Mina gamla katter...

P

persika

Mina katter är 12 respektive 10 år. De börjar gå in på ålderns höst :crazy: o ja medger att jag har blivit lite mer paranoid för deras hälsotillstånd. Jag vill ju att de ska leva för evigt!! Det jag undrar är hur ni sköter era gamla katter? Mina får samma behandling som de alltid fått, o tycks må bra! Men man vill ju vara lite extra noga såhär när de börjar bli äldre, så att det inte händer något.

De är avmaskade men inte vaccinerade, inte heller försäkrade. Har hållit sig friska hela livet. Katten på 12 år fick göra en allmän hälsoundersökning när han var runt 9 år för att kolla att allt stod rätt till - o det gjorde det :) Det man börjar märka är nu att han ser sämre o sämre. Han har en klar blick men det verkar som att han inte ser allt, o så har det varit länge. Han kan dock urskilja rörelser, men inte glasklart.
Båda katterna är i bra hull, dock är den ena lite väl matglad :D o överviktig :crazy:

så skriv gärna hur ni tar hand om era gamla katter o ger mig tips på hur jag kan få dom att må ännu bättre!! :love:

Sv: Mina gamla katter...

De kommer inte leva för evigt, tyvärr. Innan min katt dog (han var 16) var det inget speciellt. Han levde som han alltid gjort, han sov dock mer, vilket är normalt. Han gick ut när han ville m.m Han har haft mycket skador i livet men inga sjukdomar. Ngngång tyckte jag han drack för mycket, kollade med vet. om han hade njurproblem, men det syntes inte så det var lugnt.

Jag blev paranoid i perioder. Ibland kunde jag sätta mig upp i sängen och känna om han andades. Det gjorde han ju :)

Men så plötsligt en dag (en torsdag) blev han sjuk. Han åt inte mycket (annars var han matvrak) och spydde efter han ätit :( På fredagen åkte vi inte till djursjukhuset och på lördagen dog han. Helt oväntat! :cry: Han hade fått cancer. Veterinären sa att det kan växa enormt snabbt, jag hade ju varit med honom hos veterinären ofta och tagit prover o sånt, men de hade aldrig sett spår av ngn cancer. Så den kom som en raket på slutet.
Slutet gick ju fort, han led inte. Men allt kom så abrupt, det sägs att det är det bästa. Det vore ju värre om han försuvnnit och aldrig kommit hem igen.

Även om det är 1,5 år sen saknar jag honom varje dag. Han var min bästa vän och jag älskar honom fortfarande. Dock har jag lärt mig att leva med honom i mitt hjärta. Vissa dagar är värre än andra.

Och jag är så lycklig att när jag lämnade honom på sjukhuset pussade jag på honom o sa att jag älskade honom. Hade jag inte gjort det, hade det fortfarande gnagt inom mig.

Midi
Ansikte

Ta hand om dina katter, låt de bli gamla med värdighet!

Senast ändrad av en moderator:

*blir rörd * :cry:

Cancer har jag aldrig tänkt på att en katt kan få :eek: tur att han inte behövde lida!

Undrar hur det kommer bli när mina katter dör, o vad dom kmr dö av... Hoppas det är långt dit.

Ja, jag ska verkligen ta hand om dem noggrant. Ska börja med att få dom vaccinerade. Mina föräldrar har aldrig haft en tanke på att göra det förut, men nuförtiden brukar mina åsikter väga tyngst! Kan man vaccinera en gammal katt hur som helst även fast den inte har blivit det innan?

Det vet jag inte. Min kisse var inte vaccinerad eller försäkrad, jag tog hem han från ett ställe där han blev misskött. Då var han 7 år och enligt f-bolaget kunde jag inte försäkra en sån gammal katt. Jag vaccinerade inte honom och jag vet inte om han var vaccinerad ngn gång under livet.

Hade heller ingen tanke på cancer, men när han blev sjuk blev han helt gul o ögon och mun. Det var tecken på gulsot och ofta då cancer i levern som han hade. Tragiskt :( Men alla ska vi avsluta våra dagar på ngt sätt.

Bry dig om hur dina katter dör, jag är övetygad över att de berättar när det är dags. Det gjrode min katt (vet jag nu efteråt). 5 dagar innan han dog började jag säga till honom att inte dö, jag fattade inte varför jag sa sånt hela tiden till honom. Men nu vet jag att han skickade ut sådana signaler.

Jag har aldrig hört några reservationer för att vaccinera katter pga ålder så länge de är friska. (Och 7 år är inte sådär jättegammalt :) )
Men för att få ett säkert svar kan du ju bara ringa din veterinär och fråga.

Man kan vaccinera äldre katter också.
Agria försäkrar katter som är över sex år men man måste ha ett intyg från veterinären att katten är frisk.

Gör det till rutin att kolla dem varje år. Efter katten fyllt 10 år är det lämpligt att få den grundligt undersökt av veterinär en gång/år. Ta även blodprov för att kolla så att lever och njure funkar.

Börjar lederna bli stela kan du ge tillskott av glukosamin och du kanske behöver ge mer närings- och energirik mat eftersom den gamla kattens kropp inte kan tillgodogöra sig näringen på samma sätt som tidigare.

Vaccinationer tycker jag inte du ska oroa dig över. Har katterna levt så pass länge de har utan att få kattpest eller kattsnuva är det rätt troligt att det kommer fortsätta så. I synnerhet om de är utekatter. Utekatter som klarat sig så länge utan att bli sjuka av kattpest har sannolikt byggt upp en naturlig immunitet mot det.

Rådgör med din veterinär om vaccination dock.

Gör det till rutin att kolla dem varje år. Efter katten fyllt 10 år är det lämpligt att få den grundligt undersökt av veterinär en gång/år. Ta även blodprov för att kolla så att lever och njure funkar.

Tack för tipsen!

Ja, det skulle vara bra om vi kunde gå o hälsoundersöka dem snart... Iaf den ena som aldrig blivit undersökt. Men det är ju så dyrt, i förhållande till en sån liten undersökning. Vi betalade 320 ir nåt för att veterinären skulle klämma o känna på honom, samt fråga om han åt ordentligt :crazy: inget blodprov eller nåt sånt.

Börjar lederna bli stela kan du ge tillskott av glukosamin och du kanske behöver ge mer närings- och energirik mat eftersom den gamla kattens kropp inte kan tillgodogöra sig näringen på samma sätt som tidigare.

stelhet har dom inte drabbats av än :) väldigt viga båda två!

Vaccinationer tycker jag inte du ska oroa dig över. Har katterna levt så pass länge de har utan att få kattpest eller kattsnuva är det rätt troligt att det kommer fortsätta så. I synnerhet om de är utekatter. Utekatter som klarat sig så länge utan att bli sjuka av kattpest har sannolikt byggt upp en naturlig immunitet mot det.

Rådgör med din veterinär om vaccination dock.

nej, vaccination kanske inte är nödvändigt eftersom de klarat sig så länge, men man blir ju lite paranoid ibland :angel: o det är ju förargligt om de drabbas av något som man enkelt kunde förhindra.

mvh

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 481
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad