Min sköthäst drar ner huvudet när jag hoppar..

G

guzzi my love

:confused: Hej! När jag hoppar min sköthäst så drar han ner huvudet så det känns äkligt..
Jag vet inte vad jag ska göra åt det..

Sv: Min sköthäst drar ner huvudet när jag hoppar..

hejhej nina;D...försök o ta tag i honom lite mer om du försår hur jag menar;P;P...men asså..och så kan du lägga ut en förbomm:D..:)

Det kan vara som så att du håller för hårt och han vill ha mera eftergift. Eller så kanske han hoppar så pass bra att han använder sin teknik väl, då måste du också ge mera eftergift. Om han är en busig häst, så ta ett uppresande tygeltag (LÄTTA DIREKT EFTERÅT) och skänkla på. Lycka till.

Är det i språnget över hindret eller när du rider runt innan/efter hindrena han drar ner huvudet?

Men han är en dressyr häst väldigt känslig i munen och tål inte håda tag.Han hoppar över allt han ser så man kan inte ha galoppbom för då hoppar han både över den och hindret.:eek: och med efterdrift ska jag kanske ge honom mer men jagvet inte om det funkar för jag ger honom väldigt mycket men det kanske bara är jag som tror det.. Ska prova det

Det är i landningen han drar ner huvudet:eek: Och han är rädd för små hinder så man måste hoppa högt och då känns det konstigare

Hästen verkar tycka att det är lite läskigt/obehagligt att hoppa. Då är det väldigt viktigt att du är noga med eftergiften för att inte skapa mer spänning. Lägg fram mycket bommar när du rider, så att du alltid har bommar framme så att hästen vänjer sig. Lägg ut travbommar så att den tvingas trava över och inte hoppa, försöker den hoppa ändå gå ner i skritt och skritta över tills den är helt säker och pröva och trava igen. När den verkligen vet vad det förväntas av den (detta kan du hålla på varje dag en längre period) lägg ut en galoppbom och om den hoppar över den trava över. Sitt och rulla på och låt det inte bli en stor grej. Ha bommar och hinder framme ofta så att det inte blir värsta grejen sen, och hoppa över småhinder.
När den drar ned huvudet driv på, försök inte lyfta upp den för då krullar den bara ihop huvudet och ser inte hindrena. Jag har problem med att min häst drar ned huvudet emellan hindrena. Det är bara att jobba på och låta det ta sin tid. Skynda långsamt ;)
Lycka till!

Jag ska försäka med det!! men han älskar att hoppa så har man cavaletti ellr galoppbomar så hoppar han över dom med ibland travar/galopperar han över dom men inte ofta.
Har ridigt mycket mararbete nu med honom det gick jätte bra men en gång hoppade han över alla bomar samtidigt ca 4 m.Man kanske ska börja hoppa lite längre hinder med honom hihi.

celeste skrev:
hejhej nina;D...försök o ta tag i honom lite mer om du försår hur jag menar;P;P...men asså..och så kan du lägga ut en förbomm:D..:)

Hello. No!! det var inte så att jag skulle ta tag mer i honom. det var så att han inte hoppat så mycket förut så hanh fattade inte vad det var riktigt..

Min unghäst drar också ner huvudet ibland i landningarna, eller dyker rättare sagt. Jag vet att det kan vara väldigt obehagligt för det känns som om man ska landa på halsen. Men vi satte upp ett hinder med ett litet hinder bakom så att hon var tvungen att hoppa upp igen efter landningen. Typ som en studs fast med ett jättelitet hinder bakom de ordinarie hindret så hästen blir lite mer uppmärksam i landningen.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 798
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka