Min ponny har börjat vägra :cry:

A

agentrussin

Min ponny har börjat snanna på tävlingar och träningar och jag vet inte vad det är med honom, Han är slö, och drar och det känns som han har ont nånstans och jag undrar om ni har varit med om detta och kanske kan ge några tips???? Han har aldrig varit såhär förut :cry: snälla, hjälp mig :confused:

Sv: Min ponny har börjat vägra :cry:

Om det känns som att han har ont någonstans så slutar du rida honom och tar ut en veterinär till att börja med! Om denne inte hittar något fel, och han fortfarande känns konstig så fortsätter du med en Equiterapeut.

Det kan finnas massor med orsaker, tex sadeln passar dåligt, fel i munnen, ont i kroppen av mängder med anledningar mm.

Hältutredning, bums.

Antagligen är det något som spökar i kroppen, kolla upp det innan du tränar och tävlar mer. Kan vara rygg, ben, utrustning eller gud vet vad. Se till att åka till klinik och gör en ordentlig utredning, så att du får reda på och kan åtgärda felet.

Hur länge har du haft hästen? Hur länge har han varit såhär? Hur gammal är hästen?

Mycket vanligt beteende vid tex kotledsinflammationer. Att ta ut veterinär hjälper inte speciellt mycket, dom kan ändå inte kolla inuti hästen. Åk på klinik i stället.

Hältutredning - ledinflammationer kotor, knän etc kan ge just de symptomen du beskriver. Är de dessutom dubbelsidiga så kan det vara mkt svårt att se ngn direkt hälta utan utredning på klinik.

Även fästingsjukdomar kan ju ge väldigt diffusa symtom... Lycka till!!!

Sluta rida ponnyn om det inte redan är gjort.

Åk iväg till klinik så de får kolla igenom hästen.
Precis som fler skrivit så brukar sådant tyda på någon ledinflamation.

Hittar de inget på kliniken (be dem kolla ben, tänder, rygg, kanske blodprov) så se till att kolla så utrustningen sitter ordentligt och kanske börja stödfodra om det är så att den inte orkar pga det.

Men som sagt. Rid inte hästen förrän du vet att den är helt frisk.

Min ponny har börjat snanna på tävlingar och träningar och jag vet inte vad det är med honom, Han är slö, och drar och det känns som han har ont nånstans och jag undrar om ni har varit med om detta och kanske kan ge några tips???? Han har aldrig varit såhär förut :cry: snälla, hjälp mig :confused:

Vet en ponny som var exakt så som du beskriver, tidigare hade han hoppat i alla lägen, familjen som äger den körde den till klinik och kotledinflammation och slitna gaffelband konstaterades.

Tycker du skall boka tid hos en klinik och be dem kolla igenom ponnyn och inte rida eller tävla mer innan du har varit där.

kl

SLUTA RID PONNYN för det första! Titta om den har ont,med en veterinär.Om de behövs så ta ut en Massör.

Ta tempen o kolla om han har feber. Har han hög feber kan du vara ganska säker på att han fått elischias. Har han inte feber så låt en veterinär gå igenom hästen ändå. Är det inget veterinärt fel kan man tänka sig en rad olika saker som att hästen hoppas för mkt o har blivit trött på det, sadel som inte ligger bra etc

Gör en utredning på din ponny ;) Då får du veta vad felet är och då kan du ta ställnig utifrån de.
Men vad du än gör så ta inte ut en veterinär till stallet utan åk in till klinik med ponnyn...

Lycka till :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur