Min sits och inverkan

hjärter_dam

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha kommentarer på hur jag sitter och hur jag rider i allmänhet, om det nu går att avgöra på några få bilder. Anledningen är att jag har haft ett långt riduppehåll (10 veckor) pga av en fotskada, och att jag just satt igång med ridningen igen. Hästen har också stått, men hon både ser ut och känns som om hon var i oerhört gog form, och verkar tycka att det är riktigt riktigt roligt att få börja gå igen. Hon gör allt man ber henne om med enkelhet och är så otroligt positiv till arbete, tom mer än innan uppehållet.

Här kommer lite bilder från i förrgår, kommentera allt ni ser, så länge det är konstruktivt.

IMG_0462-1.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0472.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0470.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0468.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0448.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0446.jpg

Och så travar jag av henne i lång och låg form
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0474.jpg

IMG_0475-1.jpg

/S. som verkligen behöver någon annans syn på min ridning

Sv: Min sits och inverkan

Om det är en dressyrsits du är ute efter att utveckla så börja med att försöka hitta en bra dressyrsaddel att rida i. Visst finns det de som kan sitta riktigt bra även i hopp- och allroundsadlar men det är otroligt mycket svårare och har man inte den naturliga lodräta sitsen (och det har de flesta inte) så kan man behöva den hjälp som finns att få.

Ser jättetrevligt ut men om jag ska vara petig så :
Upp med tummen och stäng händerna, när du rider på volt ska handen peka innåt och så sträck på dig och trampa ner hälen.

Tack så mycket för kommentarerna!

Lovisaleonora_
Har du några tips på vad jag ska börja med/hur jag ska träna?

Tulip
Jag vet att sadeln inte är den bästa för dressyr, men den är allt vi har för tillfället :crazy:

apocalypse
Ska försöka tänka på det till nästa gång. Det känns verkligen kanon när jag rider, så det är kul att det syns också :)

/S.

Fin häst:d

Det ser ut som om du har ett konstant tryck med din skänkel.
Försök att bara använda skänkeln när det behövs.

Där du tycker att den är lång låg- tycker jag är en bra arbetsform i nuläget.
Jobba den gärna under lättridning o gör en massa lösgörande övningar, övergångar o massor med tempoväxlingar.

På några bilder tycker jag att det ser ut som att sadeln ligger lite för långt fram.

Hade spänt sadelgjorden lite dåligt, den låg bra fram till galoppen, sen började den bege sig framåt. Slavigt...

axel
Tack! Jag tyckermed att hon är fin :D Det där med skänkeln var nytt, mäste tänka på det till nästa gång. Nu efter igångsättningen har vi arbetat massor med trav-halt-trav, och även galopp-skritt-galopp, och det är verkliegn effektivt. Hon jobbar så mycket bättre bakifrån och blir mer "elektrisk" och kvick i bakbenen. Tyvärr har vi en väldigt lite bana, men vi gör så mycket tempoväxlingar vi kan.

Dressyr_flicka
Ska tänka på att få henne lite längre/lägre i formen. Hur ska jag göra för att undvika att få så långa tyglar? Blir lätt så att när jag kortar tyglarna så blir hon högre i formen.

/S.

Ta hjälp av en duktig tränare, det är mitt enda tips. Det finns många anledningar att man hamnar i t ex stolsits, men i de flesta fall handar det om spänningar i någon form. Och det är inte helt enkelt att tipsa om via nätet, hur man rättar till de problemen.

Första steget är att bli medveten om sina problem, där ligger det största arbetet (men jag kämpar fortfarande dagligen med mina taskiga förutsättningar :D)

hjärter_dam[QUOTE skrev:
. Hur ska jag göra för att undvika att få så långa tyglar? Blir lätt så att när jag kortar tyglarna så blir hon högre i formen.
/S.[/QUOTE]
Det ser mkt bättre ut när tygeln är lång.
Hon ska resa upp sin hals - nacke med börja framför manken, när hon sen börjar samla sig/ sänka bakdelen.

När du har kort tygel blir hon bara hög i nacken/ över tygeln= jobbar med underhalsen.

jag tycker ryttaren ska höja blicken och se vart hon rider :idea: :idea:
annars så håller jag med övriga gänget
släpp skänkel
hitta en riktigt bra sadel så du hittar din sits och balans
eller rid mycket utan stigbyglar :devil:

lycka till

Jag tycker hästen ser väldigt harmonisk ut, med tanke på det kan jag bara säga att när du förbättrar sitsen och sitter i en mer korrekt och lodrätt sits, så kommer hästen bli kanon - går hon så bra nu, (när du sitter inte fullt så balanserat och korrekt) så blir det underbart med lite sits korrigering!

ta hjälp av en duktig tränare! just nu sitter du för mycket på rumpan, knäna framåt och kniper. du måste UPP på sittbenen - dvs fram med ditt bäcken, bak med axlar och rakare i ryggen (vilket sker när bäckenet kommer in under dig). Långa avslappnade över skänklar, du ska driva med sits och underskänkel, däremellan avslappnad. Kyras tankevärld: tänk dig att hästen är en balong under dig som du vill ska höja sig under dig. Kniper du då med lår och överskänkel så trycker du ner balongen.

väldigt trevlig och harmoniskt liten häst. Ni är på rätt väg och det är väldigt positivt att du analyserar dig själv. det har du bara att vinna på!

Jättekul att du tycker att hon verkar harmonisk, för det är precis så hon känns :d :love: Hon blir väldigt självgående och jag kan koncentrera mig på mig och min ridning. Det stora problemet med den här hästen är att få henne lugn och avslappnad, men när hon är det så går allting lätt som en plätt :)

Tror du att det kan hjälpa att rida utan stigbyglar i den här sadeln eller måste jag ha en riktigt dressyrsadel? Hon är inte jätteförtjust i att bli riden barbacka, annars hade ju det varit ett alternativ, och med tanke på min fot som fortfarande är långt ifrån bra så vill jag inte riskera nånting.

Det har blivit mycket hoppträning på sistone. Vintern var ju så lång och kall så banan har varit omöjlig att rida på från november och under hela vintern har vi bara tränat hoppning, iofs med mycket markarbete, men nån ren dressyr har det inte blivit. Ska försöka komma iväg några gåmger i sommar och träna för en duktig dressyrtränare som är hos min pojkväns mamma varje vecka, måste bara förbättra kondisen lite grann på båda två först :angel:

Tack snälla för alla era tips och kommentarer, ni får dessutom jättegärna kommentera hästen och påpeka hennes för- och nackdelar, man blir så lätt hemmablind ni vet...

/S.

Absolut prova utan stigbyglar, det är nyttigt och stärkande för sitsen, och man kommer ner och känner hästen under sig på ett helt annat sätt. värm upp med stigbyglar och ta sen bort dem!

gärna mera bilder sen som rapport! Hon är väldigt fin och återigen otroligt harmoniskt och ambitiös häst vad jag kan se!

räknar med att komma igång med ridningen igen i början av nästa vecka (var tvungen att plocka ut en skruv jag hade i foten och ska ta det lite lugnt ett tag) och då ska jag tänka på vad alla ni sagt. Och om jag kan övertala lillasyster så kommer det fler bilder.

Återigen så är det roligt att höra att hon ser fin ut, och harmonisk är inte direkt vad min hopptränare brukar kalla henne när vi hopptränar, men då skyller jag på prestationsblodet som rinner i hennes ådror och på min bristande kapacitet, för aldrig att jag skulle skylla nånting på henne...;)

Ser verkligen ut som en positiv och vaken liten häst. Lugn och verkar trivas med dej.
Jg instämmer f ö i vad andra sagt, inte minst om sadeln. Det är svårt att sitta riktigt rätt i den du har. Hälarna mer ner och mer driva med sätet än benen. Då måste du ner djupare i sadeln (vilket blir svårare i en hopp eller allround som inte är byggda för det)

Med en bra tränare som hjälper dej kan det blir väldigt bra, dui verkar som sagt ha en mycket harmonisk häst som trivs med dej.

Det gör inget om tyglarna är långa, så länge som h*n inte dyker för långt ner med huvudet eller du tappar kontrollen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar