Min shettis vill inte äta mineraler, tips?

Sv: Min shettis vill inte äta mineraler, tips?

Jag blandade bara med en näve havre och vips slank allt ner ;) knäpp ponny jag har!

Har själv haft en shettis (lättfödda hästar) Dessutom härstammar dem från shetlandsöarna som är magra öar med mycket blåst:) Vilket gör att deras ämnesomsättning inte är riktigt gjord för att kraftigt bete vilket gör att dem enklare får fång än hästar som härstammar från platser med kraftigt bete.

Men för att svara på din fråga, du ville inte blanda i söta saker, men jag skulle blanda mineralerna (beroende på hur mycket det är) i lite pellets eller i lite havre, om det gick så skulle jag nog faktiskt blöta det lite så att det "fastnade" på fodret så att allt blev uppätet. Jag tror inte att det skulle skada din häst om han nu går på magert bete att få någon dl pellets ex=) Men jag vet ju inte!

Sen så bara för att försvara lite så är det inte alla som har tillgång till ordentliga beten, vissa år (där jag bor) är betena väldigt magra pga att det blir så pass varmt och inget regn. Iår är dock betet kraftigt eftersom det regnat väldigt mycket:)
Men för två år sedan var det riktig torka, då ger vi hästarna lite extra för att dem ska må bra. vilket man också märker:)

Sen förstår jag också att nästan alla (*hoppas*) skriver i mening att vara snälla och tänker på hästens bästa, men om man försöker svara på det hon har att säga och inte försöker bilda sig en uppfattning om något man egentligen inte har något aning om (eftersom att du varken sett häst, bete, eller område) så kan man inte sitta och diskutera hur vida hon sköter hästen som bäst:) Jag tror inte att en frisk människa skulle släppa sin tvååring på magert bete för att få ge den mineraler för skojs skull:) Så jag antar att hon faktiskt har en bra anledning till att hon gör som hon gör:)!

Håller med dig! Pavo Summerfit är super! Smidigt att bara ta med en kaka ut i hagen och min häst Äääälskar det :D
Jag tillhör dem som anser att bete inte tillgodoser alla mineralbehov, ni som gör det hur tänker ni på vintern? Då borde ju hö+kraftfoder räcka och mineraltillskott alltid vara onödigt? Min erfarenhet av folk här omkring är att samma människor som låter hästen gå på endast bete ger 4-5 olika tillskott när hästen får hö och kraft.. Var finns logiken i det?
Så enkelt som möjligt året om utan att nåt saknas är min filosofi ;)

mina får mineral saltsten på betet, så vet jag att de får i sig lite åtminstone.

min shettis vägrar också äta mineral pellets :/ men mineral saltstenen går bra ^_^

Exakt så funkade det för mina med! Men jag växlade med en vanlig saltsten, då jag litade på att hästarna slickade när dom kände behovet, för att dom på så sätt inte ska få för lite salt eller mycket mineraler :)

Ett generellt påpekande! Svarar ingen speciell

För att veta om man behöver ge mineraler eller inte på betet så måste man analysera gräset och det är inte alltid möjligt, eftersom många beten inte består av likartat gräs i hela hagen.

Ett exempel, om det är en stängslad vall som ligger på odlad/konstgödlad åker kan det mycket väl vara för lite mineraler i gräset (skiljer mycket var det är någonstans osv). En analys från en sådan åker visade på att det innehöll 1,8 gram Ca/kg TS och 1,7 gram P per kg/TS.
Det innebär att ett digivande sto på 500 kg måste äta 154 kg gräs (TS 20%)för att täcka sitt behov av kalk och det ger ett överskott av fosfor. För att täcka fosforbehovet räcker det med att äta 106 kg gräs och då kommer det att fattas kalk eftersom kvoten i detta gräs var nästan 1.
Så generellt går det inte att säga att de klarar sig utan mineraler på betet!

Hur mycket gräs orkar en häst äta (kg TS)?

KL - inget svar till Ts utan till de som funderar på huruvida man ger mineraler vintertid.

Jag ger inte mina mineraler varken sommar el vinter då de inte behöver det, bortsett från selen tillskott. Analysen på grovfodret visar att de får i sig allt de behöver i mineralväg genom ensilaget. Då mina hästar betar på samma marker som ensilaget är slaget på så vet jag därför att de får det de behöver även sommartid.

Jag tror att det är viktigt att veta vad som finns i marken innan man pytsar på mineraler. Tex, här ute på ön där jag bor, så är det höga halter med Ca. Att då ge ett mineralfoder med Ca gör då att det blir fel kvot på Ca/fosfor.

Nästan hela Sverige har underskott på selen så det kan jag förstå om man ger året runt till sina hästar

Har själv haft en shettis (lättfödda hästar) Dessutom härstammar dem från shetlandsöarna som är magra öar med mycket blåst:) Vilket gör att deras ämnesomsättning inte är riktigt gjord för att kraftigt bete vilket gör att dem enklare får fång än hästar som härstammar från platser med kraftigt bete.

Men för att svara på din fråga, du ville inte blanda i söta saker, men jag skulle blanda mineralerna (beroende på hur mycket det är) i lite pellets eller i lite havre, om det gick så skulle jag nog faktiskt blöta det lite så att det "fastnade" på fodret så att allt blev uppätet. Jag tror inte att det skulle skada din häst om han nu går på magert bete att få någon dl pellets ex=) Men jag vet ju inte!

Sen så bara för att försvara lite så är det inte alla som har tillgång till ordentliga beten, vissa år (där jag bor) är betena väldigt magra pga att det blir så pass varmt och inget regn. Iår är dock betet kraftigt eftersom det regnat väldigt mycket:)
Men för två år sedan var det riktig torka, då ger vi hästarna lite extra för att dem ska må bra. vilket man också märker:)

Sen förstår jag också att nästan alla (*hoppas*) skriver i mening att vara snälla och tänker på hästens bästa, men om man försöker svara på det hon har att säga och inte försöker bilda sig en uppfattning om något man egentligen inte har något aning om (eftersom att du varken sett häst, bete, eller område) så kan man inte sitta och diskutera hur vida hon sköter hästen som bäst:) Jag tror inte att en frisk människa skulle släppa sin tvååring på magert bete för att få ge den mineraler för skojs skull:) Så jag antar att hon faktiskt har en bra anledning till att hon gör som hon gör:)!

:bow::bow::bow::bow:

Jag blandar pelletsmineraler med lite vanlig pellets och en pump B-vitamin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst