Min pojkväns bästa vän hatar mig

mimi1989

Trådstartare
Lång historia som jag kortat ner så mycket som möjligt:

Min pojkvän har en bästa kompis som han har känt i två år. Jag har varit ihop med min kille i tre år. Under dessa två åren har vi alla tre umgåtts mycket tillsammans. Jag och min pojkväns kompis har verkligen blivit bra vänner vi med. Vi har inte umgåtts något själva däremot med undantag från att vi ibland chattar en del på facebook.

Nu till det jobbiga: Kompisen verkar alltid ha tyckt att jag är trevlig och rolig. Han har sagt till min pojkvän att det syns verkligen att vi två är gjorda för varandra och har sagt att min kille borde fria till mig snart. Kompisen har sagt att han önskar att han själv hittade en tjej som var som jag.

Från detta har han nu vänt helt. För några månader sedan började han prata med min pojkvän och säg saker i stil med att jag är bossig, att min pojkvän inte får göra någonting utan att jag bestämmer, att han är förvånad över att min pojkvän ens får gå utanför dörren själv med tanke på vilket hårt strypkoppel jag har på honom (!?). Kompisen har aldrig sagt något till mig förrutom några små pikar (Som när jag blev sur på min kille en gång för att han satt och spelade på datorn när vi redan var sena till en sak.) om att jag är omogen som inte låter min pojkvän göra vad han vill och att jag klänger på pojkvännen hela tiden och inte låter han göra något själv. Kompisen säger även att han tycker att min pojkvän har förändrats till det sämre sedan han mötte mig (De kände inte varandra när han var singel!?).

Jag har pratat med min kille om detta och frågat om han tycker att jag är bossig och om han känner att han inte kan få göra vad han vill. Min pojkvän säger att han inte alls känner så. Om något känner han att vi ibland umgås för lite (Jag har två hästar som tävlas = lite tid hemma och har inga som helst problem med att min pojkvän spelar i ett band och är borta 4 kvällar i veckan). Han säger att han tycker att han förändrats till det bättre och att innan han mötte mig hade han låga förväntningar på livet och mådde allmänt dåligt, men att jag sparkat igång honom och fått honom att planera framtiden och bli lyckligare. Alla andra av hans vänner och hela hans familj säger samma sak: De har aldrig sett honom så lycklig som nu och tycker att han förändrats något helt otroligt och att förändringen bara varit positiv. Tilläggas att min pojkvän inte är något mjäkig typ utan han har rejält med egen vilja och säger ifrån när det är något han inte vill!

Jag har sagt till min pojkvän att jag blir ledsen när hans kompis säger sånt om mig (Jag vet ju inte om han lyckas övertala andra till att jag verkligen är sån. Vi har många gemensamma kompisar och jag vet inte vad han säger till dem.). Pojkvännen säger ifrån när kompisen säger något negativt om mig. Jag har svårt att säga till för kompisen har haft det rejält jobbigt den senaste tiden med massa händelser. På detta har han försökt hitta en tjej, men hans dåliga självförtroende stoppar honom. han är 27 år och har aldrig haft en dejt och jag tror att han mår rätt dåligt över det så jag vill inte strö salt i såren på honom, men jag blir så ledsen över detta för jag trodde verkligen att han och jag var kompisar. Jag fattar inte hur han kan ha gått från att tycka att jag är helt fantastisk för pojkvännen till att tycka att jag är det värsta som hänt honom. Jag fattar absolut ingenting.

Vet inte riktigt vad jag ville med tråden. Kanske mest skriva av mig.
 
Han är svartsjuk. Din pv får säga ifrån på skarpen. Det var det enda som hjälpte i vårt fall när en kompis till min sambo höll på ungefär som din pv;s kompis. Bara för att kompisen är ensam så har han ingen rätt att göra livet surt för er. Han får själv ta tag i sitt liv och göra något med det. Någon annan kan knappast leva hans liv åt honom.
 
Det låter exakt som en situation jag hade för några år sen. Min pojkvän (nu man) hade en bästavän som gick från att vara riktigt tajt med även mig till att hata mig o snacka massa skit. Tror det var pga rädsla att förlora sin vän. Min pojkvän gav kompisen valet att sluta hata mig eller dra och han drog!
 
Han är svartsjuk. Din pv får säga ifrån på skarpen. Det var det enda som hjälpte i vårt fall när en kompis till min sambo höll på ungefär som din pv;s kompis. Bara för att kompisen är ensam så har han ingen rätt att göra livet surt för er. Han får själv ta tag i sitt liv och göra något med det. Någon annan kan knappast leva hans liv åt honom.

Det ligger något i det. För några veckor sedan sa han att jag tvingade min pojkvän att vara hemma med mig och inte lät honom gör något själv. Anledningen var för att pojkvännen inte ville följa med ut och festa eftersom han skulle upp tidigt dagen efter. Jag var inte ens hemma vid tillfället utan hälsade på en kompis i en stad 30 mil bort över helgen vilket kompisen visste....
 
Låter som en rejält svartsjuk kille som kanske också är olyckligt kär och då inte vill att din pojkvän ska få ha det bra. Hade någon av mina vänner haft den attityden mot någon kille jag träffat (och det var helt omotiverat) så hade jag faktiskt sagt åt vännen att acceptera läget eller låta bli att öht höra av sig igen. Personer som inte kan låta mig vara glad när jag hittat något som får mig att må bra, de vill jag inte ha som mina vänner. Självklart kan alla må dåligt, men då är det ju bättre att hjälpas åt att försöka få det bättre än att försöka dra ner alla till något sämre. Samtidigt går det inte att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.
 
Tycker det känns helt onödigt att spekulera i VARFÖR kompisen uppför sig som han gör. Det vet bara han, om ens det. Vill du veta, fråga. Och hoppas på ett ärligt svar.

Det som spelar roll för dig är ATT han inte gillar dig. Det finns inte mycket du kan göra för att förändra situationen, och egentligen är det nog din kille som lider mest. Det är ju hans relationer (till kompisen respektive till dig) som berörs.

Om du känner att du vill och har intresse i det, kan du alltid prata med kompisen och förhöra dig hur ni kan hitta något sätt att samexistera i din killes liv. Det tycker jag egentligen är en väldigt storslagen gest som inte är ditt ansvar, men som kan vara skönt för din kille som du säkert vill göra så bra som möjligt för.

I annat fall är det kanske inte mer att göra än att överlåta åt din kille att ta ett snack med kompisen och försöka reda ut vad det är som trycker.
 
Säger som de flesta:
Olyckligt kär i dig eller avundsjuk.

Satt i samma sits som dig fast med pojkvännen/sambons bror. Ingen vidare.
Tycker du kan be din kille ta ett snack med honom och även du själv.
Stor kram
 
Svarar alla:
Pojkvännen tror att kompisen är svartsjuk och har försökt att prata med honom (Både jag och pojkvännen tror att grundproblemet är att kompisen mår dåligt.) men kompisen blir direkt tvärarg och vägrar prata. Jag har försökt fråga hur han mår och samma där, kompusen tar riktigt illa upp över att man "lägger sig i sånt som man inte har något att göra med" och säger att han mår bra...

Det känns jättesvårt för jag vill ju ha min kompis tillbaka och hjälpa honom när han mår dåligt, men samtidigt känner jag mig så sviken över att han försöker driva mig och min pojkvän ifrån varandra (Det är så det känns och även om det inte fungerar utan bara leder till att pojkvännen blir arg på kompisen så är det jobbigt.).
 
...men kompisen blir direkt tvärarg och vägrar prata.

Fast jag hade också blivit tvärarg om någon kommer och vill diskuterar med mig och redan har lagt upp agendan. D v s "vet" varför jag agerar som jag gör. Det har ni faktiskt inte med att göra.

Det ni har med att göra är att situationen blir ohållbar om kompisen väljer att AGERA så här. Vilka känslor som ligger bakom är faktiskt egalt för alla utom personen ifråga. Det tycker jag absolut är att lägga sig i.

Att sedan finnas där om kompisen vill prata även om bakgrunden, är en annan sak.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 671
Senast: Oh_really
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp