Mina katter har börjat kissa överallt :S

Sv: Mina katter har börjat kissa överallt :S

Rent hypotetiskt sätt. Tänk er detta scenario

Scenario 1.
En polis patrullerar på Drottninggatan i Stockholm. Plötsligt kommer det en häst rusande upp och ned för drottninggatan. Vad gör polisen då?

Scenario 2
En polis patrullerar på Drottninggatan i Stockholm. Plötsligt kommer det en stor lurvig schäfer springande upp och ned för gatan utan koppel och utan husse. Vad gör polisen då?

Scenario 3

En polis patrullerar på Drottninggatan i STockholm. Plötsligt kommer det en stor lurvig katt springande upp och ned för gatan. Vad gör polisen då?

Facit

1. Hästen omhändertas omedelbart och det basuneras dessutom ut på riksnyheterna senare på kvällen att en vildhäst har setts i centrala Stockholm.

2. Schäferhunden är en potentiell fara för människorna. Man kan inte läsa om omhändertagandet i tidningarna och ingenting sägs på riksnyheterna, men hunden omhändertas eftersom det är en riskfaktor för människan att ha en vildhund springandes i stan.

3. Polismannen konstaterar att det antingen finns nån oansvarig kattägare på Drottninggatan som låter katten springa upp och ned för gatan alternativt att en utav de 30 000 förvildade katterna som sägs finnas i Stockholm just för tillfället befinner sig på drottninggatan. Nått omedelbart ingripande görs inte eftersom katten försvinner in i nån hålighet i närområdet. Katten ses inte som någon potentiell fara för någon i närområdet så det är inte någon prioriterad uppgift för den överarbetade polismannen att fånga in den.

Detta har ingenting med kattens status att göra, men det kan ge en fingervisning om varför det finns fler förvildade katter än hundar som springer runt på stan. Jag står fast vid att så länge det finns dumpade människor så kommer det både att finnas dumpade katter och dumpade hundar, men ordningsmakten tvingas prioritera först hundarna, därefter människorna och i sista hand katterna.

Att katter dumpas lättvindligare än andra djur har med kattens status att göra. Detta är fakta.

Att katter dumpas lättvindligare än andra djur har med kattens status att göra. Detta är fakta.

Har du nån doktorsavhandling eller annan forskningsrapport som styrker det sambandet?

Alltså framför allt sambandet att Valetinas önskan att få kattungar från sina katter i slutändan förorsakar att kattens status sänks och andra katter därmed dumpas hur som helst?

Jag vet ingenting om Sverak och deras rekommendationer, för jag är bara amatör, ingen proffstyckare. Enligt MalinL i ett tidigare inlägg så anser Sverak att man inte skall bedriva avel på huskatter.

Jag menar att ingen i den här tråden har sagt att huskatter inte borde få ungar. Sverak är ju raskatternas förening, det vore ju konstigt om de förespråkade blandrasavel. Det gör ju ingen rasförening. Men det får ju stå för dom.

Jag menar att ingen i den här tråden har sagt att huskatter inte borde få ungar. Sverak är ju raskatternas förening, det vore ju konstigt om de förespråkade blandrasavel. Det gör ju ingen rasförening. Men det får ju stå för dom.

Här blir ju folk "mörkrädda" för att valentina inte vill kastrera sina katter för att hon vill att de skall få ungar och i samband med den diskussionen har Malin L hänvisat mig till Sverak, beträffande att man inte får bedriva avel på huskatter. Personligen undrade jag också litegrann hur Sverak blev inblandade i diskussionen, men jag ville inte verka onödigt dum. Jag har mailat Sverak och ställt frågan direkt, få se vad jag får för svar.

Läs tråden igen så ser du vilka antydningar som kommer fram om att huskatter inte bör få ungar. Jag personligen tycker synd om Valentina i det hela och jag tycker att hon själv måste få välja om hon vill ha en huskattkull eller ej. Nu var det väl nån som blev mörkrädd igen förmodar jag.

Har ni sett vilka ljuvliga katter Valentina har??? Det är väl klart att hon måste få skaffa kattungar från dem om hon vill det.

932e95144511df3fa0138272f6c69ffc_480_640.jpg

8b599573c559ff6a43ab7f76a59ccfeb_640_499.jpg

25ea20fd2e16b5bb8dd1f7c4637f4b3e_389_533.jpg

ad64cabd0fa1691613e6c152ce32c2b6_404_480.jpg

a3f79403dce36ca0e313ad4043925a7b_480_640.jpg

8485b03d5f69121696091f9f8294de2f_480_640.jpg

Har bara mobilkamera så bilderna är inte av högsta klass, men det är däremot Foxy o Keyshia ;)

Om det inte vore så att vi redan har så många katter som vi önskar så hade jag gärna köpt en ur dessa kattösers kull.

Det är ingen som har skrivit att dom blir mörkrädda över att hon vill ta ungar på sina katter? Jag är den enda som använt det ordet?

Alltså framför allt sambandet att Valetinas önskan att få kattungar från sina katter i slutändan förorsakar att kattens status sänks och andra katter därmed dumpas hur som helst?

Du gör dig bra löjlig, du. Du tror alltså på fullaste allvar att Valetina är den enda som tar ungar på sina huskatter? Har du ens besökt ett katthem? Tittat på blocket och andra annonssidor? Kollat upp vanvårdsfall och kolonier som tagits upp i media? Tittat på programmet HittaHem?

Du verkar inte ha nån koll alls på hur det ser ut? Att man kastar ut sina katter när man tröttnat på dom och/eller inte tycker dom är värda kostanden att kastrera, vaccinera mm beror alltså inte på statusen enligt dig. Vad beror det på då? Ja, just ja. Att man älskar dom ja :idea: :crazy:

Har du nån doktorsavhandling eller annan forskningsrapport som styrker det sambandet?
Tror du inte på att det är så?
Tror du inte på att katten har låg status.
Vi kan se till det du tidigare skrivit Cernika.

Du skrev att du inte våga ta mer betalt för dina kattungar än högst 100 kr. Vilket beror på att du skriver att folk anser att katter inte ska kosta mer än så, dvs inte har ett högre ekonomiskt värde. Detta äår ett tecken på kattens låga status då till och med ett kramdjur i en leksaksaffär kostar mer än en levande katt.

Du skrev att din veterinär ansåg att du inte skulle vaccinera dina huskattungar innan flytt för att det inte lönade sig ekonomiskt att vaccinera huskattungar då man ändå inte fick igen pengarna. Alltås rikserar man heller att katten hinner smittas av kattsnuva eller kattpest heller än man vill riskera att inte få igen pengar man lagt ut. Ännu ett tecken på kattens låga status.
Och som många här skrivit miljoner gånger redan. När en vara eller ett djur inte kostar något i inköp tenderar människor att inte vara lika rädda om dem som de hade varit om de kostat en slant. Andra djur är ofta dyrare än huskatter i inköp. Det är därför det är just stora problem med hemlösa katter vi har i landet och inte andra djur.
Här följer ett exempel:

"Huskattens låga status gör att de av sina ägare ofta nekas veterinärvård, vaccineringar, ID-märkning och näringsriktig mat. De tillåts föröka sig okontrollerat för att värdet de tilldelats är lägre än kostnaden för en kastrering och deras ungar är sällan välkomna till världen. Många avlivas, ofta med billiga, plågsamma metoder. Andra släpps ut på gatan åt sitt öde och förvildas eller omkommer av svält, köld, eller någon av de hundra faror som väntar där ute." Källa http://www.katter.nu/kattstatus/index.asp

Senast ändrad:

Tyvärr finns det inte mycket forskning gjord på kattens plats i samhället. Kanske ännu ett tecken på kattens låga status. Jag vet att det finns en etnologisk avhandling om Hund som behandlar hundens plats i samhället.

Här finns en insändare: http://www.dagbladet.nu/artikel.php?id=359331&avdelning_1=108&avdelning_2=

Här är en artikel: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=883192

Tips är att kolla på "Hitta hem" på måndagar, tror att de har tagit upp detta.

Senast ändrad:

Hitta Hem går mån-tors 19.30 i TV4.

*kl*

Jag vill bara flika in och säga att jag anser att de som sysslar med så kallad "kontrollerad avel" (däribland jag själv) är lika goda kålsupare som alla som tar ungar på sina huskatter, visst finns det många hemlösa huskatter eftersom många inte tar sitt ansvar, men detta finns lika mycket i raskattaveln, om än inte på samma sätt. Där finns ist katter som utvecklat defekter och massa ärftliga sjukdomar som aldrig tidigare funnits hos katter, allt detta för att människan vill ha fram så "fina" katter som möjligt. Sen om man inte tar alla tester som finns mellan himel och jord och ger sin katt den mest avancerade maten ja då tar man plötsligt inte hand om sina katter, fast det många gånger är dom välmående huskatterna som äter billigt foder och fångar råttor och som aldrig blivit testade för någonting som är dom mest sunda djuren, det tycker jag är märkligt...

Fast det kan man ju egentligen inte veta eftersom få huskatter därute får komma till en veterinär.

Asså, när jag jobbade hos veterinär så var det massa huskatter som kom in, sen kanske dom inte behöver komma till veterinär så ofta. Alla jag känner som har huskatt skulle inte tveka på att ta dom till veterinären om dom blev sjuka, det där ät ju bara fördommar, man tycker väl lika mycket om sin huskatt som sin raskatt? Jag har nog t.om. tyckt mer om mina huskatter...

Jag har hört om huskatter som har haft dom flesta av defekterna/sjukdomarna som finns på raskatter. Det som finns är knappast framavlat, däremot mer noga kontrollerat och dokumenterat på raskatter.
Visst finns det rötägg även inom raskattaveln, det går inte att sticka under stol med. Men det rättfärdigar väl inget egentligen? Lika lite som det är okej för oss att kasta ut raskatter bara för att endel huskattägare gör det?

Tillägg: Nu är det så att din erfarenhet inte är den enda och därmed rätta. Jag vet flera som inte tar sin huskatt till veterinären, dom skjuter den istället. Ungarna slår man ihjäl eftersom man absolut inte lägger 800 kr på kastrering.
Det finns massor av huskattägare som behandlar sina huskatter som dom förtjänar. Men dom som inte gör det är för många och det går ut över katten.

MissFideli som älskar/älskade sina katter lika mycket oavsett ras/icke ras :smirk:

Senast ändrad:

Nej, det ena rättfärdigar inte det andra. Men jag tror att många huskatter mår och har det betydligt bättre än många raskatter.

Procentuellt tror inte jag det iofs. Däremot så finns det många fler huskatter som inte har nått hem än raskatter. Och dom regelrätta vanvårdsfallen är vanligare på huskatter än raskatter.

Det tror jag, välmåendet ligger inte enbart i om katten har ett hem eller inte. Sen tror jag att alla huskatter som har ett bra hem procentuellt är friskare än raskatterna med ett bra hem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 783
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 114
Senast: Beckie
·
Katthälsa Undrar om det finns något att göra med en katt som börjat kissa inne?! Har aldrig gjort det förut men nu när hon är 5år gammal har...
2
Svar
25
· Visningar
10 987
Senast: sows
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 174
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar