Min vallack har fått en pungkula!!

P

pom

Hej tänkte kolla med er kloka här inne!
Det är så att jag i dag var ute hos min två åring som är ute på sommarbete just nu. Till saken hör att han är kastrerad sen mer än ett år tillbaka. Men i dag upptäckte jag en kula på ena sidan och visste inte riktigt vad jag skulle tro! Det var precis där pungkulan skulle sitta. Inget bett och var inget som såg irriterat ut. Jag kände inte så jätte hårt utan trodde verkligen att det var en pungkula, men nu börjar man oroa sig för cystor tarmar och annat?
Men inte kan det väll vara en kula som trillat ned så sent? Jag köpte honom alldeles ny kastrerad och var själv inte med under ingreppet. Någon som varit med om ngt liknande???

Sv: Min vallack har fått en pungkula!!

Nu vet jag inte riktigt vart tråden hamnade??? Flytta på den om det är fel sorry =(

dsc_0076_95281850.jpg

Är det någon som blir klok på detta? =P
Kanske inte den tydligaste bilden men tog tyvärr ingen på andra sidan. Tänkte att jag får ringa vet i morgon och fråga och så ska sambon med och känna då han av förklarliga skäl kanske är lite mer hemma på det här med pungar än vad jag är =)

Spontant känns det som de kastrerat innan bägge kulorna gått ner, nu har klapphingsten släppt andra kulan också. Men jag tror nog du ska låta veterinären hålla midsommar, ingen tänker nog göra något åt det under midsommarhelgen ändå, misstänker jag.

Nej han är precis lika pigg social och glad som vanligt så någon vet ut i morgon är inte nödvändigt. Men jag tänkte att man kanske skulle ringa och fråga för att förhoppningsvis bli lite klokare :crazy: Han är min lilla bäbis och minsta sak gör det svårt för mig att sova :rofl: Men det känns inte akut. :laugh:

MEN! Om det nu är en pungkula, är han hingst då? Kan han betäcka? Måste man in på klinik nu när han är äldre? Nu poppade det upp ett gäng nya frågor =) Borde inte säljaren ha informerat mig om detta? Hur kunde vet skriva på kastrering om det inte var "fullbordat"? Han hade snitt på båda sidor när jag fick honom.

Nej inte sen förra sommaren och då brydde han sig inte ett dugg om dem på det sättet
fast de brunstade och hade sig. Nu går han med en hingst som är ett år äldre än honom. Inte ett dugg hingstig om
man jämför med den riktiga hingsten.

Det där ser ut som en testikel.
Men känn på den.
Är den hård = testikel.
Mjuk = kan vara en tarmslinga = bråck = inte bra - ring veterinär.

Det kan ha blivit en inkapslad böld i det gamla såret som kan se ut som en pungkula. Du gör rätt som låter veterinären ta tag i det, det behöver antagligen öppnas upp och behandlas med penicillin i så fall.

En kursledare påstod det på en kurs jag var.
Min häst var lite hingstig för första gången som valack och flera åskådare/ deltagare trodde att han var hingst.
Jag har ju slängt bort båda kulorna så jag vet att han är valack men enligt kursledaren så finns det hästar med tre kulor och att min då kunde vara en sådan.
Nu var det där på kursen ett - i pållens tycke - urläckert arabsto i högbrunst som han försökte imponera på.
Har inte brytt mig om att kolla detta vidare då det var enda gången har uppfört sig så och det är flera år sedan.

Ja den var hård. Kändes som en pungkula. Tror knappast att det
skulle vara en tredje kula, snarare att de inte fick ut en då han bara var tio månader vid kastreringen. Är det så känns det trist att de inte kunde säga det till mig så man kunde vara lite förbered. Annars är det väll säkert en böld/cysta eller liknande som skulle kunna kännas snarlikt en kula? Vi får se. Åker på semester en vecka from i morgon. Ringer vet på måndag och frågar. De som ska passa honom är informerade om läget. Är sur på mig själv för att jag inte varit där och känt ett bra tag på honom. Borde ha upptäckt det tidigare tycker jag.

Jag tror som du, att de slarvade vid kastreringen. Trist, är det en testikel hade jag absolut krävt säljaren på pengar för de kostnader du i så fall kommer att ha för ett ingrepp.

Slarv känns troligare än tre testiklar, om jag säger så...

Ja och det var ju jag som stod för kostnaden för kastreringen och omkostnaderna då det behövdes antibiotika efteråt. Så känns det så trist att behöva höra av sig om en sådan sak. Men om vet konstaterar att det är en pungkula ska jag absolut ringa. Jag minns som i går när hon sa att de hade fått ut båda. Det hade ju inte i mina ögon/öron vart konstigt heller om hon sagt att de bara fått ut en. Då hade jag varit förberedd på det och vetat vad som komma skulle. Tänk om jag släppt honom på bete med andra unghästar och han hade betäckt ngt sto? Det hade blivit omkostnader kan jag säga!!!

nu vet jag inte hur pass man kan kontrollera med UL osv sädesgångarna, eftersom vet klipper kulorna bör ju sädesledarna vara kvar, så om det är en tredje kula borde det finnas tre ledare:idea: så att det går att konstatera om det var slarv (troligast) eller tredje kula om tex uppfödaren vill hävda det.

Liknande trådar

N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 981
Senast: NataliTM
·
N
Hästvård Detta blir både en fråga och förhoppningsvis en diskussion också. Jag var igår och besiktigade min tilltänkta nya häst. Vallack, 4...
Svar
16
· Visningar
1 493
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka