Min pålla hostar

arabia

Trådstartare
Mitt ena arabsto var som unghäst väldigt känslig i sina luftrör o hade ofta host, gick på nån medicin som vet skerv ut (kommer inte ihåg vad det hette) o hon blev iallafall bra med undantag för nått enstaka hostande, hon har givetvis fått foder av bästa tänkbara hygeniska kvalitet.
I morse när jag kom till stallet så hörde jag att en häst hostade o reagerade givetvis direkt o visst var det min tjej som var igång igen. Vi har bra hö, stallet har väldigt bra luft o hästarna är ute mkt o pållan har inte haft nån hosta på flera år så givetvis börjar man ju undra vad som är orsaken denna gången eller kan det bara vara så att hennes luftrörsproblem har kommit tillbax?
Får ringa vet imorgon o höra för jag blir nojjig när någon av mina ögonstenar blir dåliga. Detta måste på något sätt vara mitt värsta år som hästägare (av 29) för jag har sällan behövt tillkalla veterinär o iår har han fått komma flera gånger tex. när andra stoet fick fång i våras o nu i höst igen och så när pållan fick kolik ( har tidigare aldrig haft ett kolikfall under alla mina år som hästägare) o så nu detta oxå.
Ibland undrar man varför man har djur. mitt i allt elände så hade stallkatten varit i slagsmål o kom hem med ett blodigt, varigt öra som vet oxå behöver titta på.

Ville bara gnälla o skriva av mig lite.

Sv: Min pålla hostar

"Känsliga luftrör" beror nästan uteslutande på överkänslighet mot mögelsporer i foder eller strö. Det är inte heller något som går över, en gång känslig - alltid känslig. Kan det ändå vara så att ert foder inte är så hygieniskt som du tror? Alla sorters angrepp på fodret går inte att se eller ens lukta sig till.

Det kan ju även röra sig om en luftvägsviros, en RAO-häst drabbas lättare av virus som "normala" hästar kan stå emot.

Såväl fång som kolik och RAO är starkt förknippade med bristande foderhygien. Har alla problemen uppkommit under perioden då hästarna ätit av nuvarande hö skulle jag definitivt råda dig att låta göra en hygienisk analys av företrädesvis grovfodret.

Annars kan det förstås vara sådär eländigt som jag läste att indianderna sa; ett regnmoln kommer sällan ensamt!

Nej fånget o koliken har inget samband med höt. Fång fick gamla damen 3 veckor efter jag släppt på dygnetrunt bete, efter försiktig invänjning på gräs i flera veckor, andra fånganfallet fick hon nu i höst efter att hon gått i samma hage i flera veckor o fodrades med hö samt att hon pillade i sig några små grässtrån hon kom över kolikfallet kom strax efter installning från betet o då hade jag ett annat hö o det var dessutom en inte samma häst som drabbades.
Det höt jag fodrade med i vintras o hela sommaren var av kanon kvalitet o jag tycker att om det skulle varit det som orsakade fång o kolik så borde det kommit tidigare.

Enligt min vet. kan en häst börja hosta flera år efter det att den fått dåligt foder, det behöver inte vara i direkt anslutning. Det kan vara något annat som utlöser hostan senare. T ex ålder och/eller fuktig, rå luft. Jag råkade ut för det förra hösten då vår ponny (20 år) började hosta innan jag tog in dem från betet. Han hade då gått ute dygnet runt ca 5 månader och inte ätit något annat än gräs. Utlösande orsak var förmodligen en envis, rå dimma under några dagar och att han börjar bli lite till åren.

Carina
www.silverarabians.com

Kan ju vara det råa vädret som är boven i dramat denna gången.

Fina pållar på din hemsida förresten, kunde inte låta bli att titta, det är ju araber.

Liknande trådar

Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Kiwifrukt
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Min mammas stallkatt har börjat hosta, en riktig skällhosta. Han hade mask för ett tag sen, och avmaskades. Efter maskningen blev han...
Svar
5
· Visningar
2 300
Senast: TinyWiny
·
S
Hästvård oj vad jag klurar på min killes hosta han har nyss bytt stall, innan hostade han dock lite oxå, men max 2-3 host /dygn men nu kan...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Linda.B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V