mer än en levande katt.

Du skrev att din veterinär ansåg att du inte skulle vaccinera dina huskattungar innan flytt för att det inte lönade sig ekonomiskt att vaccinera huskattungar då man ändå inte fick igen pengarna. Alltås rikserar man heller att katten hinner smittas av kattsnuva eller kattpest heller än man vill riskera att inte få igen pengar man lagt ut. Ännu ett tecken på kattens låga status.
Och som många här skrivit miljoner gånger redan. När en vara eller ett djur inte kostar något i inköp tenderar människor att inte vara lika rädda om dem som de hade varit om de kostat en slant. Andra djur är ofta dyrare än huskatter i inköp. Det är därför det är just stora problem med hemlösa katter vi har i landet och inte andra djur.
Här följer ett exempel:

"Huskattens låga status gör att de av sina ägare ofta nekas veterinärvård, vaccineringar, ID-märkning och näringsriktig mat. De tillåts föröka sig okontrollerat för att värdet de tilldelats är lägre än kostnaden för en kastrering och deras ungar är sällan välkomna till världen. Många avlivas, ofta med billiga, plågsamma metoder. Andra släpps ut på gatan åt sitt öde och förvildas eller omkommer av svält, köld, eller någon av de hundra faror som väntar där ute." Källa http://www.katter.nu/kattstatus/index.asp

Suck. Kan du aldrig sluta prata om det där :( VArenda tråd du är inne i skall du börja prata om pengar. jag är färdig med det nu

Senast ändrad av en moderator:

Ja men det kan ju bero på att det totalt finns många fler huskatter än raskatter. Jag pratar om dom som har ett bra hem, vilket faktiskt är majoriteten, alla som får huskattungar slänger inte ut dom på gatan utan dom flesta bryr sig lika mycket som du eller jag om sina katter.

Kan vi inte starta en ny tråd om detta ämnet istället?

Suck. Kan du aldrig sluta prata om det där :( VArenda tråd du är inne i skall du börja prata om pengar. jag är färdig med det nu
Men ville du inte diskutera kattens låga status? Det handlar ju om pengar. Vill du inte duskutera pengar så kan du inte diskutera kattens låga status heller eftersom detta går hand i hand.

Men ville du inte diskutera kattens låga status? Det handlar ju om pengar. Vill du inte duskutera pengar så kan du inte diskutera kattens låga status heller eftersom detta går hand i hand.

Det är du som alltid alltid alltid bara vill prata om status och pengar. Oavsett vad jag skriver så kommer du trots det att misstolka allt jag säger. Jag vill inte prata pengar.

Det var lika mycket rent tyckande som det som du alltid skriver. Kan lika gärna hänvisa till dina ord i forumet.

Nej det bygger på massor av människors empiriska erfarenhet. Vilket är mycket användbart i forskningsstudier om du inte visste det.
Du kan väl läsa länkarna i alla fall? Det är inte påhitt utan byggger på många människors erfarenheter. Eller vill du inte läsa för att du inte vill se sanningen hur kattens situation är och att du inte vill revidera din åsikt?

Varför skulle du aldrig kunna tänka dig en katt från ett katthem?
Tror du inte att många som viger sitt liv åt att rädda och förbättra livet för hemlösa katter kan ta din arroganta inställning som ett hån?

Hade jag velat ha huskatt hade det defenitivt varit från ett katthem.
Hjälpte till att fånga in en stackars liten hemlös huskattunge i går för övrigt.

Senast ändrad:

Det är du som alltid alltid alltid bara vill prata om status och pengar. Oavsett vad jag skriver så kommer du trots det att misstolka allt jag säger. Jag vill inte prata pengar.

Ok vad vill du prata om då? Vill du inte prata om kattens status heller?

Oj, nu var jag löjlig. Nu har jag ingen koll. Tonen?

Tror de verkligen inte att jag vet att det både finns katthem, vanvårdsfall, kolonier osv, osv, osv. Det finns ingen är som har trampat i lika mycket kattskit som jag och suttit i lika mycket kattpink som jag, men det innebär inte att jag tycker att Valentina inte skall få ta kattungar på sin katt om hon vill det!!!!!

Ärligt tala så skulle jag aldrig någonsin i hela mitt liv ta en katt från nått katthem. Ni får brinna för ert intresse, men jag kommer trots det inte att börja dela ert intresse.

Inside information from the bad side. Så länge det finns dumpade människor så kommer det även att finnas dumpade katter.

Ja säkert.
Men dumpade katter och dumpade männsikor går inte alltid hand i hand.
Det finns många mer dumpade katter än människor och de som dumpar behöver inte vara hemlösa människor utan kan vara vanliga "normala" (som du kallar det) Svenssons.
Därför tror jag inte den paralell du drar är så självklar även om den säkert stämmer i vissa fall.

Alltså framför allt sambandet att Valetinas önskan att få kattungar från sina katter i slutändan förorsakar att kattens status sänks och andra katter därmed dumpas hur som helst?

Många bäckar små...

Nej, inte så läs alla förklaringar du fått igen så kanske du förstår.

Det undrar jag också. Varför vill man inte hjälpa en katt som haft det svårt? Är det för mycket jobb eller vadå? Måste alla katter vara supegosiga och keliga?

Jag har en hona från ett katthem och hon är väldigt skygg, hon kommer alltid vara det och jag låter henne vara som hon är, hon trivs med andra katter men har svårt för människor. Speciellt när de kommer för nära. Hon är född utomhus och har antagligen inte haft en bra start i livet.
Jag tar mycket hellre hand om en katt från ett katthem än en katt som fötts upp av en "uppfödare".
Jag har svårt att stödja en verksamhet som inte behövs hust nu och knappas gör katternas status bättre.

Tonen? :smirk:

Till nån som springer runt med handen framför ögonen "Ja men bara för att hon tar en kull". Det är alla dessa den-tar-en-kull-kullar som det ser ut som det gör idag. Ska man ta en kull kattungar så gör man det väl av en annan anledning än att det är kattens rättighet??????
Så du menar att det är okej att dumpa katter bara för att det finns hemlösa människor? Faschinerande inställning... Och lite inside till dig: Dom flesta som dumpar katter har hem. Det handlar inte alltid om människor som har störningar eller problem, det handlar om människor som har en usel syn på katten och dens status. Dom som inte tycker katten är värd nått alls och med gott samvete kan lämna den åt sitt öde.

Har ni sett vilka ljuvliga katter Valentina har??? Det är väl klart att hon måste få skaffa kattungar från dem om hon vill det.

Om det inte vore så att vi redan har så många katter som vi önskar så hade jag gärna köpt en ur dessa kattösers kull.

Tack :D va glad jag blir nu, visst är de fina mina prinsessor? Tusen tack för stödet också

Du gör dig bra löjlig, du. Du tror alltså på fullaste allvar att Valetina är den enda som tar ungar på sina huskatter? Har du ens besökt ett katthem? Tittat på blocket och andra annonssidor? Kollat upp vanvårdsfall och kolonier som tagits upp i media? Tittat på programmet HittaHem?

Du verkar inte ha nån koll alls på hur det ser ut? Att man kastar ut sina katter när man tröttnat på dom och/eller inte tycker dom är värda kostanden att kastrera, vaccinera mm beror alltså inte på statusen enligt dig. Vad beror det på då? Ja, just ja. Att man älskar dom ja :idea: :crazy:

Jag förstår vad du menar och det är jättehemskt och jättetråkigt. Men det betyder ju inte att jag kommer göra det?

Har själv samma problem som dej. Har 4 katter. Men ja misstänker mest att det är den ena som kissar. Får spraya soffan med ättika varje kväll innan ja går å lägger mej.

Har köpt nått som heter uringone från tvshop nu som enligt dom ska ta bort allt markerings pinkande och dålig lukt.
Har inte hunnit pröva än. Men man får med en UVlampa så man kan gå på letaefterkiss jakt:D

Tonen? :smirk:

Till nån som springer runt med handen framför ögonen "Ja men bara för att hon tar en kull". Det är alla dessa den-tar-en-kull-kullar som det ser ut som det gör idag. Ska man ta en kull kattungar så gör man det väl av en annan anledning än att det är kattens rättighet??????

Men vad spelar det för roll vad jag har för anledning så länge jag tar hand om dem och de har ett tryggt hem att växa upp i?

Men vad spelar det för roll vad jag har för anledning så länge jag tar hand om dem och de har ett tryggt hem att växa upp i?

Anledningen till att många kattälskare (dock inte alla) helst ser att det inte föds fler huskattkullar är för att man resonerar som så att man bör ta hand om de tusentals hemlösa huskatter (både vuxna och ungar) som finns i Sverige. Om någon låter sin hona få en kull och sen placerar ut kattungarna i olika hem så "tar" ju dessa hem som de behövande katterna kunde ha fått.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Anledningen till att många kattälskare (dock inte alla) helst ser att det inte föds fler huskattkullar är för att man resonerar som så att man bör ta hand om de tusentals hemlösa huskatter (både vuxna och ungar) som finns i Sverige. Om någon låter sin hona få en kull och sen placerar ut kattungarna i olika hem så "tar" ju dessa hem som de behövande katterna kunde ha fått.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Det är långt ifrån alla som tycker så, bara för att majoriteten här inne är av den åsikten så speglar det knappast hela ssveriges befolkning. Man borde ha samma rätt att ta en kull kattungar på sin huskatt som du eller jag har att ta en på våra raskatter. Jag skulle själv aldrig ta en vuxen katt från ett katthem (kattunge är en annan sak) för man vet aldrig vad den varit med om och hur det kan ha påverkat den, kanske om jag skulle ha den som ren stallkatt eller liknande. Jag skulle heller aldrig lämna min katt till ett katthem igen efter att ha sett hur dom har det, jag vet att dom följer alla lagar och likande men jag skulle inte vilja utsätta min katt för det ändå, hittar jag inget bra omplaceringshem själv så anser jag att det är bättre att ta bort katten, det lider den allra minst av. Om jag sen skulle vilja köpa en huskatt så skulle jag vara lika noga med vilken jag vill ha och väljer där som jag är med mina raskatter, jag skulle inte vilja ha första bästa från ett katthem utan jag skulle ju vilja ha en som passade just mig, sen om just den kattungen finns på ett katthem är det ju jätte bra, men man måste ha förståelse för att folk väljer att köpa huskatter från "vanliga" hem ist för från katthem och inte klandra dem för det.

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 783
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 114
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 987
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 174
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar