Mina hundar matvägrar

JollyJumper

Trådstartare
Har en fundering som någon klok person kanske kan svara på. Har två hundar hemma en på 1,5 och en på drygt 2år. För nån vecka sen började den yngre äta dåligt inget vi tänkte mer på förutom att vi konstaterade att det inte blir mer rester för dem då de verkar ha blivit bortskämda på semestern. Fick även veta att grannens tik löper så vi kopplade ihop det med det också. Nu äter han fortfarande dåligt men äter iaf men nu har den äldre slutat äta helt!

Han åt dåligt under några dagar och sen i går em har han inte ätit alls. Han har bajsat varje dag men vi har kommit mycket längre på promenaden innan han klämt vissa har han inte bajsat alls under men de är lösa ute hemma så han kan ha bajsat på gården. Idag bajsade han löst och gult.

Hunden är lite slöare än normalt och jag har inte sett honom leka varken igår eller idag. Har tempen i stallet så jag har inte tempat honom ännu. Har sett att han dricker och kissar ordentligt så det ska inte vara några problem.

Kan detta beteende vara pga löptiken? (...men hon borde väl inte löpa fortfarande?) Ska ta en promenad dit och höra med dem. Är orolig för hunden då han tidigare varit sjuk men är nu opererad och medicineras dagligen men det borde inte hänga ihop. Hur beter sig en förstoppad hund? Han kanske har svalt nått dåligt? När ska jag börja oroa mig och kontakta veterinär?

Hoppas ni förstår vad jag vill få fram för jag känner mig ganska osammanhängande och att någon vill ta sig tid att läsa och svara.

Sv: Mina hundar matvägrar

Tikar löper vanligtvis i ca 3 veckor, så beroende på hur länge tiken löpt är det ju inte omöjligt att hon fortfarande löper.

Dock skulle jag ringa till veterinären och prata med dem, eftersom ena hunden är slö och har skitit konstigt. Just när det gäller slöhet hos hundar har jag börjat bli galet nojjig, eftersom min ena hund gick från att en dag vara lite slö till att dagen efter knappt kunna stå upp och behövde då ligga hos veterinären med dropp en hel dag. Så blev det pga borrelia och det var verkligen hemskt.

Jag hade också ringt veterinären direkt istället för att avvakta. Om inte annat så för att vara på den säkra sidan, just eftersom hunden är slö.

Tiken kan som sagt fortfarande löpa. En annan tanke är om fodret blivit dåligt på något sätt? Vad äter dem?

Svarar er båda. Han som skitit konstigt har känslig mage och brukar ibland skita lite löst alternativt kräkas beroende på vad han pillat i sig i trädgården eller stallet. Därför är jag inte jätteorolig för konsistensen men han brukar vara väldigt regelbunden i både skit- och mattider men har nu hoppat över en morgonbajs i förrgår morse och nu kvällsbajsen.

Han är inte superslö drar i kopplet på promenad och ville jaga en katt men han är definitivt inte som vanligt. Springer inte lika långa vändor som vanligt i skogen och travar mest runt oss men luktar och är intresserad av sin omgivning. Vi gick förbi den förmodade löptiken och där visades mindre intresse än för en annan grannes katt....

De äter just nu Eukanobas foder för högpresterande (Jakt)hundar och en stor påse går åt på ca 2-3 veckor så den borde inte ha hunnit bli dålig. Han ville inte äta upp trots leverpastej runtrört i maten, jag ville testa om han åt öht och det gjorde han ju inte.

Borrelia har jag funderat på men även om han kan ha käkat upp en strumpa eller nått :confused: Ska ha koll på honom ett tag till sen ska jag ringa och höra vad de säger på kliniken.

Förstoppning (?), slöhet, matvägran och att allt kommer plötsligt (dvs inte en hund som vanligen missar några måltider) gör att jag ändå hade ringt vet. Min kompis fick tex senast förra veckan söva sin hund för att få ut en bit av en strumpa.

Ang. fodret antar jag att säcken inte heller är ny.

Försöker få tag på vet nu men de var upptagna så jag skulle ringa senare. Säcken är snart slut så den är inte ny. Hunden är ju inte döende-dålig och jag är smått hypokondrisk men om jag ska kunna sova inatt så måste jag prata med en vet. Jag iaf kan ta reda på när jag ska åka in och vad jag ska vara uppmärksam på.

Sådär nu är vetten konsulterad. Vi ska försöka "lura" i honom mat med sådant han tycker om om han inte börjar äta imorgon. Hålla koll på tempen och avvakta till måndag om han inte blivit bättre då så åker vi in. Blir han sämre så åker vi in akut. De trodde inte på förstoppning pga av att han ätit något då han inte kräks, skönt men det var ju ingen garanti.

Skönt att ha pratat med vet och hoppas att hunden/hundarna snart mår bättre! :)

Uppdatering: Ingen förändring i hundens aktivitet snarare lite lite sämre MEN imorse så tittade jag igenom munnen på honom och noterade att de små "trekantiga" tänderna melln huggtänderna och kindtänderna är slitna så man ser en brun prick i mitten. Tänderna är väldigt korta och man ser tydligt att dessa är rejält nerslitna. Har någon varit med om detta och kan det vara detta som gör att han inte äter. Tandvärk är ju inte skönt. Är detta verkligen normalt?

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 793
Senast: Tualma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna