min unghäst har en dumhet vad gör man?

S

smulan 6

Hej. Kan någon ge mig ett förslag på vad jag ska göra med min unghäst. Han är 2,5 år har varit hingst tills före sommarbetet. Han är snäll och tålmodig med det mesta jag gör men när han ska bli ledd kan han helt plötsligt få för sig att slita sig och dra en repa :crazy:
Det går bra om man har kedjan under hakan då skärper han sig något men så fort den inte sitter där så kan han dra iväg med mig. Vad gör man det går ju inte direkt hålla emot han är ju inte svag. Sen har han ju förståss energi för tio hästar han studsar jämt omkring. Ska börja lite med inridningen nu och det går jättebra så länge han inte börjar jaga upp sig på nåt för då blir det bara ett evigt pipande och bockande :bump: Har någon ett bra förslag?

Sv: min unghäst har en dumhet vad gör man?

Och hur fungerar det i stallet, på stallgången, gå in och ut i boxen etc? Lyssnar han på dig prickfritt då med? Oftast brukar sådana här 'större' ledproblem bero på att det hela vägen finns mindre märkbara brister, och då brukar man lösa det stora problemet genom att lösa de små hantering/ledarskapsproblem som finns men som man 'står ut' med, eller som man inte ens märker för de 'gör' inte lika mycket som om hästen sticker.

Så står han alltid still på stallgången? Väntar han på din signal innan han går ut och in i boxen? Står still när du tar av/på grimma osv?

Repgrimmor är utmärkta verktyg. Om hästen backar bakåt och försöker slita sig så tar det mot i nacken och det går helt enkelt inte för hästen att slita sig. Så att för en häst streta emot en repgrimma är obehagligt, medan den känns som ingenting för hästen när det är lydig. Så lite träning med repgrimma och ett längre rep för lydnad. En hingstkedja får motståndet på fel ställe och kan även vara obehaglig när hästen den är lydig. En repgrimma passar också bra under eller över ett träns. Jag brukar binda grimskaftet runt halsen på hästen när jag skall rida in och leder i repgrimman. Från hästryggen kan man även få kontroll på hästen genom att ta tag i grimskaftet och få kontroll över hästens huvud. Använd repgrimma ständigt när du leder din häst tills den dag den har glömt bort att den någonsin har slitit sig en gång i tiden.
Men bind inte upp i repgrimma.
Hälsning Maja

varför får man inte binda upp i repgrimma *nyfiken* jobbade ett halvår i westernstall där band alla upp i regrimma...

Bison skrev:
varför får man inte binda upp i repgrimma *nyfiken* jobbade ett halvår i westernstall där band alla upp i regrimma...

Hästen kan inte slita sönder repgrimman, med andra ord kan den skada sig rejält om den skulle fastna eller få panik.

För övrigt håller jag med Stopek, testa repgrimma. :)
Det funkar jättebra. Den är skarp och utövar tryck på rätt ställen när hästen blir stark, men är mild när hästen är lydig.
Den verkar inte heller smärtsam som en kedja utan den förtydligar kommunikationen mer. Låter flummigt, men jag kan inte förklara bättre. ;)
En repgrimma har alltid bättre passform jämfört med vanlig grimma och kedja som kan sitta lite hur som helst.

Tack för tipsen :) Han lyssnar väldigt bra på mig i stallet och på det mesta jag hittar på kan ha han i boxen med öppen dörr och han går inte ut ibland provar han men jag behöver bara säga till han så backar han in igen. Han står bra i gången kan dock gräva för uppmärksamhet ibland snäll att sko sätta på grimman kommer alltid i hagen när man ropar han vet nog innerst inne att han inte ska slita sig för han kan gå supersnällt en hel vecka och så fort jag stannar och backar så gör han det med men ibland är det som om det blir för mycket bus och han kan inte hålla igen, (väldigt lik sin mamma). jag ska dock prova repgrimma lät då bra fast han sliter sig aldrig bakåt han slänger huvudet åt sidan så han hinner få lite längd på grimskaftet sen börjar han studsa och bocka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 398
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 434
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama