Min tävlingshäst river lätt "/

W

Whiplashr

Jag har ridit i ungefär 2 och ett halvt år på ridskola och har börjat tävla lite smått (: Jag har tävlat två stycken blåbärshoppningar , 40cm på ett 8-årigt halvblodsto (: Hon är jättefin och duktig på att hoppa men jag har ett litet problem . Ibland när jag galopphoppar med henne så river hon med frambenen "/ Jag tror att det är när det går för snabbt men jag är inte säker . Jag rider inte henne så jätteofta men hon är lite slö när man ska fatta galopp främst .

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att slippa rivningarna ? Vill prova 60 cm clear-round men jag vet inte om det blir för svårt på den här hästen .. "/
Vet inte riktigt hur jag ska göra för att hon ska hoppa av bra i galoppen . Jag tror som sagt att hon blir för snabb och obalanserad och för kort i språnget . :(

Sv: Min tävlingshäst river lätt "/

Många hästar (min bl.a.) hoppar bättre när det blir lite högre. 30-40 cm river hon iprincip allt men när det blir 90-1m river hon bara om vi kommer jättefel (slö häst :angel:).
Jag tycker att du ska testa en 60 cm. Går det åt skogen är det bara att fortsätta på 40 cm lite till ;)

Lycka till!

Jag tror nog snarare att det går bättre på den höjden. Många hästar blir okoncentrerade på hinder de i stort sett kan kliva över. 60 cm blir ju iaf lite mer att "bita" i ;)

Det låter på din beskrivning som att du låter hästen komma in i "botten" som man säger när man kommer för nära hindret. Språnget blir inte så bra då hästen får stanna upp och ta en "kängruhopp" över hindret. Då är det lätt att hästen river.
I hoppning måste man ha ett "bra öga" allså kunna med hästens galoppsprång måtta in precis vart avsprångspunkten är framför hindret. Korta och länga galoppsprången om det behös. Detta behöver man göra minst 3 galoppsprång före hindret. Ju tidigare du ser din avsprångspunt ju bättre är det. Detta får man genom träning, träning och åter träning!

kämpa på och lycka till!

tack för alla svar ! :)
Problemet är alltså att när hon galopperar mot ett ensamt/första hinder hoppar alldeles för sent så att hon river . Det här problemet "händer inte" om jag travhoppar ett hinder , galopperar 5-6 språng och hoppar ett till . Hon river nästan aldrig i trav , men hon kanske gör det om jag travhoppar 60 cm ? Är det bättre att galoppera då ? :crazy:

Det låter på din beskrivning som att du låter hästen komma in i "botten" som man säger när man kommer för nära hindret. Språnget blir inte så bra då hästen får stanna upp och ta en "kängruhopp" över hindret. Då är det lätt att hästen river.
I hoppning måste man ha ett "bra öga" allså kunna med hästens galoppsprång måtta in precis vart avsprångspunkten är framför hindret. Korta och länga galoppsprången om det behös. Detta behöver man göra minst 3 galoppsprång före hindret. Ju tidigare du ser din avsprångspunt ju bättre är det. Detta får man genom träning, träning och åter träning!

kämpa på och lycka till!

Hur ska jag bära mig åt för att få henne att få en bra avsprångpunkt innan hindret i galopp ? Ska jag stega när jag går banan och isåfall hur många meter är ett galoppsprång ungefär ? Hon har ganska stora steg eftersom hon är ganska stor häst (ca 165- 167 cm i mankhöjd) men inte överdrivet stora .. ganska normal steglängd .

Eftersom jag inte ridit så länge så är jag lite grön fortfarande .. tack för alla ni som är med erfarna som kan lämna tips åt en som inte kommit så långt :angel:

En sak du kan göra för att hitta bättre avståndspunkt är att träna hemma med galoppbommar före hindret. Bommen hjälper henne att komma rätt på hindret :)

Hm , ja det blir ju lite svårt att göra eftersom det är en ridskolehäst xD men tack för tipsen iaf .. :bow:

Den här hästen går klubbhoppningar / Klubbmästerskap på 80 och 90 cm så hoppa kan hon och brukar vara felfri eller med kanske 4-8 fel .
Jag tror att jag ska prova 60 cm , sedan om det går åt helvete så är det väl bara att gå tillbaks till 40 igen .. :smirk:

Tänk inte så mycket på att avståndet ska blir rätt. Utan tänk på att hålla en bra galopp med bjudning och i ett jämt tempo, utan att det går för fort. Då brukar avsprångspunkten bli rätt oftast :)

Se till att du rider hela vägen fram till hindet, inte driva på eller jaga, men hålla om med benen och rida mot en mjuk hand, inte förren hästen har hoppat av ställer du dig upp och följer med i språnget. Det ska kännas som om hästen lite lutar uppför och väntar ut hindret innan den hoppar i en mjuk båge, inte nerför i handen och snubbel över... ;)
Då har den haft vikten på fram och inte på bakdelen.
Lutar du dig fram innan och släpper skänklen tappar hästen stödet från dig helt plötsligt och kanske tar ett extra steg innan hindret och river, eller hoppar av alldeles för stort.
Tänk också på att inte hamna för mycket i handen, drar hästen iväg så sätt dig hellre ner i sadlen, krama med benen och ta och lätta i tyglarna, hitta uppförsbacken igen! Drar du bara i munnen kommer hästen att bli lång, hamna i handen, komma nära och kanske riva.
Förutsättningen för att du ska kunna rida så är ju också att hästen svarar på dina hjälper, speciellt fram för skänklen. Se till att få den att göra det på framridningen!

60 cm är ingen höjd för en stor häst, det kan den nästan skritta över, så kör på det. Det hänger på ryttaren, som alltid ;)

tack för alla svar ! :)

Hur ska jag bära mig åt för att få henne att få en bra avsprångpunkt innan hindret i galopp ? Ska jag stega när jag går banan och isåfall hur många meter är ett galoppsprång ungefär ? Hon har ganska stora steg eftersom hon är ganska stor häst (ca 165- 167 cm i mankhöjd) men inte överdrivet stora .. ganska normal steglängd .

Eftersom jag inte ridit så länge så är jag lite grön fortfarande .. tack för alla ni som är med erfarna som kan lämna tips åt en som inte kommit så långt :angel:

Avsprångpunkten är svår. Mitt råd är som tidigare svarande att rida i en bra, rund och jämn galopp. Träna dig att känna när du kommer rätt respektive fel på ett hinder. Försök att "se" avståndet till hindret så att ni kommer rätt! Det är svårare än man tror att hitta rätt avsprångspunkt men kämpa på!

Du verkar duktig som får och kan tävla med bara två års ridvana :bow:. Jag tror inte du kan "begära" att lyckas med att själv lägga hästen rätt på hindren. Du kanske helt enkelt inte är så rutinerad att du kan balansera hästen och dig själv i galoppen ännu. Det är också svårare att rida bra vägar i ett högre tempo.

Får du bättre resultat med trav mellan hindren så skall du välja det. Då hinner du få till vägarna, kan hitta kontakt med hästen samt balans. Så små hinder är inte nödvändiga att galoppera mot. Känn dig för. Gå banan och bestäm var du kan bryta av och var du skall galoppera och hur vägarna skall se ut.

Lycka till!

Men du kan ju ta en privatlektion med hasten och trana pa de sakerna.

men 40 cm later valldigt lite for en halvblodsdam, det ar inte konstigt att hon river. Det beror ju bara pa din ridning om du kan balansera dig sjalv pa lite ogre hinder da gar det nog battre. :D

Tänk inte så mycket på att avståndet ska blir rätt. Utan tänk på att hålla en bra galopp med bjudning och i ett jämt tempo, utan att det går för fort. Då brukar avsprångspunkten bli rätt oftast :)

Se till att du rider hela vägen fram till hindet, inte driva på eller jaga, men hålla om med benen och rida mot en mjuk hand, inte förren hästen har hoppat av ställer du dig upp och följer med i språnget. Det ska kännas som om hästen lite lutar uppför och väntar ut hindret innan den hoppar i en mjuk båge, inte nerför i handen och snubbel över... ;)
Lutar du dig fram innan och släpper skänklen tappar hästen stödet från dig helt plötsligt och kanske tar ett extra steg innan hindret och river, eller hoppar av alldeles för stort.
Tänk också på att inte hamna för mycket i handen, drar hästen iväg så sätt dig hellre ner i sadlen, krama med benen och ta och lätta i tyglarna, hitta uppförsbacken igen! Drar du bara i munnen kommer hästen att bli lång, hamna i handen, komma nära och kanske riva.
Förutsättningen för att du ska kunna rida så är ju också att hästen svarar på dina hjälper, speciellt fram för skänklen. Se till att få den att göra det på framridningen!

60 cm är ingen höjd för en stor häst, det kan den nästan skritta över, så kör på det. Det hänger på ryttaren, som alltid ;)

Det här med "uppförsbacken" har jag känt av när hon inte rivit , tack för en bra förklaring där . (:
Hon har lite knepigt tempo , inte speciellt snabb men inte seg (bara när man ska fatta galopp) .
När hon river känns det som om hon inte har ngn bjudning mot hindret och hoppar klumpigt . Jag tror att jag gör så som jag brukar ;
Travar mot det första , hoppar , fortsätter i trav/galopp (beror på avstånd) , hoppar , trav om det är en ganska lång sträcka tills nästa hinder och galopp om nästa hinder är typ 10 m bort, hoppar , trav/galopp , hoppar , trav/galopp hoppar . ;)

Du verkar duktig som får och kan tävla med bara två års ridvana . Jag tror inte du kan "begära" att lyckas med att själv lägga hästen rätt på hindren. Du kanske helt enkelt inte är så rutinerad att du kan balansera hästen och dig själv i galoppen ännu. Det är också svårare att rida bra vägar i ett högre tempo.

Får du bättre resultat med trav mellan hindren så skall du välja det. Då hinner du få till vägarna, kan hitta kontakt med hästen samt balans. Så små hinder är inte nödvändiga att galoppera mot. Känn dig för. Gå banan och bestäm var du kan bryta av och var du skall galoppera och hur vägarna skall se ut.

Lycka till!

Tack så mycket ! :D
Att hoppa bana klarar jag ju av men när det gäller avståndspunkter och rätt steglängd och sådant så känns det som om jag har en bit kvar ;)
Eftersom dessa små clear round-tävlingar inte är på tid brukar jag ta god tid på mig , rida stora vägar , komma rakt på hinder och så vidare . Tycker att detta är mycket lättare i trav ..

Men kan man travhoppa när man hoppar 60 cm ? Hästen är ju ganska stor och hoppar bra .. jag har travhoppat 60 med henne 1 gång och då rev vi den främre bommen (det var en oxer) men då hade hon ingen bjudning , hon travade jättesakta (det var iof mitt fel för jag spände mig mkt) .

Tacksam för alla svar ! :bow:

Känns det bättre i trav så hoppa i trav! Som sagt 60cm kan en stor häst skritta över, bara den har bjudning ;)
Det är det du måste få till på framridningen, gör lite övergångar i början trav-skritt-trav och få hästen att lyssna direkt. Sen gör du tempoväxlingar i trav, några steg mycket fram, några steg tillbaka, sen likadant i galopp.
Hoppa kan hästen redan så det behöver du inte öva så mycket på framhoppningen, att den lyssnar är det viktigaste.
När du kommer in på banan innan du får startsignal kan du köra tex. en långsida ökad galopp/trav och sen samlar du upp igen. Som en extra koll att allt funkar.

Det går säkert bra, tänk på att inte oroa dig för mycket och att ha roligt! :bump: Då brukar det lösa sig :D

det kanske beror på att hästen inte galopperar under sig ordentligt o blir framtung??
O därmed inte hinner upp med frambenen o då river=?
Prata med din ridlärare så kan hon säkert hjälpa dej!

Otroligt vilket bra svar du gav!!:bow:

Jag brukar köra tempoväxlingar , bak o framdelsvändningar och lite skänkelvikning på framridningen så hon lyssna , och det gör hon ofta också . :) ofta så glömmer jag bort hästen lite när jag hoppar och tänker mer på mig själv :angel: men jag ska nog ställa upp i nästa clear round på 60 cm , och gör som jag brukar . rider an i trav och håller galoppen om det blir bra . jag har lite problem med timingen också ibland , hamnar ngt före eller efter hästen i språnget men det är nog bara att träna antar jag ;)
ska prata lite med ridläraren min också , se vad hon har för tips . den här hästen brukar anses som lite svårare (varför jag får sitta på henne överhuvudtaget är väl min stora fråga xD) och hoppas som sagt ofta mkt högre än 40 cm så det kan säkert ligga ngt i det att hon kanske slarvar lite . om jag hoppar 60 så ser hon nog att hon måste hoppa lite mer xD menmen , vi får se hur det går . :) jag hoppas på en felfri runda innan år 2008 är slut iallafall . :banana:

här är en bild förrensten på oss :D
a18fb24e0c734f25ae371521459cd41d.jpg

lite otydlig kanske , men den enda jag har för tillfället .. jag är ungefär 174 cm lång så hästen är väl runt 165 ?

Senast ändrad av en moderator:
Sv ang travhoppning och bjudning

Ja. Du kan travhoppa 60 cm (och högre än så). I takt med att din rutin och balans blir bättre kommer det gå lättare att inverka på henne.

När man rider hoppning är det viktigt att man har känsla och kan ta snabba beslut om vad man skall göra och i rätt ögonblick :smirk:.

Behöver du bättre bjudning så jobba med detta i svängen före resp hinder. "Rid i svängen". Gäller både i trav och galopp. Ökar hästen bara farten och inte bjudningen får man stämma av i handen. Då blir hästen mer "laddad" på energi.

När du vänder upp mot hindret kan tre saker hända:
1 Hästen bjuder = rätt och bra
2 Hästen bjuder inte = dålig energi i svängen före eller dålig väg. Här får man försöka övertyga hästen att "ta tag" i hindret. Agera! Räta på dig, rama in med skänkeln, driv och se framåt. Hjälp till med en smackning om det är illa. Håll kvar fokus på styrning mitt på hindret.

Tuffare instruktörers pedagogik:
EN KO KAN HOPPA 120 cm STILLASTÅENDE :rofl:

3 Hästen rusar. Svårast läge tycker jag. Gäller att rädda situationen, räta på sig, hålla om så den inte blir osäker, tvärstannar (och ryttaren fortsätter utan häst). Mantag och försök till följsamhet även om dessa språng brukar bli dåliga.

Jag tror faktiskt inte att det är bjudningen som brukar vara problemet , jag skulle nog tippa på att hon slarvar faktiskt . ;)
"uppförsbacke"-känslan får jag nästan alltid mot hindret men när hon då river känns det som om hon liksom inte tycker att det är värt att hoppa över xD
senaste tävlingen så kändes hos jättefin , då red jag iof mkt tempoväxlingar och så på framridningen .. :angel:
när min kompis hoppade så travade hon mot ett hinder , och Loona (hästen då) travade med bra bjudning men typ 3-4 meter innan hindret tog hon två galoppsprång och hoppade av så nära att hon rev hela hindret (också 40 cm klass) .
så jag tycker att det känns som hon/jag inte får till galoppen innan ett hinder .. hoppar jag ett hinder i trav och fortsätter mot nästa hinder i galopp som ligger 10 m bort så hoppar hon av rätt . men om jag hoppar ett hinder i trav och sedan får galopp efter och håller galoppen till nästa hinder som ligger 20-30 m bort så kommer hon nästa alltid fel på det hindret för att hon hoppar av för sent . :smirk:
så jag vet inte , om jag hoppar 60 så kanske hon "tänker till" lite och förstår att ; aha , nu måste jag nog hoppa lite mer ! xD

Jag har ridit i ungefär 2 och ett halvt år på ridskola och har börjat tävla lite smått (: Jag har tävlat två stycken blåbärshoppningar , 40cm på ett 8-årigt halvblodsto (: Hon är jättefin och duktig på att hoppa men jag har ett litet problem . Ibland när jag galopphoppar med henne så river hon med frambenen "/ Jag tror att det är när det går för snabbt men jag är inte säker . Jag rider inte henne så jätteofta men hon är lite slö när man ska fatta galopp främst .

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att slippa rivningarna ? Vill prova 60 cm clear-round men jag vet inte om det blir för svårt på den här hästen .. "/
Vet inte riktigt hur jag ska göra för att hon ska hoppa av bra i galoppen . Jag tror som sagt att hon blir för snabb och obalanserad och för kort i språnget . :(

alla hästar kan med lite hjälp och god vilja starta 120, 60 cm är bara att köra på, det kliver dom över.

Liknande trådar

Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka