Min unghäst är...smart... och annorlunda...

Sammet

Trådstartare
Min 5 åring har rätt roliga beteenden för sig.

Han bär gärna omkring på sin foderhink om det serveras kraft i hagen. Det i sig är väll kanske inte så ovanligt om än charmigt. :love:
De får lucernpellets och "resterna" sätter sig gärna fast i kanterna, han har kommit på att om han biter tag i hinkens kant och "slår" den upp och ner i backen igen så sprids resterna ut över botten och han kommer åt dom! :idea:

En annan sak jag märkt med honom är att han tittar efter flygplan och helikoptrar.
Till en början trodde jag att det bara var som det såg ut, men nu är jag säker.

Jag arbetar honom från backen och står då ofta mitt emot honom, så jag ser klart och tydligt hans ögon (dvs om jag flätat bort hans enorma pannlugg).
När han hör något som flyger i luften (tex flygplan eller helikopter på låg höjd) ser man hur hans koncentration först vänds uppåt , och sen kommer mulen efter så nosryggen blir vågrät... :D
Detta händer enbart när han hör något ovanför sig, aldrig annars när jag arbetar med honom.

Vad gör era hästar för annorlunda saker?

Sv: Min unghäst är...smart... och annorlunda...

Haha gulligt :)

Min tittar efter fåglar. Är vi ute och det sitter fåglar i ett träd så vill han gärna stanna och titta. I hagen brukar han följa ormvråkarna med blicken :D
Tror nog jag får köpa honom en undulat i julklapp..

sen är det lite hyffs han har för sig oxå när han får tråkigt men inget jag kallar smart eller annorlunda.

Min häst pysslar nog med det mesta som går att pyssla med ;)

Film1

Film2

22480_292144801149_586221149_3891046_4848231_n.jpg

22480_292144816149_586221149_3891047_8124532_n.jpg

22480_292144836149_586221149_3891048_2771217_n.jpg

22480_292144866149_586221149_3891049_7924254_n.jpg

13636_182915656149_586221149_3395423_311381_n.jpg

Kan tillägga att han också är en 05:a.

Senast ändrad:

min gamla ponny som tyvärr inte längre är i livet spanade också efter flygplan och helikoptrar. Han hade en mycket smidig och böjlig hals som han vände uppåt och följde flygande saker med blicken :) . han använde tyvärr även denna "talang" när det var nåt som inte passade vid ridning, vrängde upp halsen så huvudet nästan blev lodrätt fast åt fel håll -sen sprang han...

Hade en häst en gång i tiden som brukade roa sig med att smiska de andra hästarna på rumpan, han sprang efter dem med en lång pinne i munnen å smällde dem på rumpan så dammet yrde, inte jätteuppskattat av de andra latfisarna men Blixten fick ju i alla fall springa viket han var nöjd med. :laugh:

En annan häst stog å tittade på mig när jag skurade hans box en dag när han var inne. Länge stod han å fundera lixom, när jag så lade ner skurborsten för att ta bort ngt tog han tag i den å fortsatte mitt jobb. :laugh:

Min nuvarande häst är en sur å bestämd dam å har inte mkt för sig som andra ser som sött men jag tycker hon är jättesöt när hon får sina ursinnesutbrott. Som en 3-åring som inte får göra som hon vill står hon å lättar bak sen fram osv, inte högt bara typ 5 cm, öronen slickade å helt hysteriskt sur, om hon tex inte får äta från marken. Ryter jag till på henne då ramlar hon ner på alla 4, lyssnar på mig å blir lite paff. "ojoj, glömde visst henne... " Ser hon lösa hundar när vi är ute i skogen vill hon sätta efter dem med hela garnityret framme, skitsur.. haha... Hon fullkomligt älskar hästrumpor som är formade som ett äpple med, vill bara bita i dem, andras rumpor är inte så kul men kallblods rumpor...mums :rofl: hon är för söt min lilla argbigga :love:

Ack, vad hittar inte min tant på för bus?

Hon är väldigt smart och jag lovar att hon har sinne för humor. De andra i stallet står oftast bara och skrattar åt henne, och jag kan skratta efteråt...

Hon älskar att leka kurragömma så att en stackars matte får leta hur länge som helst efter henne. Nu när hon inte går på lösdrift längre utan står på stall har de ju mindre hage, då försöker hon gömma sig bakom kompisar istället. Sen är hon ju hur nöjd som helst när jag väl kommer fram till henne.

Skulle jag däremot gå och hämta en annan häst så kan jag inte bli av med henne. Då försöker hon tränga undan den andra hästen och trycka in huvudet i grimman.

Hon kan ibland bli överlycklig att se mig och kommer i full fart. Tills hon ser en lerpöl/sandhög eller något annat, kastar sig ner och ruuuuullar sig och tittar på mig hela tiden. Sen upp, skaka sig och springa vidare till mig.

Hon är inte rädd för nånting egentligen. Fast när hon känner för det så är det otroligt farligt med stubbar och grenar. Bettransporter, skördetröskor, motorcyklar, skällande hundar, vildsvin...bah, det rör vi inte öronen åt. Men är det en stubbe i skogen! :eek:
Detta är då särskilt roligt att syssla med när vi rider ut med unghästarna och hon ska vara lugnt föredöme. 3-4 unghästar skrittar förbi utan att bry sig, 21årig tant blir livrädd...^^

Har ibland sina små ponnyryck och planterar alla 4 hovarna i marken och ska absolut inte gå. Särskilt inte om jag råkar gå för långt framför henne. Då blir hon lite sur. Sen andra gånger kan vi gå ut i skogen och överallt utan att ens ha grimskaft på och hon går lös.

Hon är så lycklig att komma ut på morgonen så hon hoppar och studsar rundor i hagen när hon kommer ut. Och de andra (mycket yngre) hästarna står och bara tittar på henne.

Hon är otroligt långsint och kan sura i flera dagar. Hon kan också krypa ur sina täcken utan att ett enda knäppe/snöre är uppknäppt om hon inte tycker det är en bra idé att ha täcke på.

Lillmatte kan hitta på vad som helst med henne och hon följer henne som en hund. Även om grimman sitter på trekvart.
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst :love:
Addisfrstatvling5juni10025-1.jpg

När vi en sommar inte hade el i stängslet.. Så orkade nt jag öppna grinden om bara jag skulle in/ut ur hagen. Så jag lyfte den undre och gick under. Lilla damen var mycket uppmärksam under denna proceduren. Tills hon en dag funderat klart, sänkte huvudet och sprang rakt mot stängslet! Vips så var hästen på andra sidan och staketet trasigt. :D När hon sedan gjorde om detta VARJE dag var det bara att skaffa el.. Men hon kom på att springer man tillräckligt fort så får man ingen stöt. :devil: Helt övertygad om att hon lärde det av att titta på mig ^^

Mitt sto hittar inte på så mycket nu mera men har jagat älgar med mej på ryggen vi uteritter,

där jag hede henne innan jag flyttade hem henne hade dom en vattenkran utanför stallet och satte man på den så la hon huvudet på sne och drack från kranen
och ha inte en petflaska i handen om du står och pratar med någon för då snor hon den och dricker upp

Hon älskar tistlar och för att dom inte ska sticka henne så biter hon av dom vid marken och tyggar i sig dom på höger sida av munen. Måate ta kort på det nästa år.

Måste ut och natta hästarna, skriver om dom andra två tokarna senare

Kl

Vi skrev en hel del i tråden
"Nordsvenskar hur är dem"

Hittar den inte bar, tror den var under Gnägg!

Min nordis på 9 år brukar "bada" i vattenbaljan, vintertid!

Har en 80 liter balja, när man fyller upp m varm vatten(han älskar det) så stoppar han ner HELA huvudet, o far runt i baljan med huvudet tills allt vatten e ute... och sen brukar han doppa tassa där i skvätta ut ALLT...

Men han e smart nog o vänta tills jag vänder ryggen till, står ja vid hagen väntar han tills ja går därifrån..
Detta gör han bara vintertid..?! -30 o hans huvud är som en istapp, men mysigt tycker han....

Kom på 3 saker till som denna dam gör.

Vägra att gå ut ur stallet om det är dåligt väder.

Slår sönder isen på vattenpölar ute.

Och tidigt på våren älskar hon det fina gräset som växer under vattenytan och har inga problem med att köra ner mer än halva ansiktet för att komma åt det.

Kram

Han bär gärna omkring på sin foderhink om det serveras kraft i hagen. Det i sig är väll kanske inte så ovanligt om än charmigt. :love:
De får lucernpellets och "resterna" sätter sig gärna fast i kanterna, han har kommit på att om han biter tag i hinkens kant och "slår" den upp och ner i backen igen så sprids resterna ut över botten och han kommer åt dom! :idea:

Så gör båda mina!
Den ena har jag tom lärt apportera foderbyttan. :angel: Till en början räckte det med att lyfta upp den till mig, sedan började jag be honom bära den en bit och nu kan han hämta den om jag kastar iväg den! :love:
Nästa steg är att börja lyfta andra saker. Fantastiskt roligt, gulligt och ofarligt trick!

Men det märks hur dålig avståndsbedömning han har. Han måste alltid lägga ner byttan och känna efter vart handen är först!

Blev inte grimmans ägare ledsen i ögat?

(tips, vill du ha ljud kan du använda funktionen på youtube för att lägga till gratismusik).

Söt pålle du har. :)

Underbar han verkar! En riktig buse också med massor energi! Var verkligen en skillnad på honom när det gäller dressyr-framridningen och de andra filmerna. :D

Tackar :)

Det är grimmans ägare som filmade (och även lagt upp filmen). Tror faktiskt att den höll genom hela hans behandling, bra kvalité :)
Värre är det med allas täcken nu, var och varannan person i stallet har fått kleta in hela sina täcken med antibit..

Min häst biter på alla möjliga saker, inte ovanligt att han stoppar borstar och spön i munnen när man ska göra iordning honom inför ridning. En gång stoppade han en magnet i munnen (stod vid "ridskoletavlan" och pratade med några i stallet) som tur var så hann han inte svälja den! utan jag öppnade munnen på honom och den ramlade ut.

Annars så har han svårt att vara stilla. Jag har lärt honom att stå lös på gången, inte röra ett ben! alla fyra ben på det stället jag ställt dem. men eftersom han har svårt att vara stilla så börjar halsen och huvudet röra sig istället? så huvudet går fram och tillbaka, åt sidorna, upp och ner -hela tiden! Ända gången han är helt still är när vi tränar "inkallning" (tränar som man gör med hundar, att dem ska sitta -fast min häst får stå, jag går i väg och sen får han vänta där tills jag ropar på honom, och då ska han komma)

pja, min är ju klickertränad sen 1 års ålder, är nu 3, så hon hittar på allt möjligt, öppnar grindar, löslongerar sig själv när hon har överskottsenergi i form o allt, testar sånt som andra hästar får beröm för. Det roligaste är ju att se hur hon tänker, som idag senast :) gick ut för att ge dom eftermiddagshö. HOn fösökte få förstaplatsen från gamlingen men lyckades inte helt, dock blev hon till slut stående precis där jag lägger höet. så jag stod kvar med höet i famnen och väntade och stirrade på henne, kugghjulen snurrade i 30 sek eller nått sen backade hon undan och släppte fram gammelhästen *s*

Eller när man glömt att lägga kraftfoder i krubban, gamlingen blir helt upprörd och snurrar runt i boxen, Lillhästen går helt sonika till hörnet där fodertunnorna står och sträcker sig ner mot tunnorna för att försöka få upp locket ( hon når naturligtvis inte)

är helt rabiat på att bada framfötterna i vattnehinken i hagen, vi fick bygga en speceill anodrning till slut.

Hon tänker hela tiden! I love the horse!

Senast ändrad:

Jag stod och pratade i mobilen utanför min 4-årings box. Han väntade förväntansfullt på att jag skulle börja dagens göromål med honom.
När han tyckte det hade gått väl lång tid och jag aldrig avslutade samtalet började han som han brukar att smaka lite på mitt hår, sedan lite i min jacka osv.
När ingenting funkade och matte fortfarande pratade i den lilla svarta manicken så tog han helt resolut telefonen i munnen och spottade ut den i vattenhinken...
Så var det samtalet avslutat...ha ha ha!!! :rofl:

Jag kunde inget annat än skratta hejdlöst och som tur var så var det en gammal telefon så ingen större skada skedd. Pålle såg hur som helst riktigt nöjd ut, han fick ju all uppmärksamhet från i princip hela stallet ett tag efteråt och mig med såklart.

Men nuförtiden ställer jag mig en bit ifrån min listiga häst när jag ska prata i telefon... ;)

Hade en häst en gång i tiden som brukade roa sig med att smiska de andra hästarna på rumpan, han sprang efter dem med en lång pinne i munnen å smällde dem på rumpan så dammet yrde, inte jätteuppskattat av de andra latfisarna men Blixten fick ju i alla fall springa viket han var nöjd med. :laugh:

:bow: :rofl: Sköööön häst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka