Min unghäst bockar!!!

@mullah OM problemet ligger i överskottsenergi och att hästen glatt piper iväg och bockar kommer du förstöra en hel del genom att "ta tag och skrika NEJ". För det första måste hästen framåt, annars kommer problemet fortstå att hästen är lika pigg och behöver rastas MEN hästen kommer istället för att galoppera ur och bocka lägga den energin uppåt. Och då, då blir det riktigt jobbigt.

Jag talar helt av egen erfarenhet. Mitt sista halvblod var just en bockmaskin. Jag blev rädd och mesig och vågade inte rida ur det eftersom jag inte ville åka i backen. Så jag satt och höll i vilket resulterade i dunderexplosioner och jag åkte i backen så det sjöng om det så många gånger i alla fall. När det beteendet dessutom blev befäst var det lögn att komma ur det kan jag säga.

Så alltid alltid rätta framåt när det kommer till bockningar, hur jävliga de än må vara. Precis som PL gör i filmen.
Den filmen är så jävla grym!! Hade kunnat döda för hans balans :D

@mullah OM problemet ligger i överskottsenergi och att hästen glatt piper iväg och bockar kommer du förstöra en hel del genom att "ta tag och skrika NEJ". För det första måste hästen framåt, annars kommer problemet fortstå att hästen är lika pigg och behöver rastas MEN hästen kommer istället för att galoppera ur och bocka lägga den energin uppåt. Och då, då blir det riktigt jobbigt.

Jag talar helt av egen erfarenhet. Mitt sista halvblod var just en bockmaskin. Jag blev rädd och mesig och vågade inte rida ur det eftersom jag inte ville åka i backen. Så jag satt och höll i vilket resulterade i dunderexplosioner och jag åkte i backen så det sjöng om det så många gånger i alla fall. När det beteendet dessutom blev befäst var det lögn att komma ur det kan jag säga.

Så alltid alltid rätta framåt när det kommer till bockningar, hur jävliga de än må vara. Precis som PL gör i filmen.
Oj... jäklar :crazy:

Vråla till och säg NEJ!

Varför uppmärksamma ett negativt beteende undrar jag då? :)

Och den dag det fungerar bjuder Blandrastiken alla på en chokladask!!
I övrigt håller jag med @GotAsecret

Det är antagligen ingen mirakelkur. Men eftersom jag har en ryggskada så ogillar jag bär de börjar bocka och bralla och gör de de ordentligt blir jag rädd. Dvs jag tar tag, ryter NEJ. Utan att tänka på det.

Alla mina hästar har sedermera tom tex vid longering hos vet efter 3 mån boxvila, där de börjat ladda och bralla direkt lagt ner när jag sagt NEJ. Så det sitter. Stenhårt. Men då gör jag der från första gången.

Min unghäst tvärnitar och stannar om jag tycker NEJ! Även om han blivit skrämd.

Jag höjer sällan rösten eller bannar annars.

Så. Ingen mirakelkur men inget man bör häckla och ironisera heller. Fast jag gillar också choklad...

Dock låter TS problem som överenergi. Och då är rasta innan och trycka på framåt tricket.

Att sparka på och rida framåt är inte rätt väg att gå på alla hästar! Min bockade extremt mycket (värre än på den filmen) som unghäst och det enda som funkade var att göra halt och börja om. Bryta beteendet och lugna ner honom, sen fatta ny galopp. Upprepa tills han fattade utan att bocka. "Rida på framåt" resulterade endast i ännu större och våldsammare bockningar och hjärnskakningar...

Högst troligen bockade han pga sadel(gjord)tvång. Det är rätt sannolikt att TS häst också bockar pga sadeltvång med tanke på hans ålder, storlek (stora föl drabbas oftare av sadeltvång pga att de kläms under födseln) och att det bara händer i början av passet. Sadeltvång kan visa sig på olika sätt beroende på individen och vilka nerver som påverkas, allt från sura miner, ramla omkull, kasta sig bakåt, kraftiga bockningar osv.

Min är 18 nu och första sekunderna efter uppsittning är det fortfarande som att sitta på en unghäst som aldrig haft ryttare på ryggen. Varje dag! Har han inte blivit riden på ett tag är det ännu värre, han måste vänja sig vid känslan på nytt. Sitter jag still märks ingenting annat än att han är väldigt spänd, men stackars oss om jag skulle röra mig för mycket eller sparka till honom med skänkeln... Han behöver skritta en långsida för att känna efter och slappna av. Sen går det bra. :)

@Centaur Ja är det sadeltvång blir det ett annat läge. Mitt intryck av TS är dock att det verkar ha handlat om överskottsenergi av en aningen understimulerad unghäst. Vid nio fall av tio när det är yngre hästar som bockar så är det just framåt de måste, sen finns alltid undantagen med tex sadeltvångshästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka