Min pojkvän är med på match

Sv: Min pojkvän är med på match

Men - att han inte hör av sig innebär inte att han inte står för vad han gjort. Hon vill ju inte att han ska höra av sig och han respekterar det. Det är ju bra.

Ursäkter är en besvärlig grej. Jag vet inte om jag själv skulle vilja ha det i det här sammanhanget. En ursäkt skulle inte förta något alls av det han gjort.

Jag har inte sagt något om att han inte har hört av sig sen han smsade en massa.... Personligen tycker jag att det är bra för då kommer ju någon form av respekt för TS...tillslut.

Däremot tycker jag att han är en ryggradslös skit som inte har kläckt ut sig någonting i ursäktande väg i de sms han har skickat. Han har istället försökt lägga lite av sin skuld på TS med att dra upp hennes fd dejtande. Får också känslan av att TS skulle vilja se någon form av ursäkt/ånger men jag kan ha fel....

En ursäkt är precis som du säger ingenting i samanhanget för vad han gjort. Inget han säger kan gottgöra det. Men det betyder väl inte att man skiter i att säga något alls bara för att det inte hjälper en själv?

Tror de flesta är uppfostrade så att man ber om ursäkt om man gör något dumt.

Tror de flesta är uppfostrade så att man ber om ursäkt om man gör något dumt.

Förutsättningen är ju då att man a) anser att man gjort fel och b) tänker erkänna det. Oklart om något av kriterierna uppfylls i det här fallet.

Och jag tycker inte att man ska be om ursäkt varje gång man gör något dumt (dumt enligt vem? Det kan alltid diskuteras) - jag tycker att man bara ska be om ursäkt när man verkligen menar det.

Förutsättningen är ju då att man a) anser att man gjort fel och b) tänker erkänna det. Oklart om något av kriterierna uppfylls i det här fallet.

De kriterierna uppfylls nog inte med all sannorlikhet :meh:

Och jag tycker inte att man ska be om ursäkt varje gång man gör något dumt (dumt enligt vem? Det kan alltid diskuteras) - jag tycker att man bara ska be om ursäkt när man verkligen menar det.

Så då kan man få bete sig hur som helst, oavsett om man sårar någon djupt...bara man själv tycker det är ok?

Hur i hela friden kan du få mitt inlägg till det där?

Som om jag skulle säga till dig Så då kan man bete sig hur som helst, bara man ber om ursäkt efteråt?

Det är ju meningslöst att be om ursäkt om man inte menar det, bara för att man ska.

Hur i hela friden kan du få mitt inlägg till det där?

Som om jag skulle säga till dig Så då kan man bete sig hur som helst, bara man ber om ursäkt efteråt?

Som jag skrev förut...men det är min uppfattning så tycker jag att en ursäkt är på sin plats när man sårar folk...oavsett om man menade det eller inte...eller tycker att man kanske inte gjort fel eller ursäkten ens gottgör det man gjort. Men det är i alla fall någon form av visad empati för att man gjort någon illa.

Att inte säga ett pip när man vet att man har gjort någon så himla illa som den här killen gjort TS...det är i mina ögon ryggradslöst.

Ja, så tänker jag också. Jag är rätt noga med att ursäkten som uttryck inte ska devalveras.

Om min partner raggat på dejtingsajter och sedan bad om ursäkt när jag upptäckt det - då skulle jag närmast bli förbannad. Om han däremot visade ånger skulle vi kunna prata.

Det har jag ju redan svarat på.
Jag instämmer helt i det du skriver om det hade varit ett förlåt det handlat om. En förlåtelse är något som ska menas åt båda hållen. Men för mig betyder det när man ursäktar sig att man helt enkelt ursäktar att man sårat någon som i detta fallet. En ursäkt tycker jag man kan ge även om man inte är övrens om anledningen och den behöver heller inte mottas...den är mer ett tecken på att man beklagar att det blivit en "tråkighet".

Jag fördjupar mig inte mer i det för vi kommer ändå inte ha samma syn på det och det är helt ok :)

Jag håller helt med dig.

Själv vill jag absolut inte ha en ursäkt av någon som inte uppriktigt ångrar sig. Det känns ju som ytterligare ett slag i ansiktet. Att be om ursäkt eller förlåtelse är för mig att visa ånger över handlingen. Om man inte ångrar något, vill jag heller inte att man ber om ursäkt. Gjort är gjort.

Att stå för vad man gjort kan man absolut göra utan att be om ursäkt. Jag kan såra någon bara genom att inte välja rätt kex på ICA, ska jag be om ursäkt även om jag själv vill ha de kexen jag köpt?

Ja, ånger är det jag begär också. Dessutom äkta ånger, inte bara ånger för att man blev påkommen.

Det är ju meningslöst att be om ursäkt om man inte menar det, bara för att man ska.

WORD!

Jag vet inte huuuuuur många gånger mitt ex bad om ursäkt å sen gjorde exaaaakt samma sak igen å igen å igen... å igen....

fattar man inte VARFÖR man ber om ursäkt eller om man inte MENAR det, då behöver man inte ens ödsla min eller sin egen tid på å göra det heller.... :banghead:

Problemet är väl delvis att om personen som gör dessa saker märker att dens beteende inte har några återverkningar, så finns det heller inga egentliga anledningar att förändra något / sluta.

Fast man förändrar väl inte sitt beteende för att man själv vill? Jag tror att det är så att konsekvensen är ett överkomligt pris att betala för att göra det man. gör

...men det är min uppfattning så tycker jag att en ursäkt är på sin plats när man sårar folk...oavsett om man menade det eller inte...

Fö mig låter det som att du pratar om artighet i helt ytliga relationer, eller mellan obekanta. Som att man ber om ursäkt om man råkar putta någon på stan, oavsett om man känner någon nämnvärd ånger eller inte. En artig replik som det just är på sin plats att man säger.

I något som ska föreställa en nära relation, blir den typen av artighetsursäkt snarare en kränkning, tycker jag. I nära relationer skiter jag fullständigt i vad som är på sin plats, där handlar det ju om individer som möts.

Att bemöta sina närmaste utifrån vad som är på sin plats, framstår som att fullständigt vattna ur relationerna. Bara artigheten kvar.

Varför skulle jag prata om ytliga relationer?
TS relation var allt annat än ytlig för henne, för honom ja...men inte henne.
Och jag har aldrig nämnt artighetsursäkt....jag pratar om empati att förstå att man har sårat och be om ursäkt utefter det.

Nu har ju den här karln mer eller minder rättfärdigat sin handling för TS "har dejtat förr".... så han lär nog aldrig fatta problemet. Han verkar inte besitta den empatin som en ursäkt ska grunda sig på.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men det är i ytliga relationer som saker och ting "är på sin plats". Närmare relationer handlar väl om andra saker än det. Om syftet är något annat än att hålla stilen.

Problemet är väl delvis att om personen som gör dessa saker märker att dens beteende inte har några återverkningar, så finns det heller inga egentliga anledningar att förändra något / sluta.
Sant... När du säger det så är det så självklart, men när man själv är där å ger personen i fråga chans nummer 148 så tänker man ju tyvärr inte så... ja du vet hur det är säkert, dum å kär :D

Fast man förändrar väl inte sitt beteende för att man själv vill? Jag tror att det är så att konsekvensen är ett överkomligt pris att betala för att göra det man. gör

Sant igen!! (vad kloka ni är :p)... å mitt "svar/konstaterande" blir samma som på tjenixens svar, man är kär å dum å bara åker med igen å igen å igen.... OCH Tror att man kan ändra personen å att han behöver "räddas"... typ...

Å lär man sig till nästa gång? nä...

TS du är stark om du "håller" det här å släpper mannen i fråga.
Själv hittar jag på 100 "för" å 100 "ursäkter" till sådana personer och ger dem en chans till... 100 gånger till... dvs, sviker mig själv.
Heja dig!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka