Min stackars häst fryser =(

Sv: Min stackars häst fryser =(

nej..ja pratar inte heller om genomblöta hästar som är helt dyngsura och min häst har inte sin päls uppburrad då heller.

Jag pratar om en genomblöt häst, vilket du ser om du läser mitt inlägg! Tror att jag under de 39 år som jag hållit på med hästar har sett tillräckligt många som är blöta för att göra det uttalandet!? :smirk: Så den frågan var ju mer än onödig eftersom jag skrev att jag "ALDRIG SETT", så varför då fråga om jag läst eller bara tror!? Och när en häst är LITE blöt så når det ju inte ner till skinnet, vilket borde vara ganska uppenbart eftersom vätan kommer uppifrån!?

Kicki :)

uppburrad päls funkar när det är minus inte vid regn.
står hästen i en liten hage utan möjlighet att röra sig ock söka skydd så bör den täckas vid dåligt väder.
täcken trycker ned pälsen, kanske det.
en häst som rids har ochså problem med att burra upp pälsen där sadeln ligger och trycker ned den med hårt tryck och dessutom blir svettig.
hästar som inte rids har nog kvar den funktionen.
islandshästar klarar regn bra fryser aldrig , stämmer inte.
en blöt islandshäst som tas in är kanske inte helt torr nästa morgon när den tas ut igen i regnet.
regnskållor inte ovanligt.
en del av dem går ute dygnet runt i regn och lera med bristfälligt vindskydd = naturlig hästhållning.

Inget täcke är oftast bättre än ett som läcker igenom ja, på samma sätt som våta kläder gör en mer kall än inga kläder i väta. Dock så det där med att resa pälsen håller jag med resten av tråden, dyblöta pälsar kan inte 'stå'. Däremot om hästen som är blöt fryser eller ej beror helt på om den är blöt inpå skinnet eller ej, och det där är väldigt individuellt hur bra olika hästars päls tål ihållande regn.

Lillkillen här gick otäckad igår, såg ut som en dränkt råtta vid intag. Frös inte, helt enkelt för han har så tät päls att det inte hade gått igenom utan han var varm och torr närmast kroppen. ANdra herrn gick med 200 gr täcke och ofodrad hals, frös inte heller. Han hade frusit så han hackade tänder om han varit täckslös.

Men varför säger många hästmänniskor att "hästarna fryser minsann inte" eftersom dom hävdar att regnet inte går ner under skyddshåren i hästens päls utan bara blir liggande ovanpå?

Hur ligger det egentligen till?

Jag har själv sett hästar som stått både med och utan täcke (klippt/oklippt) och skakat i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyss fått höra från stallet där jag har min häst att hon var blöt och frusen, utan täcke, när det var intag. Jag hade ingen...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: caballus
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 336
Senast: mackan
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 324
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar