min tik hässjar fortfarande efter valpningen...?

sommarvind

Trådstartare
Min tik började o1 i natt att valpa, sista valpen kom vid nio tiden på morgonen. Jag har räknat moderkakorna och alla är med. Hon har blivit rastad med jämna mellanrum.. en av gångerna så bajsade hon en svart sörja. Nu är klockan snart 13 00 och hon hässjar i mellanåt.... är de normalt?

Sv: min tik hässjar fortfarande efter valpningen...?

Ja, fullt normalt. Hon är varm och helt slutkörd, och då flåsar hon. Det är ju väldigt ansträngande för kroppen att föda, och framför allt med så många valpar också.

Jag brukar "tvinga" (inte pupelärt inte) ut tiken på en rejäl promenad typ 15-20 minuter andra dygnet (inte första hon måste ju få vila också efter valpning) så att magen kommer igång och det brukar faktiskt hjälpa även dom som är oroliga efter valpning.

Säger som dom andra... fullt normalt, sk eftervärkar, när livmodern drar ihop sig för att "rena sig" lättare så gör det ont, och tikar andas -"hässjar" - för att lindra smärtan...'

det mörka som rinner ur henne är "kvarlämnat" foster vatten från ngn/några av valparna...

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 108
Hundhälsa Hej. Jag är ny här och tänkte att ni kanske hade svar på en fråga. Vi har pratat med veterinär redan som sagt att så länge tiken är...
2
Svar
23
· Visningar
27 970
Senast: Belleboo
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hundhälsa Har jourtid klockan 17.00, så ni behöver inte fundera över detta. Behöver bara få skriva av mig och höra om det är någon annan som har...
2
Svar
23
· Visningar
2 905
Senast: Melli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025