Min stackars häst fryser =(

Seabaz

Trådstartare
Stallägaren ringde nyss från stallet, hon hade tagit in hästarna för det har regnat hela dagen och nu skulle hon spola benen på min häst.
Hon ringde för att fråga om hon skulle sätta på täcke för han var blöt under täcket och stod och skakade i spolspiltan, stackarn....

Så nu står han inbäddad i fleecetäcke+stalltäcke 200gr. Han lär inte frysa länge till.
Ska åka dit till kl 4 och ge hästarna mat och då byter jag till tunnare täcke, förhoppningsvis har han torkat lite tills dess...

Hur kan en ponny (connemara) som inte är klippt frysa så mycket av lite regn... det är inte speciellt kallt eller blåsigt ute...

BLÄ PÅ VÄDRET!

Sv: Min stackars häst fryser =(

jaa :( men att det blöta skulle liksom gå ner genom pälsen och verkligen göra så han blir kall...

egentligen skulle han nog klarat sig bättre utan täcke men han har varit klippt och gått med täcke hela vintern men att det har växt ut nu men jag vill inte bara riva av täcket utan förvarning och slänga ut honom i vilket väder somhelst....

hästen kan ju inte resa pälsen när den har täcke på sej och om de då går igenom så är de ju inte så konstigt att den blir kall.

bättre utan täcke än ett täcke som inte håller tätt.

Hur kan en ponny (connemara) som inte är klippt frysa så mycket av lite regn... det är inte speciellt kallt eller blåsigt ute...
Låter som om du pratar om ett litet stilla sommarregn:cool:
Här har det regnat Non- Stop sen inatt o blåst en hel del.
Det är 2 grader från att regnet blir till snö- så nej det är inte ett dugg konstigt att de fryser.

hinner de torka mellan skurarna är det en annan femma.

haha jag håller med, tänkte samma sak. :p

inte ett dugg konstigt att dom fryser, är svinkallt ju! några plus, blåsigt och iskallt regn.. mina behöver tjocka halstäcken för att hålla sig varma i sånt väder....

detta vädret är nog betydligt svårare för hästarna än 10 minus, sol och vindstilla..

Min ena häst fryser också i sånt här väder. Hon är som ett darrande asplöv! Då blir det tidigare ingång och gosig fleece på sig i stallet.

Inte så konstigt att den fryser om det är kombinerad blåst och regn, det brukar kunna få de flesta hästar att frysa, speciellt om de är lite äldre.

Skönt att han fick komma in och mysa med varma täcken iallafall.

T o m -20 grader är OK utan nederbörd.
mina stog inne hela dagen o tittade ut- ibland. Blev på sin höjd blöt i pannluggen:D

Den ena kunde gå ut, men valde att stå inne.
mockade 4 ggr idag:crazy:

har du tid så longera eller rid din häst så han får jogga sig varm.. det är bättre än att byta täcken.. och se till att hästen har grovfoder att tugga på..

en häst på ridskolan stod och skakade (skakningarna är ett led i att hästen håller sig varm, genom muskelrörelserna använder hästen energi för att hålla sig varm.. ) men vi togh in henne och gnuggade henne någorlunda torr med handddukar och skrittade henne sen ridhuset med ullfilt på tills hon slappnade av, sen fick hon gå in och få grovfoder..

och idag stod en ponny och skakade, hon fick gå in och slutade skaka efter en liten stund inne, hon hade inget täcke och var inte klippt, så blöt var hon, hade hon inte vart halt hade man nog erbjudit sig att longera henne torr..

hästen kan ju inte resa pälsen när den har täcke på sej och om de då går igenom så är de ju inte så konstigt att den blir kall.

bättre utan täcke än ett täcke som inte håller tätt.

Håller med. Kollar man på vilket djur som helst som har päls, så "står" pälsen upp vid kyligt väder för att få in luft mellan stråna. Luft värmer! Med ett tungt kallt täcke fungerar detta inte så bra..
Men med ett BRA täcke fungerar det alldeles utmärkt. Ett täcke som inte blir blött igenom ;)
Impregnering (!) eller byta täcke.. :crazy:

Ni är roliga.
hästar står som bekant med rumpan mot vinden- det blåser direkt mot huden. En blöt häst blir inte varm av en blöt o liggande päls.
Har aldrig sett en blöt päls som står upp:D

Så ett täcke som nu läcker vid extremt regn skyddar fortfarande mot vinden o regn direkt mot huden- avkylning, men visst blir även den kall till slut.

Kan inte annat än hålla med! Det är alltid ett väldigt tjat om att om hästen är otäckad så ställer den pälsen och hålle på så vis värmen. Hur man nu vinschar upp en plaskvåt päls!?

Kicki :)

Fast det är ju inte så att den står rakt upp, som små antenner. Även en blöt päls erser sig faktiskt till ett visst. Åtminstone gör den så på mina hästar. Om hästen är blöt kan man pilla lite i pälsen och upptäcka att den faktiskt inte ligger helt slätt slickad mot huden. Det är en luftspalt närmast huden där pälsen "står upp". Syns tydligast på hästar med vinterpäls som gått utan täcke.

2 av mina hästar fryser ganska ofta. Speciellt nu när det blåser 14 sekundmeter.+ regn..Mitt Fullblod som är oklippt, har ett masta 300 g med hals där han typ kan dra in hela huvudet om han vill( så han liknar en sköldpadda), han vänder röven mot vinden och står på tårna i hagen..
Sto nr jakt klippt 1 horsewere amigo ( vinter) + inne täcke. Hon står och skakar efter någon timme och då får hon gå in.
Min äldsta som är connemara 19 år ser ut som en isbjörn, har vintertäcke från... börjes? Röven mot vinden, men ingen skakning eller liknande, hon tycker bara det är trist.. men pälsen på halsen är klart våt, men inte om man som sagt pillar under den.
Jag tycker så synd om dem när jag släpper ut dem, men de ska tvunget UT... men sen kan de ändra sig på vägen till hagen, men de år ialla fall vara ute någon timme då.

Tittar man på en torr häst som ställer pälsen så vet man ju effekten, något som en blöt päls inte klarar varesig man pillar i den eller inte.

kl

ja vet iallafall att min hästs päls är helt uppburrad när han har vart ute i regn och blåst..även ifall han är helt blöt när han kommer in så är pälsen uppe faktiskt...precis som den är när de inte regnar och de bara är kallt och han fryser då inte.

däremot om han stått ute hela dagen i hällande ösregn som aldrig slutar då är han blöt igenom pälsen och då fryser han med, regnet tar ju sej igenom tillslut..men några timmar håller de iallafall.

och det blir mycket kallare med ett tajt täcke utan fodring som dessutom de regnat in i, fodringen är ju till för att ersätta pälsen som dom inte kan resa när dom har täcke och håller värmen istället.
jag skulle aldrig sätta på min häst ett ofodrat regntäcke en hel dag.

annars skulle de ju vara så att alla hästar behöver täcke vid regn och blåst..oavsett om dom är klippta eller inte..så tungt är liksom inte regnet att pälsen inte skulle kunna burra upp sej...eller så är de ovanliga hästar jag träffat.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är det nog, för jag har aldrig sett en uppburrad genomblöt häst!

så alla hästar måste ha täcke på sej då om de regnar? för då borde alla frysa när dom blivit lite blöta också.
varför skulle inte pälsen burra upp sej? läst de någonstans eller tror bara eller vad? skulle gärna vilja veta.

hade vart kul o veta vad min hästs päls får för sej när de är kallt och regnigt..eftersom den inte kan burra upp sej.

och som sagt igen..pratar inte om en tok genomblöt häst som stått i regn hela dagen där regnet gått igenom ner till skinnet..självklart börjar hästen frysa då så småningom.

Senast ändrad av en moderator:

så alla hästar måste ha täcke på sej då om de regnar? för då borde alla frysa när dom blivit lite blöta också.
varför skulle inte pälsen burra upp sej? läst de någonstans eller tror bara eller vad? skulle gärna vilja veta.

hade vart kul o veta vad min hästs päls får för sej när de är kallt och regnigt..eftersom den inte kan burra upp sej.

Nä alla hästar behöver inte täcke så klart om det regnar. Vår häst går tillsammans med en Islänning som har en helt fantastisk päls. Det kan ösregna hela dagen och och han fryser aldrig. Han är plaskvåt utanpå liksom men om man burrar in fingrarna djupt in i pälsen så är han helt torr närmast huden.

Men jag vill nog hålla med "Invinciblestables" - jag har heller aldrig sett en dyngsur häst med "uppburrad" päls. Islänningens päls är helt liggandes när han är våt men har verkar ha nån sorts kanon-bra underull som håller sig torr.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: caballus
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 336
Senast: mackan
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 324
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar