Mina katter är tydligen "allas" egendom!

C

Cuaifeach

Tänkte höra lite med er på hundsidan hur ni gör med människor som kommer fram och hälsar på era hundar när ni är ute och går.

Jag är ute med mina katter i koppel varje kväll och jag blir så irriterad på att folk försöker locka till sig katterna, eller att barn springer emot dem. Oliver är rädd för barn och det blir inte bättre av att han blir jagad. :crazy: Ingen utav katterna är rädda för folk så länge de inte blir "jagade".

Jag har medvetet undvikit att lära mina katter att komma när man säger kssss (ni förstår vad jag menar) för att de inte ska gå att locka till sig. Men varför lockar man till sig en katt där en matte "sitter fast" i andra änden utan kopplet?!? :confused:

Har ni några bra förslag? Eller får jag helt enkelt ropa "Akta, han har rabies!" :cool:

Sv: Mina katter är tydligen "allas" egendom!

Cuaifeach skrev:
Tänkte höra lite med er på hundsidan hur ni gör med människor som kommer fram och hälsar på era hundar när ni är ute och går.

Jag är ute med mina katter i koppel varje kväll och jag blir så irriterad på att folk försöker locka till sig katterna, eller att barn springer emot dem. Oliver är rädd för barn och det blir inte bättre av att han blir jagad. :crazy: Ingen utav katterna är rädda för folk så länge de inte blir "jagade".

Jag har medvetet undvikit att lära mina katter att komma när man säger kssss (ni förstår vad jag menar) för att de inte ska gå att locka till sig. Men varför lockar man till sig en katt där en matte "sitter fast" i andra änden utan kopplet?!? :confused:

Har ni några bra förslag? Eller får jag helt enkelt ropa "Akta, han har rabies!" :cool:

Du behöver nog bara vara ärlig och berätta för personen i fråga att du inte vill att katten ska få hälsa. :)

Känner igen det där, särskilt när lagotton var valp (ja, jag tillhör också de där som inte kan motstå valpar men måste jag hälsa frågar jag alltid först :crazy: ).
Man får helt enkelt säga, "nej, jag vill inte att hunden (katten i ditt fall) ska hälsa på någon". Frågar de varför så brukar jag svara (i mitt fall med valpen) att hon måste lära sig att det inte är okej att hälsa på allt och alla!

Jag hatar ärligt talat när folk tar sig frieheten att bara komma fram... Mina hundar kan tycka att det är jätte jobbigt när främmande människor bara stövlar fram.. jag låter dom aldrig hälsa på nån egentligen mer än dom hundkompisar som vi har... Frågar barn om dom får klappa så blir det alltid nej, ibland har det faktiskat hänt att jag sagt att dom bits bara för att ungarna hängt efter och frågat varför dom inte får klappa...

Har man valp är det ännu värre, jag hade mina två och tikens valp ute på promenad en dag när valpen fortf bodde hemma.. Dom vuxna i koppel och valpen lös... Det är då, när vuxna människor sätter sig ner när dom ser att valpen sett dom och kallar på den??!! , När jag pratar med valpen för att få uppmärksamhet och lära den att hänga med oss... Man blir bara så himla trött!!

*svarar alla*

Jag har försökt att säga till att man måste fråga innan man får klappa katterna, jag har informerat barn med föräldrar att man inte får jaga Oliver, vilket ungarna gör igen 5 min senare (givetvis föräldrarnas fel).

Häromdagen hade jag fem japaner som hade fått lite för mycket i sig som tyckte att alla skulle klappa Oliver samtidigt! :crazy:

Sällan folk har kommit fram till mig. Men det är nog för jag visar en "attityd" att jag inte ser dom. Jag bara går, även om de närmar sig så går jag bara. Kommer de fram så fortsätter jag bara och går och säger till hunden*kom*. Då brukar folk fatta.

Förstår de inte när man säger rakt ut att man inte vill att de klappar katten kan man alltid köra med en lögn. Då slipper man dessutom motivera varför de inte får klappa. Folk är rediga puckon emellanåt...

Exempel på gångbara lögner:
*Om du ska klappa katten så måste du tvätta händerna efteråt för jag har nyss behandlat honom för skabb
*Oj, om du står så nära så kan han tro att du är ett träd och försöka klättra på dina ben. Han gör det rätt ofta.
*Han bits.
*Vi har lite problem med loppor.. *vilt kliande på armen*

Något äckligt eller kliigt brukar funka.

Isa

När Elektra var liten skulle alla klappa henne sedan kom tusen frågor om det var för ras, hur många veckor bla bla bla.

Vår lilla Elektra hade även glädjetårar (Kissade på sig när folk kom och hälsade) så vi fick säga till helt enkelt att de skulle låta hunden vara!

mig stör det inte alls om folk vill hälsa...tycker bara att det är kul att dom tycker att min hund är söt :D ......rädda hundar kanske skulle må bra av att inte ha en matte som "skyddar" dom från dom "otäcka" människorna...fats det kan ju finnas andra anledningar till att inte låta hälsa, men alla som vill hälsa på mina hundar får göra det......å andra sidan bor jag på vishan så det händer ju inte så ofta.....

Men man får väl lära hunden att det inte är alla man hälsar på, och vill inte JAG att det skall hälsas så får hunden acceptera det.....det kan ju inte vara så svårt att lära...samma som våran soffa är legal....morsans soffa ligger man inte i ...that's it...

rädda djur kanske som sagt skulle mår bra av att "provoceras" lite....många ggr överför vi våra tankar till djuren och signalerar "fara" bara nån tittar på djuret.

*svarar alla*

Grana: Jag kan inte bara gå förbi folk och inte titta på dem, jag har inte samma dressyr på mina katter som ni har på hundarna utan det är mer att katterna är ute på prommenad med mig och de bestämmer inom vissa gränser vart de vill gå. Alfons vill helst gå till en liten gräsplätt och jaga flugor medan Oliver helst vill gå till ett litet skogsparti och klättra i träden.

Martha: Anledningen till att Oliver är rädd för barn är att när han var liten så var det ett barn som tog honom i nackskinnet och sprang med honom. :crazy: Tur för ungen att jag inte var i närheten. :devil:

Jag låter inte mina katter hälsa på vem som helst, det jag irriterar mig på är folk som försöker locka till sig katterna och vill att katterna ska gå ifrån mig.

Isa_79: Får ta och säga något sådant!

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 440
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka