Min täckodlade potatis

Idag tittade jag för första gången under täcket och tog upp potatisen från en planta. Den såg jättefin ut! Jag kan alltså konstatera att jo, det fungerar jättebra att lägga sättpotatis på hård jord och få skörd under täcke av hö/hösilage/halm. Tyvärr kan jag inte väga hur stor utdelningen blev från denna planta, då jag saknar fungerande våg, men tycker skörden är rimligt stor. Sorten är Santera.

1000000957.webp

Alla dina potatisar ser jättefina ut :love:
Du får gärna uppdatera med smak på de olika sorterna sedan, om du vill :)
Jag är nyfiken inför nästa odlingsår då jag tänkte ta tag i potatisodlandet igen :up:
Tack!

Jag tycker det är svårt att bedöma smak på potatis. De smakar liksom - potatis. Ingen har utmärkt sig genom att vara extra god.

Men det är en sort jag fortfarande inte smakat. Är nog läge att göra det.

Idag tittade jag för första gången under täcket och tog upp potatisen från en planta. Den såg jättefin ut! Jag kan alltså konstatera att jo, det fungerar jättebra att lägga sättpotatis på hård jord och få skörd under täcke av hö/hösilage/halm. Tyvärr kan jag inte väga hur stor utdelningen blev från denna planta, då jag saknar fungerande våg, men tycker skörden är rimligt stor. Sorten är Santera.

Visa bifogad fil 151377

Härligt, med möjlighet till självhushållning. Jag har ju blivit hyfsad huslig i köket numera. Så till nästa år, blir det pallkragsodling av rot och grönsaker. Det bara är så.

Idag tog jag upp all kvarvarande potatis. Och då hittade jag den största potatis jag någonsin sett. Klart större än en normal bakpotatis. Den där måste jag banne mig väga när jag hittar den igen i högen med potatis.
1000001340.webp

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama