Min unghäst bockar!!!

Joannakalle

Trådstartare
hejsan. Jag behöver alla tips jag kan få!
Jag har en "unghäst" på 175 cm som är 6 år men beter sig dåligt. Han har inte ont då alla slags folk har röntgat och känt på honom. Men problemet blir ännu större när vi rider ensamma då han inte vill gå fram och bara bockar. När de är fler hästar där så går det lite bättre men problemet kvarstår. Grejen är bara att efter varje lektion kvittar om vi så har varit ensamma eller inte, så lyssnar han super bra och går som en stjärna. Men HUR ska jag få bort det i början. Funkar oftast å bara driva på men det funkar inte alltid. Tacksam för tips!

Jag har en "unghäst" på 175 cm som är 6 år men beter sig dåligt. Han har inte ont då alla slags folk har röntgat och känt på honom. Men problemet blir ännu större när vi rider ensamma då han inte vill gå fram och bara bockar. När de är fler hästar där så går det lite bättre men problemet kvarstår. Grejen är bara att efter varje lektion kvittar om vi så har varit ensamma eller inte, så lyssnar han super bra och går som en stjärna. Men HUR ska jag få bort det i början. Funkar oftast å bara driva på men det funkar inte alltid. Tacksam för tips!
Och utrustningen/du sitter bra?

Gör du något annorlunda i början mot i slutet? Vad händer om du longerar innan uppsittning?

I början? Låter som sadeltvång....

Vad gott! Det har då funkat på de jag ridit in/ mina hästar.
Om man funderar ett varv:
Hästen bockar som tusan, samtidigt tittar ut från ridbanan och ser en katt komma. Det kliar på höger bog, det känner hästen, den är faktiskt liiite kissnödig. Du vrålar "Nej!" Eftersom beteenden är ett konstant flöde, exakt vilket av beteenden ovan är det du vill åt och hur ska hästen veta att du gillar bockningar mycket mindre än att den tittar på katten?
Det är superenkelt: DET VET DEN INTE.

Han låter osäker. vem har ridit in honom? Låter som dålig grundridning/inridning.

Lämna bort för tillridning hos någon som vet vad den sysslar med.

Om man funderar ett varv:
Hästen bockar som tusan, samtidigt tittar ut från ridbanan och ser en katt komma. Det kliar på höger bog, det känner hästen, den är faktiskt liiite kissnödig. Du vrålar "Nej!" Eftersom beteenden är ett konstant flöde, exakt vilket av beteenden ovan är det du vill åt och hur ska hästen veta att du gillar bockningar mycket mindre än att den tittar på katten?
Det är superenkelt: DET VET DEN INTE.
Det gäller ju all form av uppfostran i så fall.
Hästar är inte dumma!

Känner hösten sig säker med dig som flockledare? Beter den sig bra och går fram när du har sällskap?

Bara en ide.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka