Min shettis har fått löss!!

Elute

Trådstartare
Det kryper och krälar i pälsen, runt öronen är pälsen nästan vit av lusägg. Jag vill ju inte klippa honom, så vad kan jag behandla honom med? Finns det receptfritt? Jag ska prova något i helgen, hade jag tänkt. Vill ju inte att de ska smitta till de nyfödda lammen.
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

Varför inte klippa?

Du kan ju klippa först och behandla sen.....
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

Jag ska visa honom, hade jag tänkt. Då får han inte vara klippt!!
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

Det är på detta viset:

Nästan alla preparat på marknaden innehåller samma substans för att ha ihjäl lus, pälsätare eller vad nu din häst är angripen av.

Enklast att använda tycker jag är Pour switch on, köp på Granngård eller i "hästkiosk". Eller om man föredrar att pudra hästen med Etotal, det köper du också på Granngården. Etotal blir lite billigare om du bara behöver behandla en häst, men det är ganska dammigt att hålla på med, använd gärna skyddsglasögon plus plasthandske, gnugga in i pälsen.

Du bör behandla alla hästar i stallet minst tre ggr med åtta dagars mellanrum.

Att få ihjäl lössen är ganska enkelt, efter en vanlig "switch-behandling" så kolavippar alla levande, problemet är som sagt att äggen gör att det kommer nya. Därför tre behandlingar.

Vad det gäller dina lamm, så är löss väldigt trogna sina värddjjur, så behandla de djur din ponny har direktkontakt med.

//Lustiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Min shettis har fått löss!!

Då smittar de inte så lätt då, men jag får hålla extra koll på lammen då de går i samma hage. Behandla om jag ser nåt istället.

Tack för tipset!
Ska gå och köpa Switch genast, hade ändå tänkt inhandla det till insektssäsongen, visste inte att det hjälpte mot löss.
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

Min kallblodstravare hade visst också löss! Jag schamponerade henne idag med dermocan som tar död på både löss och ägg, och tänker avmaska med Ivomec som tar död på blodsugare. Sedan tänkte jag ge alla hästarna en kur med Switch on. Inte direkt efter avmaskningen så klart.
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

Det låter som en bra och rejäl kur.

Det ska jag också göra, bara jag får bort klådan genast, för han kliar sig som en galning. Den här förmiddan har han tillbringat mer med alla benen i vädret än stående på dem. Rullat och rullat. Här kan man tala om en hårig köttbulle, så fet som han är också...:rofl:

Har badat honom med såpa nu så att den värsta klådan ska ge med sig till i morgon när jag kan åka och inhandla preparat.

Å som han njöt när jag spolade med vattenslangen!!:banana:

Såpa förebygger ju också begynnande hudinfektioner, kan bli ett problem då han har kliat sönder huden och fått ett lindrigt ödem över revbenen. Så fort det har gått. Har ju kliat sig innan ett tag, men jag trodde att det var för pälsfällningen.
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

Vad du än väljer att avlusa med så får du tänka på att inte avmaska med ivomec förän tidigast 2 veckor efter avslutad behandling, pga att avlusningsmedel o Ivemectin (stavas?) inte passar ihop, detta enl. min vet iallafall.
 
Sv: Min shettis har fått löss!!

1. Schamponera!

2. Efter 2 v avmaskning, då ska han byta stall och bete så det passar bra.

3.Efter ytterligare 2 v sätter insektssäsongen igång på allvar, och då är det bara att swisha igång med switchbehandling.

Sen tappar han väl det sista av vinterpälsen någongång runt midsommar, och risken för löss minskar ju något då.

Tack för tipset! det visste jag inte!:)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 335
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 158
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp