MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

M

Mariwa

Min 8åriga nordsvensk är under inridning och än så länge går det superbra!:laugh: Något jag upptäckt på senare tid är att han skakar på huvudet vid skritt på kort tygel. Han gör det varken i trav,galopp eller i skritt på lång tygel, vad kan det bero på? Jag rider med otroligt mjuk och följsam hand för att störa honom så lite som möjligt (en självklarhet!!) men det verkar ändå vara något han irriterar sig på.
Funderade ett tag på om det kan vara flugorna som cirkulerar runt hans huvud ständigt i skritten och att ha då kokar över pga ännu ett "störningmoment" (trycket av bettet) men vill vara säker på om det beror på något annat mer allvarligt.
Jag rider på ett tvådelat bett som är ihåligt.
Vad kan detta bero på? För långt bett? (att det då trycker i gomn eller liknande?) Att han ej gillar bettet? Flugor? Sadeln? Att bettet är ihåligt? En fas?
Får väl tillägga att man kanske inte bör oroa sig så mycket med tanke på att det är en häst under utbildning som ej är van vid bett osv men tycker ändå att det är lite skumt att han ej skakar på huvudet i trav eller galopp!
Är grymt tacksam för svar då jag vill min älskling så väl!
Skulle även bli glad om någon kunde tipsa om en bra unghästtränare i Jönköpingstrakten/Boråstrakten!
Tack på förhand!
 
Sv: MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

Kollat munnen skulle jag börjat med, så han inte har ont. Sen skulle jag aldrig rida med ett 2 delat då brytpunkten gör att den trycks upp mot gommen, vilket är väldigt obehagligt och smärtsamt för hästen. prova byta till ett 3 delat eller rakt bett, helst anatomiskt då det ej trycker på lanerna.
Om inget fungerar skulle jag råda dig till tränarhjälp
:)
 
Sv: MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

Kollat munnen skulle jag börjat med, så han inte har ont. Sen skulle jag aldrig rida med ett 2 delat då brytpunkten gör att den trycks upp mot gommen, vilket är väldigt obehagligt och smärtsamt för hästen. prova byta till ett 3 delat eller rakt bett, helst anatomiskt då det ej trycker på lanerna.
Om inget fungerar skulle jag råda dig till tränarhjälp
:)
Tack för ditt svar! Jo att byta bett har jag självklart haft i tankarna men jag vet inte om jag kan hålla med om att det tvådelade alltid trycks upp i gommen och verkar obehag, men visst kanske det är större chans att det händer med ett tvådelat än ett tredelat! Men borde inte ett rakt bett bli aningen stumt? Eller har jag fel? Ett i gummivariant kanske? :)
 
Sv: MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

Har du inte gjort munkoll på honom? Jag låter vet alltid göra det innan inridning. Bra att ha nån kunnig med rätt utrustning.
 
Sv: MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

Skritta ej på kort tygel o sätt på den flugskydd o då är kvitt problemet.

skritt på tygeln tar man senare- när den bjuder själv.

Det är lätt att få en häst som tänker bakåt o då blir motvillig. tänk framåt i alla lägen. gå... bara.
 
Sv: MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

varför skritta på kort tygel på en häst under inridning:confused: klart den protesterar det är ju väldigt jobbigt för den och direkt olämpligt faktiskt, du riskerar att den får ont i ryggen :crazy:
Längre tygel och handen framåt låt den skritta med hela kroppen i skog och mark, i övrigt sitt inte och jobba i skritten alls på en unghäst.

Hoppas du hittar en bra tränare :)
 
Sv: MIn unghäst skakar på huvudet vid skritt på kort tygel!

Här är en ganska bra video om bett och hur dom funkar; http://www.youtube.com/watch?v=MqGXCWVSS0Y

Även om han inte är van vid bett riktigt så måste det ju passa och unghästar brukar vara väldigt tydliga med att visa när det inte gör det. Sitter bettet för högt eller lågt så blir det ett ganska frenetiskt tuggande, samma om det är ett för rörligt bett. De flesta unghästar tycker om raka bett just för att det inte rör sig så mycket, utan dom kan snabbt komma till ro med det, jämför med ett tredelat, flera delar som kan röra sig och hålla på. Men det är individuellt vad hästen vill ha, man får prova sig fram, byta bett och höja och sänka tills man hittar något som dom tycker om, håller stilla i munnen och bara suger på.

Att han inte reagerar i trav och galopp kan bero på att han har fullt upp med balansen, inte har tid att fippla med bettet.

Som Axel skriver så sätt på flughuva och rid framåt på lång tygel.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: warg
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp