Min unghäst är...smart... och annorlunda...

Sv: Min unghäst är...smart... och annorlunda...

Min häst gillar bilar... Ibland när hon har lust ställer hon sig i hagen så hon ser ut till den trafikerade vägen och glor... Det gjorde hon tidigare också, tittade så fort en bil åkte förbi (stod i ett stall vid mindre trafikerad väg, syntes tydligare då). Idag har hon princip fri till gång till bilar att kolla på så hon gör det bara när hon känner för det :D

Fy fasen vad jag skrattade när jag såg ditt inlägg ang. smiskandet.
Min nuvarande och hans tidigare bästa kompis var precis lika dana. Först så hittade de en pinne, sen stod de och drog i pinnen i varsin ände, kunde hålla på i evigheter, sen gick den som fick övertaget om pinnen och smiskade den andra med den. Superkul hade de och det var roande att bevittna också minst sagt :rofl:

andra saker min häst (samma som ovan) har för sig: han betar ibland baklänges i hagen :D. dvs han backar bakåt när han betar, istället för att röra sig framåt som de flesta andra :D

När man kratsar hovar och han är på kelhumör, vill han gärna hålla i byxhällan bak på mina brallor medans jag kratsar framhovarna.

:D

Zephira: :rofl:

jag har ett x antal gåner jagat ett stycket häst

med en blå eller gul ikea kasse i munnen runt i hagen

i och med att denna häst inte riktigt vill hålla sig i hagen så har hon fått ett par avlagda stövlar som hon mer än gärna bär omkring på i hagen eller kastar dessa.

hag rymmare men man rymmer bara då det är mörkt så INTE granngubben ser sedan ställer men sig på gårdsplan ganska nära hundburen får hundarna och skjälla tar ett par steg bort hundrana slutar skjälla så kan man hålla på ganska länge

Rolig tråd :)
Min ena ponny har en så stark personlighet som jag fullkomligt älskar! Han kommer på hyss och saker att göra hela tiden!

Han har bla. lärt sig att öppna grindar, alla tre trådar trots ström på eftersom han använder handtagen (därav karbinhakar på alla grindar:p)

Han brukar också ta av sig täcken i hagen, utan att ett enda bensnöre eller något är öppnat har han lyckats kränga sig ur det, täckena är leriga men hela:)

Läste i någons inlägg om en häst som leker kurragömma, det gör min också, han gömmer sig bakom buskar och dyker ner med huvudet snabbt som ögat när man ropar! Min älskade häst är dock en ordningsam herre, när han fick stå i sjukhage strödde jag den med hö så att han skulle ha ngt att plocka med, han gick då efter mig och puttade ihop allting tills det låg i en prydlig hö bredvid vattenhinken! :)

Underbar han verkar! En riktig buse också med massor energi! Var verkligen en skillnad på honom när det gäller dressyr-framridningen och de andra filmerna. :D

Tack :love:! Han är underbar!
Ibland väldigt påfrestande, men han vill alltid väl!

Många ifrågasätter att man vågar rida honom när de sett honom i hagen och lös i ridhuset och paddocken. Sen att han är lat och bekväm när man rider, är en helt annan sak. Men ändå skönt att han inte skuttar likadant när man sitter på ;).

Förstår det!

Mitt femåriga sto är också ett riktigt energiknippe när hon springer lös. Är mer i luften än på marken! Hon är dock även rätt i farten när man rider (när hon är frisk). ;) Det sötaste hon gör är att hon älskar att leka med vatten och i snö. Hon ser verkligen ut som ett litet barn då!

Jag har två islandshästar, två valacker, en som är 3 år och en som är 16 år :)

När dom busar brukar 16 åringen ta tag i 3 åringen grimma och dra honom runt sig, samtidigt som 3 åringen tycker det är skitkul och låtsas försöka komma loss, sen tappar 16 åringen taget på grimman och då sticker 3 åringen dit huvudet igen för att det ska bli samma igen :P

Efter att det hållit på så ett tag åker ju självklart 3 åringens grimma av och då har dom dragkamp med den. Gissa om jag fått köpa många nya grimmor till honom efter deras lekar :P

:D kom på vad min lilla ponnydam brukade göra: Hon var i 10 år lite kär i Blixten (som jagade henne med en pinne å piskade henne) å då hon var lite överviktig å 25 år så orkade hon inte alltid ta i så hon rullade hela vägen runt vilket hon kunde bli lite förlägen över, men detta löset hon genom att lägga sig i nedförsbacke. Då rullade hon över hur lätt som helst å Blixten behövde inte förstå att hon var lite fet :p

Hon älskade ispölar som det blir ett sånt tunt lager is över som knastrar när man knäcker det, fick hon syn på en sån hoppade hon på det med frambenen. Whiplash för mig men hon älskade det!

Tyckte hon jag varit borta för länge vägrade hon gå in på kvällarna så det hände mer än en gång at jag fick masa mig ner till stallet i 39 gr feber, ställa mig i dörröppningen så hon kom in å sen åka hem.

Ville hon inte ut å ridas så ställde hon sig på vägen å väntade på en bil, tillslut fick jag alltid panik av att inte få henne över vägen å bilen närmade sig så jag var tvungen att vända henne hemåt, då stack hon med mig hela vägen hem tilld dörren så var det lögn att få iväg henne igen.

Gamla smarta Monamie. :love:

KL

Hahaha älskar såna där påhittiga hästar! :love: min syrras ponny (nsv/fjord) är sån! Jag höll på att lägga om ett sår på min häst ute i hagen på sommarbetet ett år, då tar hon febertermometern ur sjukvårdslådan och kutar iväg med den i munnen. När hon tappar den och jag går för att hämta den tar hon en co-flexlinda och kutar iväg med istället. Eller vad sägs om en morgon när jag kommer till stallet för att fodra och får hjärtattack när jag ser ponnyskrället, 0,5 meter högre än vad hon brukar vara? Då har hon rullat ut torvbalarna som stod under hennes krubba på upptining och ställt sig på dem, framhovarna på ena och bakhovarna på andra torvbalen :D Hon leker gärna med pinnar, torvbollar och klättrar upp i skottkärror.

När det va lerigt ute förra hösten ville syrran att hon skulle ha halstäcke på sig för att skydda den fina långa manen från geggan. Då kutade hon runt med huvudet nere och ruskade på huvudet tills halstäcket lossnade och ramlade ner över huvudet på henne. Sen började Blindbocken rejsa runt i en liten, liten cirkel (såg ut typ som en helikopter som tappat styrförmågan). Jag höll på att garva ihjäl mig. Kan tillägga att det INTE var för att hon var rädd utan hon tyckte att det va skitkul. Till slut lossnade halstäcket, jag tog på den igen och då gjorde hon genast om hela proceduren och såg ut att tycka att det var den roligaste leken någonsin.

knapplån

Hästis vill gärna ta tag (ytterst försiktigt) i tröjans/jackans axeldel och lyfta - fortfarande mycket försiktigt - någon centimeter. Han står och håller upp jackan med tänderna och känner med läpparna. Vi kan stå så en stund medan han funderar lite över livet, jag får en paus och kan passa på att massera hästöron eller något annat viktigt. Han gör gärna något liknande vid hovkratsning, han tar tag om bältet/bakfickan/det som "sticker ut" och lyfter liiiite. Så står han där och håller i ett sammetsgrepp... En väninna frågade om han hjälpte mig hålla balansen där jag stog med ändan i vädret böjd över hans framhov. ;)

Han blir sur om jag står och värmer bettet framför honom för länge - när jag kommer med tränset slutar han äta och sticker fram huvudet, ställer jag mig då och värmer bett så måste han vänta en lång stund "helt i onödan". Sedan gör han en del kanske mer vanliga saker, kommer framjoggandes i hagen, vill bli ryktad i rätt ordning (höger sida först). Han gillar att bli masserad i karleden, då står han och suckar och muttrar lågt.

En annan, en ridskolehäst, tiggde godis genom att plocka upp allting som låg löst omkring honom. I manegen hittade han ofta tappade spön som han apporterade till ridläraren, i stallet plockade han upp grimskaft/ryktborstar/handskar... allt löst - vilket han stod med i munnen och sedan gav till förste bäste som råkade komma förbi. Mycket lönande för den hästen!

Min 5 åring har rätt roliga beteenden för sig.

Han bär gärna omkring på sin foderhink om det serveras kraft i hagen. Det i sig är väll kanske inte så ovanligt om än charmigt. :love:
De får lucernpellets och "resterna" sätter sig gärna fast i kanterna, han har kommit på att om han biter tag i hinkens kant och "slår" den upp och ner i backen igen så sprids resterna ut över botten och han kommer åt dom! :idea:

En annan sak jag märkt med honom är att han tittar efter flygplan och helikoptrar.
Till en början trodde jag att det bara var som det såg ut, men nu är jag säker.

Jag arbetar honom från backen och står då ofta mitt emot honom, så jag ser klart och tydligt hans ögon (dvs om jag flätat bort hans enorma pannlugg).
När han hör något som flyger i luften (tex flygplan eller helikopter på låg höjd) ser man hur hans koncentration först vänds uppåt , och sen kommer mulen efter så nosryggen blir vågrät... :D
Detta händer enbart när han hör något ovanför sig, aldrig annars när jag arbetar med honom.

Vad gör era hästar för annorlunda saker?

Sånt gör i varje fall vår ena nordsvensk nästan varje dag. Han har KOLL :)

Jag stod och pratade i mobilen utanför min 4-årings box. Han väntade förväntansfullt på att jag skulle börja dagens göromål med honom.
När han tyckte det hade gått väl lång tid och jag aldrig avslutade samtalet började han som han brukar att smaka lite på mitt hår, sedan lite i min jacka osv.
När ingenting funkade och matte fortfarande pratade i den lilla svarta manicken så tog han helt resolut telefonen i munnen och spottade ut den i vattenhinken...
Så var det samtalet avslutat...ha ha ha!!! :rofl:

Jag kunde inget annat än skratta hejdlöst och som tur var så var det en gammal telefon så ingen större skada skedd. Pålle såg hur som helst riktigt nöjd ut, han fick ju all uppmärksamhet från i princip hela stallet ett tag efteråt och mig med såklart.

Men nuförtiden ställer jag mig en bit ifrån min listiga häst när jag ska prata i telefon... ;)

Det är därför man ska ha en vattenskyddad telefon. Det har jag! Jag känner mina busiga hästar!

Min förra häst var en rätt bestämd herre med allehanda sorters ticks och ideer :p

En gång så fick hans hagkompis (min systers häst) hösilage och min fick hö. Då kröp min häst in till den andra och ställde sig och åt av det ist för sitt egna hö som tydligen inte var gott nog, efter det fick han också hösilage, det var lite gulligt ;)

Öppnar dörrar. Boxlås......Både åt sig själv o polarna- smart häst.

Kan alltså öppna en dörr som måste öppnas innåt.

I somras var jag i stallet och borstade och pysslade med min stora..
Han stod i stallgången, och eftersom det var typ 30+ och gassande sol, tänkte jag att jag skulle ge honom lite vatten..

Jag fyller på en hink med vatten och håller hinken framför honom, han plaskar lite i det som vanligt samtidigt som min kompis som står bakom mig,
säger någonting och jag vänder bort huvudet, helt plötsligt biter han tag i sin sida av hinken och bara öser allt vatten över mig.. Jag kan säga att min kompis skrattade gott, och hästis såg ganska nöjd ut.. :P

Haha, det påminner mig om min gammelmans buserier.

Han kunde stå och dricka, och sen skulle han jämt titta upp och komma och 'pussas'. Med munnen full av vatten som han bara släppte ut rätt över mig. ^^

Han brukade också se ut bra ställen för mig att åka av. Hästbajs eller lera var favoriterna. Jag slog mig aldrig och det var aldrig i snabbare hastighet än skritt. Oftast stod vi still. :o

Man stod och tittade på nån annan som tränade eller något och tänkte inte på att vi ställt oss vid lera/hästbajs. Plötsligt tar hästen ett 2meters hopp rätt åt sidan och innan jag visste ordet av satt jag i gegga.
Och alla andra låg dubbelvikta av skratt...
Jag väntar bara på att tant ska lära sig det tricket.

*kl*

Jag kom just ihåg min sköthäst från naturbruksgymansie-tiden.
Ett väldigt påhittigt halvblod, valack.

Han hade lite småsaker för sig.
När jag kom in i boxen brukade han lägga huvudet över min axel, sen tryckte han mulen mot ryggen så jag fick världens goaste kram! :love:

Ibland när han hade tråkigt brukade han ta tag i skosnörena på mina stallskor och lyfte mitt ben rakt upp! :D
Sen stod han där med mitt ben och var helt nöjd med livet.

Samma häst slet hänsynslöst av huvudet på den nallebjörn jag satte in till honom som leksak. Till det kuriosa hör att min dåvarande pojkvän just gjort slut och jag döpt nallebjörnen efter honom och slängt in den till hästen.
Och Battis, han sa sitt... :devil:

Battis var boxvandrare. Jag hade honom i mitt skolprojekt som var hästens syn. Vi skulle ha en undersökning med i projektet och jag gjorde ett projekt om att hästar ser platta målningar på en häst, som om den var en häst.
Vi ritade upp en häst i naturlig storlek, men väldigt "simpel" på en skiva och satte upp den i ridhuset. Sen släppte vi in Battis för att se hur han betedde sig.
Battis gjorde så som det var tänkt, hälsade på hästen precis som de ska. Sen försökte han locka till lek och erbjöd oss åskådare på en serie bockningar, pip, skutt och bus.
Eftersom han gillade "Fassen" (som vi döpt bilden till) så mkt så tyckte stallchefen att vi kunde testa om den kunde sättas upp i Battis box som sällskap, så kanske han slutade vandra.
Sagt och gjort, den sattes upp. Det gick jättebra, tills det var fodringsdags. Då förvandlades snälla Battis till ett monster som tuggade sönder Fassens trämule till flis. Vilket var synd för Fassen var verkligen sällskap för Battis ända tills det var dags för fodringen.
Fram tills dess gjorde Fassen sitt jobb bra och Batttis hade inte boxvandrat. Men eftersom vi inte ville att Battis skulel skada sig tog vi ut Fassen.

kl*

"Gamle" pelle (15 år) förstår sig på både det ena och det andra, hans specialitet är svenska:angel:

Var påväg på fest och hade lovat att smörja benen på en av hästarna i vallackhagen, denna häst gick med 10 andra hästar, däribland pappa pelle

Hade druckit och var lite smått onykter, dock inte synligt påverkad och hade med mig en kompis så jag ansåg att detta fick bli ett undantag, ropade på hästen ifråga som skitglad kom springandes och lyfte upp benet åt mig, böjer mig ned och reflekterar över att pelle kommer spatserande, han är inte den som är den, så jag fortsätter helt sonika med att smörja..

plötsligt blir jag omkullputtad bakifrån, varpå min kompis börjar skratta hysteriskt, när jag lyckas vända mig om för att se vad som händer står pelle där med sänkt huvud och BLÄNGER på mig!
Han KRÄVER en förklaring på vad fan jag håller på med i hagen med alkohol i kroppen!:mad:

Jag säger till pelle på ren svenska att jag ska se efter häststackarns ben så han ska slippa att det kliar, och det skulle vara väldigt snällt om han kunde låta mig sköta det ifred.

Pelle börjar då cirkla kring mig och hästen och jagar bort samtliga nyfikna vallackar som vill spana in spektaklet:idea:
Han förstod PRECIS vad jag menade, jag ville inte bli störd och då skulle jag inte bli det heller:bow:

detta är bara en av tusen historier om Gamle Pelle:grin:

kl
Bara ett litet smakprov
Han har många roliga vanor/ovanor. Sedan så älskar han varmt te :grin:
Han ÄLSKAR att leka, bilden där han snurrar på hinken är från en gång när jag sprang med hinken i snöre efter mig och han travade efter, fick tag i snöret och sen lekte med den. När han släppte så tog jag repet och sprang igen så han fick jaga och han var helt förtjust.
Han älskar även att prassla och spring med diverse saker, pressningar, granar osv. Han kan även knyta upp knutar (kortet med grimskaftet, det var dock inte populärt med Madame!)

Tomma vattenhinkar hittas alltid utkastade från boxen på morgonen. Och allt och alla måste hälsas på. Han är sjukt nyfiken.

27998282.jpg

22641183.jpg

21140275.jpg

30556767.jpg

25845574.jpg

30127602.jpg

29137327.jpg

Senast ändrad:

Min är också busig när det gäller sånt. Hennes grimma kan inte hänga på boxdörren för den ligger helt brun och äcklig i hennes box 10 minuter senare! Om man mockar hagen när hon är där inne så välter hon gärna ut den! Det finns inga hinkar, baljor eller badkar som står rätt när hon har vara där! Sen är hon ju bara tre! :)

Hade tänkt köpa en sån boll till henne och se om hon gillar den!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka