Min ponny äter inte.

_0_1_2_3_

Trådstartare
Min ponny (arabkorsning) som är väldigt svårfödd går på lösdrift med fri tillgång på hösilage.

Då han är lite "kantig" över ryggen och korset, (han blir sån när han inte får något kraftfoder) så har jag börjat ge Lucernpellets betfor och matolja och detta har funkat innan så inga frågor där.

MEN jag får ju honom inte till att äta!
han är kanske hälften sen vill han inte ha mer.
HUR får jag honom att äta upp allt?
Har testat att lägga äpplen i maten men de äter han inte heller upp. (bara när man tar upp dem igen och ger ur handen.)

(Sen att han är så korkad att han går och käkar halm istället för hösilage när de fått ny halm i ligghallen... -.-')

:crazy:

Sv: Min ponny äter inte.

Tänderna såg bra ut förra vet besöket och de ska kollas igen i november.
men det borde inte vara tänderna eftersom jag blöter ned det så det blir som en "gröt".

förra året gav jag havre i också så det är kanske därför han inte vill ha det längre? men han äter ju en del...

Det kanske är FÖR blött? Vissa hästar gillar inte det. Kanske det går att göra det lite fuktigt bara? Det kan vara så att du har en petig häst helt enkelt. ,-) Har haft en själv och det är inte jättekul eftersom man nästan får agera detektiv för att kunna lista ut hur just den hästen vill ha det. :)

Om det är så att du ger en melassfri lusern kan det upplevas som lite beskt i smaken och då kan ett tips vara att byta, helt eller delvis, till en sort med melass. Jag ger melassfritt men när jag märker att aptiten på min häst minskar har jag tillfälligt gett hälften av en sort med melass.

Testa att ta bort oljan, många hästar tycker att det är osmakligt. Om hästen gillar havre och inte blir knäpp av det kan du ju ge det i stället.

Ge honom nån form ab proteinkoncentrat så behöver han ju inte få i sig så mycket.

Är det samma märke på lucernet som förr?

Kräsna hästar brukar gilla hippo alfa grow har jag hört... Annars kanske du inte ska blöta lusernet så mycket då många hästar inte gillar kladdet :) Eller ge ett par dl muskel som täcker upp behovet på minimal giva. Matolja är utvunnet från djur så han kanske inte vill vara kanibal? Prova linfröolja eller majsolja istället :)

KL

skriver till alla.
Han har ätit matolja i två år redan så den borde det inte vara.
igår gav jag honom halva givan och då åt han upp allt. :)

Ska kolla värdena på hösilaget idag och skriva det här senare.
han har ingen uträknad foderstat då jag inte vet hur man gör...
(men nån här får gärna hjälpa mig)

KL

skriver till alla.

jag hade min gamla halvblodsdam på lösdrift i ett och ett halvt år med fri tillgång på hösilage med OK värden, första vintern gick jättebra. Hon föll ur till våren, pga att jag var borta och hon då inte tillskottsfodrades, trots att all mat stod i stallet och jag hade betalat extra stallhyra och muntlig överenskommelse med två vittnen som var med vid överenskommelsen.

Jag fodrade upp henne under sommaren och red i gång henne till hösten, hon var fin hela vintern, men föll ur under våren igen och det jag upptäckt under dessa urfallningsperioder är att det är meningslöst att ge en gigantisk giva EN gång om dagen. Det är till och med meningslöst att ge halvgigantiska givor TVÅ gånger om dagen om man har kräsen/svårfödd häst. Utan det är klart bättre att ge mindre portioner 3-4 gånger om dagen. Hästen har liten magsäck, men en himla massa tarm. :)

Min dam åt bättre de gånger, hon fick stå på stall om nätterna upptäckte jag och därför fick jag inse att jag var tvungen att leta reda på ett stall som fungerade för henne och mig och nu är det INGA problem. Hon äter som en häst och går upp kanonfint i vikt. Vi står i ett litet privatstall, med en snäll hästkompis. Det fodras kraftfoder fyra gånger om dagen med hö, samt två extra höfodringar i hagen.

Så även om alla talar väl om lösdrift för alla hästar, så är det KANSKE så... att lösdrift INTE är för alla hästar ändå...

Senast ändrad:

Fast nu är det såhär att jag har aldrig sett honom lyckligare än nu, pigg och glad och glädjebockar och busar, är helt avslappnad i stallet osv.
tidigare när han stått på stall (ändå stora hagar o mycket utevistelse) har han alltid vaktat sin box och hotat med bett eller spark om man gick in där (när han hade mat. och han gjorde aldrig slag i saken heller men han var ARG.)
På stallgången strök han öronen bakåt och slängde med huvudet i riktning mot vem som helt som gick förbi.
Numera i detta stallet står han lös och sover när man borstar och jag har inte sett honom ha öronen bakåt på ett halvår. :)

KL

skriver till alla.

Du har inte möjlighet att dela upp kraftfodret i 2 eller 3 omgångar ist för en? Han kanske blir mätt och inte vill ha mer just då?:)

Tyvärr finns det ingen möjlighet till detta då stallet ligger 30min (med buss 1,5h) bort och jag bor på behandlingshem så de skjutsar bara en gång om dagen.. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 363
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar