Min unghäst bockar!!!

Överskottsenergi? Vad för hagar går den i, har den kompis i hagen?

Oftast med unghästar som är pigga och lite vilda så gäller det för ryttaren att våga rida på framåt. Det blir lätt att en hamnar i en ond cirkel där ryttaren ber hästen gå framåt, hästen är påigg och busar till det, ryttaren bromsar, hästen busar inte längre fram och i väg utan blir frustrerad över att den inte får gå fram och studsar på stället och går inte fram för skänkeln. Omöjligt att säga att just detta är ditt problem, men det är inte helt ovanligt.

Oftast med unghästar som är pigga och lite vilda så gäller det för ryttaren att våga rida på framåt. Det blir lätt att en hamnar i en ond cirkel där ryttaren ber hästen gå framåt, hästen är pigg och busar till det, ryttaren bromsar, hästen busar inte längre fram och i väg utan blir frustrerad över att den inte får gå fram och studsar på stället och går inte fram för skänkeln. Omöjligt att säga att just detta är ditt problem, men det är inte helt ovanligt.

Så här är min unghäst i början när vi ska trava eller galoppera. Innan han liksom kommit igång och tuggar på framåt så går det bara uppåt, uppåt och uppåt i serier utav bockningar. Bästa hjälpen är att få fram honom, då slutar han med att bocka :)

Oftast med unghästar som är pigga och lite vilda så gäller det för ryttaren att våga rida på framåt. Det blir lätt att en hamnar i en ond cirkel där ryttaren ber hästen gå framåt, hästen är påigg och busar till det, ryttaren bromsar, hästen busar inte längre fram och i väg utan blir frustrerad över att den inte får gå fram och studsar på stället och går inte fram för skänkeln. Omöjligt att säga att just detta är ditt problem, men det är inte helt ovanligt.

Han går med en kompis i en stor gräs hage :) ja han funkar om man rider på han mycket bara de att ibland tappar man de

Känner hösten sig säker med dig som flockledare? Beter den sig bra och går fram när du har sällskap?

Bara en ide.
Han glr så med alla som har ridit han. Från marken är han underbar och vi har ett superstarkt band när de gäller tex horseman ship så de antar jag ja

Jobbigt. Ogillar han bettet kanske? Försöker spåna...

Eller bara för mycket energi som ska ut på en gång som någon annan sa :)

hejsan. Jag behöver alla tips jag kan få!
Jag har en "unghäst" på 175 cm som är 6 år men beter sig dåligt. Han har inte ont då alla slags folk har röntgat och känt på honom. Men problemet blir ännu större när vi rider ensamma då han inte vill gå fram och bara bockar. När de är fler hästar där så går det lite bättre men problemet kvarstår. Grejen är bara att efter varje lektion kvittar om vi så har varit ensamma eller inte, så lyssnar han super bra och går som en stjärna. Men HUR ska jag få bort det i början. Funkar oftast å bara driva på men det funkar inte alltid. Tacksam för tips!
Rid enbart hemåt ett tag till ridningen fungerar bättre. Sen rider du hemåt och rider bortåt för att öva att rida bortåt.

Hmmm undra om detta blev tydligt. Läs lite positivt :-)

Dvs promenera bortåt, sitt upp och rid hem. På så sätt får du motion, hästen blir av med lite överskottsenergin och får lite mer vilja framåt när den går hemåt. Att rida bortåt kan ju få lite automatiskt stopp i sig.

Man ska inte underskatta hästars förmåga att hitta på rackartyg. så vida inget annat krånglar som sadel, rygg etc så är bockning ett beteende som inte ska accepteras, du kan få ett helvete annars. Tala om för hästen att det inte är okej. Jag skulle också skrika NEJ och ta tag i honom.

Hej hade ett sto som gjorde så.Alltid värst i början av en ridtur.Till slut kom jag fram till att vid fattning inte lägga bak skänkeln utan bara fram ena skänkeln, gärna stå i fältsits, ta tag i halsremmen o säga galopp.Efter hand blev det mindre o mindre o till slut behövde jag bara ställa mig upp i början av ridpasset o då föll hon i galopp!:banana:

@mullah OM problemet ligger i överskottsenergi och att hästen glatt piper iväg och bockar kommer du förstöra en hel del genom att "ta tag och skrika NEJ". För det första måste hästen framåt, annars kommer problemet fortstå att hästen är lika pigg och behöver rastas MEN hästen kommer istället för att galoppera ur och bocka lägga den energin uppåt. Och då, då blir det riktigt jobbigt.

Jag talar helt av egen erfarenhet. Mitt sista halvblod var just en bockmaskin. Jag blev rädd och mesig och vågade inte rida ur det eftersom jag inte ville åka i backen. Så jag satt och höll i vilket resulterade i dunderexplosioner och jag åkte i backen så det sjöng om det så många gånger i alla fall. När det beteendet dessutom blev befäst var det lögn att komma ur det kan jag säga.

Så alltid alltid rätta framåt när det kommer till bockningar, hur jävliga de än må vara. Precis som PL gör i filmen.

Håller med men vill ändå påstå att det beror på hur de bockar. När våran sjuåring var runt fyra hade han de där tendenserna och det kan jag säga att hade jag ridit framåt då så hade jag flygit åt helvete. Honom funkade det på att ryta till, då skärpte han sig även om man kände hur det kröp i kroppen på honom. Red man i grupp blev han alltid lite uppspelt, å det blev lattjo lajbanlådan.

Klarar inte av så mycket krav i början? Men i slutet när varm? Ung inte så stark? Dvs testa att "rida" mindre första halvan av passet, ehm rida mer kravlöst (som tex friare galoppfattning ur halvsamlad trav och sedan samla galoppen istället samlad galopp ur samlad trav/skritt, -för han är ung.) och sedan när igång/varm/entusiastisk arbeta vidare? En kortis. (går nog även att läsa som hm, längre tid, mer kravlös framridning i alla gångarter, typ som test.)

Senast ändrad:
Om man funderar ett varv:
Hästen bockar som tusan, samtidigt tittar ut från ridbanan och ser en katt komma. Det kliar på höger bog, det känner hästen, den är faktiskt liiite kissnödig. Du vrålar "Nej!" Eftersom beteenden är ett konstant flöde, exakt vilket av beteenden ovan är det du vill åt och hur ska hästen veta att du gillar bockningar mycket mindre än att den tittar på katten?
Det är superenkelt: DET VET DEN INTE.
Fast det är jag osäker på, dvs om den vet det eller inte. (Om det sedan funkar eller ej mot bockning har jag ingen aning eller åsikt om.) Men jag vet att tillräckligt många gånger har jag sagt sluta eller harklat mig ilsket när en av tre eller fler uppbundna hästar försökt knyta upp sin knut, och den har slutat (som första försök som jag inte trodde det skulle fungera, inför att vara på väg att gå dit). För att ana att den var fullt medveten om att det var denne och knuten jag menade och de andra hästarna också. Dvs hon visste att hon gjorde någonting oönskat och slutade, de andra ignorerade, därmed inte sagt att en häst nödvändigtvis vet att bockning är oönskat iofs.

Jag har en bocklisa just nu.

Mycket energi i början som behöver komma ut. Longera några minuter för att få bort det värsta sen sitta upp och rida framåt, framåt

Jag kan få ryta till om det blir för mycket krumsprång men man får aldrig sluta rida framåt.

Lycka till :)

Rid enbart hemåt ett tag till ridningen fungerar bättre. Sen rider du hemåt och rider bortåt för att öva att rida bortåt.

Hmmm undra om detta blev tydligt. Läs lite positivt :-)

Dvs promenera bortåt, sitt upp och rid hem. På så sätt får du motion, hästen blir av med lite överskottsenergin och får lite mer vilja framåt när den går hemåt. Att rida bortåt kan ju få lite automatiskt stopp i sig.
Fast nu snackar jag om i ridhuset :)

Undersök om den har sadeltvång. Det kan yttra sig så helt olika från att man känner att det liksom kryper lite i hästen till stora explosioner i panik, beroende på individ.
Saker som brukar fungera är: att spänna sadelgjorden försiktigt, ett hål i taget och gärna promenera lite mellan varje hål som dras. Byta gjord (Eric le Tixerant gjorden är svinigt dyr men bra). Longera före uppsittning. Sitt upp från en pall så att du inte drar sadeln ur sitt läge i onödan.

Min egen bockade vansinnigt som yngre och kan fortfarande dra sina repor nu 19 år gammal. Det är bara överskottsenergi och då hjälper longering före uppsittning eller bara ut och galoppera och håll i manen :D

I början? Låter som sadeltvång....
Även jag tycker att det låter som att det eventuellt kan röra sig om sadeltvång...

TS: Vad händer om du longerar med sadel och utrustning på innan du sitter upp? Bockar den då också?

(Jag har en häst med sadeltvång, grov sådan en gång i tiden men idag symtomfri 95% av tiden. Den hoppar jag i stort sett aldrig upp på utan att den får ta ett par varv i lina och "känna utrustningen".)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka